Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav peterhummel » 24 jul 2018, 09:13

Jodå, jag har lite lotsblod i mig, fast det märks nog knappt. Min mors familj hade affär på Aspö tills någon gång på trettiotalet, och min mormor kom just från Sturkö. Själv växte jag upp strax nordost om Göteborg. Att jag är i Australien beror på att jag ville komma ifrån de nordiska vintrarna.

Peter
peterhummel

Inläggav Stenhuggarn » 24 jul 2018, 15:04

Ja, det är ju ett effektiv sätt att bli av med dom. :lol: Själv får jag erkänna att jag tycker om årstidernas växlingar även om det händer att jag svär för mig själv när jag skrapar rutorna tidiga morgnar... :D

Aspö är ju en vacker ö. Är speciellt svag för Drottningskärs kastell. Ett bra exempel på fina stenarbeten gjorda i kronans regi. Långören är ju också en underbar ö. En udda känsla när man kommer utifrån den vindpinade skärgården och vips så hamnar man på en smal bygata med små pittoreska hus på var sida. Gillar den ön.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav peterhummel » 25 jul 2018, 00:54

Vi har allt de vanliga årstiderna här också, bara mycket mildare vintrar. Dessvärre mycket heta och torra somrar

Peter
peterhummel

Inläggav Anders Ason » 25 jul 2018, 14:04

Stenhuggarn skrev:Ja, det är ju ett effektiv sätt att bli av med dom. :lol: Själv får jag erkänna att jag tycker om årstidernas växlingar även om det händer att jag svär för mig själv när jag skrapar rutorna tidiga morgnar... :D

Har alltid beundrat bussförarna som har så många rutor att skrapa på isiga mornar före ett arbetspass. Förm. blir i alla fall föraren varm. Tur att du inte kör buss.
    :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 25 jul 2018, 22:04

Anders Ason skrev:
    Tur att du inte kör buss. :mrgreen:

:lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 25 jul 2018, 22:13

Hade ju lite funderingar kring manuell lastning tidigare. Vid mina vidare efterforskningar stötte jag på nedanstående bild. Militären hade tydligen resurser. Naturligtvis. :roll: Det var rejäl längd på de stödbenen och därmed gott om plats för ett flak i rundnosens storlek. Undrar om de blev skrot när militären sålde ut sina förråd... :(
E5296F76-F736-4337-AA74-32CD3B1298F1.jpeg
E5296F76-F736-4337-AA74-32CD3B1298F1.jpeg (249.15 KiB) Visad 14684 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 16 aug 2018, 22:31

Har snart haft mina två veckor ledigt och en rätt stor del av den tiden har spenderats på pärlan... :D

Trodde jag skulle hinna lacka lite under dessa veckor men nä, det hinner jag inte. Torpeden var i betydligt sämre skick än jag insett. Så haft mycket mera att göra med den innan den kunnat gå över i lackningsfasen än jag kunnat tro.

Haft mycket plåtslageri att göra. Vill ju inte spackla sådant som egentligen inte behöver spacklas mera än det absolut sista lilla. Dock fanns det ställen där plåten hade sprickor som iofs gick bra att laga men det gjorde att jag inte vågade riskera mer än försiktigt plåtslageri där så jag valde att tennspackla det området slätt.

På vissa ställen behövdes det ny plåt också. Eftersom jag bara har pinnsvets och den vågar jag inte använda här så valde jag att hårdlöda dit ny plåt. Inte snabbaste vägen kanske men det blev mycket bra i alla fall.

Men det är roligt att lösa problemen, ett i taget, även om det är lite stressande ibland när man samtidigt måste lära sig nya saker man aldrig gjort. Men arbetet med denna underbara gamla lastbil är nästan löjligt roligt. Älskar att hålla på med den även om jag hade hoppats att få lacka alla de större grejerna nu medans temperaturen tillåter lackering utomhus. Har inget plats att lacka det större grejerna inomhus. Så hinner jag inte innan kylan så blir det inget lackat förrän till våren. Men blir det så, så blir det så.

