Har snart haft mina två veckor ledigt och en rätt stor del av den tiden har spenderats på pärlan...
Trodde jag skulle hinna lacka lite under dessa veckor men nä, det hinner jag inte. Torpeden var i betydligt sämre skick än jag insett. Så haft mycket mera att göra med den innan den kunnat gå över i lackningsfasen än jag kunnat tro.
Haft mycket plåtslageri att göra. Vill ju inte spackla sådant som egentligen inte behöver spacklas mera än det absolut sista lilla. Dock fanns det ställen där plåten hade sprickor som iofs gick bra att laga men det gjorde att jag inte vågade riskera mer än försiktigt plåtslageri där så jag valde att tennspackla det området slätt.
På vissa ställen behövdes det ny plåt också. Eftersom jag bara har pinnsvets och den vågar jag inte använda här så valde jag att hårdlöda dit ny plåt. Inte snabbaste vägen kanske men det blev mycket bra i alla fall.
Men det är roligt att lösa problemen, ett i taget, även om det är lite stressande ibland när man samtidigt måste lära sig nya saker man aldrig gjort. Men arbetet med denna underbara gamla lastbil är nästan löjligt roligt. Älskar att hålla på med den även om jag hade hoppats att få lacka alla de större grejerna nu medans temperaturen tillåter lackering utomhus. Har inget plats att lacka det större grejerna inomhus. Så hinner jag inte innan kylan så blir det inget lackat förrän till våren. Men blir det så, så blir det så.
Har flera gånger vid plåtslageriarbetet blivit väldigt imponerad över vad man kan åstadkomma med lite grundläggande teknik, några olika hammare och mothåll. Men arbetet slukar snabbt timmar...

- IMG_2240 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14523 gånger

- IMG_2243 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14523 gånger

- IMG_2251 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14523 gånger

- IMG_2270 (2).jpg (255.28 KiB) Visad 14523 gånger

- IMG_2273 (2).jpg (383.98 KiB) Visad 14523 gånger