Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 12 jul 2018, 08:10

I kväll så blir det test utav det hydrauliska systemet för nu har jag fått ihop rören till cylindrarna. Det kvarstår endast att dra fast 1/2" anslutningen till respektive cylinder.

Skall bli spännande att se vilket skick tätningarna är i. Antar att vanlig hydraulolja passar bra. Visserligen kör jag 50-tals Volvo-traktorns hydraulsystem på motorolja SAE 10. I enlighet med manualen. Kanske var det som användes även här då det begav sig? Men hydraulolja kan ju omöjligt vara fel känns det som. Det är ju ett klassiskt hydraulsystem utan några konstigheter.

Funderar över luftningen av cylindrarna. Vore ett fungerande arbetssätt att; Så fort det kommer olja genom luftningshålen bryta flödet med spärrventilen och hålla den stängd medans man stänger luftningarna?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 13 jul 2018, 07:45

Jaha, det gick ju bra. Kommer behöva packa om något eller några steg. Men mycket nöjd med resultatet i stort sett.

Hydraulpumpen läckte några droppar så möjligen får jag kolla över den också. Men kan jag ju göra efter renoveringen. Får sprida jobb och kostnader lite. :D

Men det jag inte greppar är hur man utför luftningen? Har aldrig grejat med tippcylindrar så där finns lite luckor i förståndet... :lol:

Det jag antagit är luftningsskruvar sitter på andra stegets kolv "ring". Dvs ringen som håller tätningen för tredje steget. Går rakt igenom in i cylindern. Men det kom ingen olja mer än lite stänk ens när jag hade alla kolvar bottnade. Sedan fattar jag inte hur fanken luften skall komma ut ur tredje och sista steget när luftningen sitter i toppen på andra? Jag kan ju inte lägga dom ner med skruven uppåt, vilket annars borde löst det. Anslutningarna tillåter ju inte det.

Sedan undrar jag över hur ventil-spakarna var kopplade. Spärrventilen ser jag spåren utav så den förstår jag hur den var kopplad med wire:n upp till flakets undersida men den andra ventilen som släpper oljan direkt in till tanken? Användes inte den utan oljan får backa tillbaka genom pumpen?

Andra funderingen är kring tankens luftning. När jag drar tankens lock så blir den ju lufttät vilket gör att när jag trycker ut oljan i cylindrarna så blir det ju vakuum i tanken. Skall det vara så? Kan inte se någon vettig anledning till det. Pumpen får ju bara jobba hårdare. Eller?

Så tre funderingar?
1. Hur funkar luftningen av cylindrarna?
2. Ventilspaken som styr olja direkt tillbaka till tank, användes den eller ska oljan gå tillbaka genom pumpen?
3. Ska det bli vakuum i tanken då kolvarna är ute?

C71D77B3-62D9-4D66-B450-72D9AFBC589C.jpeg
C71D77B3-62D9-4D66-B450-72D9AFBC589C.jpeg (145.34 KiB) Visad 14733 gånger

884A7343-4D6B-4F45-AAE1-CE1EC991E332.jpeg
884A7343-4D6B-4F45-AAE1-CE1EC991E332.jpeg (93.04 KiB) Visad 14733 gånger

205F72AD-20C9-4F88-9305-E5F1F064AD65.jpeg
205F72AD-20C9-4F88-9305-E5F1F064AD65.jpeg (91.98 KiB) Visad 14733 gånger

26C34C27-0A12-4A3A-B335-F8415B5E6EF4.jpeg
Tank och ventilspakarna
26C34C27-0A12-4A3A-B335-F8415B5E6EF4.jpeg (100.77 KiB) Visad 14733 gånger

7053BF74-3A49-437F-BF9D-3FE03D003A30.jpeg
Luftningsskruven
7053BF74-3A49-437F-BF9D-3FE03D003A30.jpeg (114.88 KiB) Visad 14733 gånger

0BD6AC8D-523C-46C3-8005-14150835918E.jpeg
0BD6AC8D-523C-46C3-8005-14150835918E.jpeg (135.44 KiB) Visad 14733 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 13 jul 2018, 14:12

Det är viktigt att hydrauloljetanken är ventilerad. Uppstår det undertryck i den är det stor risk för kavitationsskador i pumpen. Luftningen tror jag inte du behöver bekymra dig över?
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 13 jul 2018, 22:05

Tackar, misstänkte att det borde vara så. Det som är konstigt är att om jag drar hydraultankens lock med ens bara fingrarna så blir den nästan helt tät. Hur fanken har det funkat innan undrar man ju..?