Har flera gånger vid plåtslageriarbetet blivit väldigt imponerad över vad man kan åstadkomma med lite grundläggande teknik, några olika hammare och mothåll. Men arbetet slukar snabbt timmar... :lol:

IMG_2240 (2).jpg
IMG_2240 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14521 gånger

IMG_2243 (2).jpg
IMG_2243 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14521 gånger

IMG_2251 (2).jpg
IMG_2251 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14521 gånger

IMG_2270 (2).jpg
IMG_2270 (2).jpg (255.28 KiB) Visad 14521 gånger

IMG_2273 (2).jpg
IMG_2273 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14521 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Per Thomson » 17 aug 2018, 23:14

Imponerande jobb!
Bilderna syns inte i sin helhet, jag rekommenderar att du rensar din webbläsares cache under historik om du inte redan har gjort det. Då tar webbläsaren in senaste versionen av omskalningsscriptet som bättre klarar större bilder.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Noxcania » 18 aug 2018, 20:19

Ja man kan oftast knacka tibax plåt mycke mer æn va dom flesta ens orkar bry sej om & då blir de inte mycke spackel alls, najs!
Jag brukar till & me låta bli å slipa ner svetsarna, bara måla øver eftersom jag inte ska parkera på slottet, inte ens på Drottning Holm. ;)
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 19 aug 2018, 00:04

Per Thomson skrev:Då tar webbläsaren in senaste versionen av omskalningsscriptet som bättre klarar större bilder.

Skall pröva det! Tack!

Noxcania skrev:Ja man kan oftast knacka tibax plåt mycke mer æn va dom flesta ens orkar bry sej om & då blir de inte mycke spackel alls, najs!
Jag brukar till & me låta bli å slipa ner svetsarna, bara måla øver eftersom jag inte ska parkera på slottet, inte ens på Drottning Holm. ;)

Misstänker att ingen där märkt skillnaden. :lol: Kungen kanske iofs, han har ju bilintresse... Men var man ska dra gränsen är ju alltid svårt. På någotvis lägger nog känslorna man har för ett fordon ribban. På denna känns tidsperspektivet nästan orelevant, därför blir ju nivån mitt eget yttersta. En lyx man ju har som amatör! :D :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 20 aug 2018, 22:12

Ja de e ju klart att man vill att de ska bli fint, har svårt å låta bli att trycka ut bucklor men blir åxå glad om någon annan låtit en gammal skada vare kvar & blir uttråkad av alla perfekta originalrenoveringar, tixigt detta...
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 21 aug 2018, 07:34

Ja, förstår vad du menar. Har funderat över det där en hel del. Onekligen finns det mycket själ i denna bilen. Har insett att jag suddar ut en del av den med mitt arbete. Men den såg ju ut som en skrothög. Fast återigen, det där ligger ju i mina ögon. Tycker ju det finns något i den där "ratcar" trenden och kan ju inte annat än le när jag ser en dylik bil med en spark, motorsåg och barnvagn på takräcket... :D :lol: Så visst.

Men bilen saknade ju en hel del av sin utrustning så på den fronten är ju jobbet onekligen nyttigt. Renovering och fixning av nya delar går ju inte att se mer än positivt. Men visst att man lackar och och rätar ut bucklor är ju helt klart att man suddar ut en del av bilens själ. Då blir det ju blankt och nytt ...och tråkigt. :D

Så den kompromiss som jag tänkt köra på i denna renoveringen är att inte renovera alla detaljer till nyskick. T.ex. så är ratten lite sprucken och trött men jag tänker inte göra den till ny utan behåller den som den är. Likadant med mätartavlorna som jag tidigare tänkt fixa till men har backat på den punkten och tänkt att bilen får behålla lite själ tack vare lite slitna detaljer. Man ser ju ändå vad det står och jag vet ju att 40 ligger mellan 30 och 50. Någonstans. :lol:

Så ja, det är trixigt...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav magirus » 21 aug 2018, 09:48

Präsis!!! :!: :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Noxcania » 22 aug 2018, 00:51

"De e svårt" brukade min mamma uttrycka de & menade då livet... hon hade inte helt fel men brydde sej føga om att renovera g:a bilar.
De blir nog bra! ;)
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 07 sep 2018, 08:43

Blev färdig med det sista på torpeden igår. Har jobbat väldigt mycket på den. Nyter knappt säga hur mycket. Vet i fan var all tid tagit vägen på den... :shock: :D

Testade min lackrigg så nu är det bara att köra. Min avancerade & högteknologiska lackbox lämnar inget åt slumpen. Med så kontrollerad miljö kan jag inte se att det skulle finnas minsta lilla grej som kan gå fel!? :roll:

Mitt första större lackjobb så tycker det svåra är att avgöra när det är bra nog. Men tror att jag borde vara i området "bra nog för en lastbil" nu. Vi får se. Har studerat massa lackering på nätet så är i alla fall så förberedd som en gröngöling kan bli... :D :lol:

Man får tacka vädergudarna för att de har välsignat min renovering med en, ännu så länge, varm höst.

Håller tummarna för att jag kan visa en BM röd torped efter helgen! Hade ju varit fantastiskt, framför allt för att jag då kan börja återmontera lite grejer och KÖRA DEN! Saknar mina kvällsturer på den något enormt! Vill ha den som en rullande renovering. :D

image1 (10).jpeg
image1 (10).jpeg (192.71 KiB) Visad 14171 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget