Jaha, det gick ju bra. Kommer behöva packa om något eller några steg. Men mycket nöjd med resultatet i stort sett.
Hydraulpumpen läckte några droppar så möjligen får jag kolla över den också. Men kan jag ju göra efter renoveringen. Får sprida jobb och kostnader lite.
Men det jag inte greppar är hur man utför luftningen? Har aldrig grejat med tippcylindrar så där finns lite luckor i förståndet...
Det jag antagit är luftningsskruvar sitter på andra stegets kolv "ring". Dvs ringen som håller tätningen för tredje steget. Går rakt igenom in i cylindern. Men det kom ingen olja mer än lite stänk ens när jag hade alla kolvar bottnade. Sedan fattar jag inte hur fanken luften skall komma ut ur tredje och sista steget när luftningen sitter i toppen på andra? Jag kan ju inte lägga dom ner med skruven uppåt, vilket annars borde löst det. Anslutningarna tillåter ju inte det.
Sedan undrar jag över hur ventil-spakarna var kopplade. Spärrventilen ser jag spåren utav så den förstår jag hur den var kopplad med wire:n upp till flakets undersida men den andra ventilen som släpper oljan direkt in till tanken? Användes inte den utan oljan får backa tillbaka genom pumpen?
Andra funderingen är kring tankens luftning. När jag drar tankens lock så blir den ju lufttät vilket gör att när jag trycker ut oljan i cylindrarna så blir det ju vakuum i tanken. Skall det vara så? Kan inte se någon vettig anledning till det. Pumpen får ju bara jobba hårdare. Eller?
Så tre funderingar?
1. Hur funkar luftningen av cylindrarna?
2. Ventilspaken som styr olja direkt tillbaka till tank, användes den eller ska oljan gå tillbaka genom pumpen?
3. Ska det bli vakuum i tanken då kolvarna är ute?

- C71D77B3-62D9-4D66-B450-72D9AFBC589C.jpeg (145.34 KiB) Visad 14734 gånger

- 884A7343-4D6B-4F45-AAE1-CE1EC991E332.jpeg (93.04 KiB) Visad 14734 gånger

- 205F72AD-20C9-4F88-9305-E5F1F064AD65.jpeg (91.98 KiB) Visad 14734 gånger

- Tank och ventilspakarna
- 26C34C27-0A12-4A3A-B335-F8415B5E6EF4.jpeg (100.77 KiB) Visad 14734 gånger

- Luftningsskruven
- 7053BF74-3A49-437F-BF9D-3FE03D003A30.jpeg (114.88 KiB) Visad 14734 gånger

- 0BD6AC8D-523C-46C3-8005-14150835918E.jpeg (135.44 KiB) Visad 14734 gånger