Cylindrarna har inte suttit där innan utan kommer från en annan lastbil, så de måste väl luftas? Eftersom luft kan komprimeras och hydrauloljan i stort sett inte alls så har jag fått för mig att det kan vara lurigt med luft i ett hydraulsystem. Kanske är något här som gör att det inte är ett problem?

0DE0C12E-A89E-4C00-8480-27CE12612779.jpeg
0DE0C12E-A89E-4C00-8480-27CE12612779.jpeg (202.71 KiB) Visad 14701 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2018, 20:46

1 Cylindrarna ska inte behöva luftas, när du sänker flaket pressas all olja + eventuell luft tillbaks till tanken.
2 Oljan returneras direkt till tanken.
3 Nej
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 14 jul 2018, 22:07

Har samma erfarenheter som Per. Första tippningen kan gunga/fjädra lite p g a luften.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 14 jul 2018, 23:02

Stort tack för de svaren! :D Då vet jag det. :D
Nu behöver jag bara då klura ut hur ventilen som släpper tillbaka oljan till tanken manövrerades. Hittar inget uppenbart sätt på vilket den spaken kan ha styrts. Men det måste väl suttit ett reglage i hytten får man väl anta. Eller om den var kopplad till spaken som kopplar in kraftuttaget på växellådan så när den är urkopplad så är även ventilen öppen. Men hittar inga spår på att det skulle varit så.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 15 jul 2018, 08:57

En spak för kraftuttaget och en annan spak för att reglera hydraulventilen är det vanliga.
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 15 jul 2018, 09:06

Gott, då ska jag fortsätta leta ledtrådar. Man brukar se hur saker suttit när man letat nog länge. :D

Har ju ingen erfarenhet av sådana hära gamla fina lastbilar så era kunskaper är guld värda för mig. Tack Kjell.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2018, 15:00

Kolla hyttgolvet efter luckor för extra spakar, fanns på en del hytter. Spaken för kraftuttaget satt ungefär över vänster rambalk nära torpeden om jag inte missminner mig. Spaken för tippventilen lite längre bak intill förarstolens högersida. Här kanske finns andra minnesbilder så bara leverera!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 15 jul 2018, 22:09

Tyvärr har jag inte lyckats hitta några ledtrådar. Hyttgolvets ”lock” över växellådan finns inte bland grejerna som följde med bilen. Vet inte om det var en plåt eller av trä. Annars hade ju den kunnat avslöja lite. :(

Tackar för tipsen Per!

CF7FEF26-60EE-4166-9880-EA41494A85A9.jpeg
CF7FEF26-60EE-4166-9880-EA41494A85A9.jpeg (121.64 KiB) Visad 14622 gånger

19F6AC2E-E2BC-4161-97CB-F0272D74F5AE.jpeg
19F6AC2E-E2BC-4161-97CB-F0272D74F5AE.jpeg (187.33 KiB) Visad 14622 gånger

E7FC23AA-EB20-49C7-B193-F0DF07DAD1EE.jpeg
E7FC23AA-EB20-49C7-B193-F0DF07DAD1EE.jpeg (169.07 KiB) Visad 14622 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 16 jul 2018, 09:38

Det är inte så heligt var spaken för manöverventilen är placerad, du avgör själv mest praktiska läget med tanke på såväl åtkomst som monteringsmöjligheter.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 16 jul 2018, 10:41

Nej, man vill ju bara komma så nära som möjligt. :D

Men eftersom det finns ett ledig bulthål på växellådan i samma linje som spaken för kraftuttaget så känns ju det som ett ganska troligt (och vettigt) alternativ att använda det. Om jag smider till en ny spak som liknar tidigare nämnda spak så borde det ju kunna vara så nära ursprungligt som jag kan nå. Möjligen kan jag skifta bulthål för spakarna så att bägge får samma viloläge. Så för att aktivera funktionen drar man spakarna mot sig i bägge fallen. Som det är nu så står spaken in i hytten så att säga och man trycker den ifrån sig för att koppla in kraftuttaget. Kanske var så eller så har monteringshålet skiftats av misstag. Bytte man så skulle ju också spaken för tippventilen komma närmst sätet.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 16 jul 2018, 17:30

Dina funderingar verkar vettiga :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 20 jul 2018, 06:51

Testade att flytta spaken till kraftuttaget men den har helt klart suttit där den sitter så då ska den göra det även fortsättningsvis. :D

Den nya spaken till tippventilen gjorde jag med kraftuttagsspaken som förlaga. Funkade även bra rent mekaniskt.

Men är lite konfunderad över att jag inte hittade ett enda spår efter hur den var monterad tidigare... :(

60D82A4B-FF35-46E1-817C-2C78DB4935DA.jpeg
60D82A4B-FF35-46E1-817C-2C78DB4935DA.jpeg (146.55 KiB) Visad 14508 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst