Autotransit

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Autotransit

Inläggav Stellan » 03 mar 2008, 20:00

Den här har inget med årtalet innan att göra, men det är i alla fall en liten detalj på den som jag aldrig har sett på någon riktig lastbil...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav peter fra danmark » 03 mar 2008, 20:10

Jo det har jeg, jeg har set det på en trailer på terminalen i Oslo flere gange. Det stod på kapellet og på stænk lapperne. Kapellet var rødt. Den afbillede tarif bog kørte jeg efter hos Autotransit DK. :wink:
Måske også arnfinn har set den trailer. :lol:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Stellan » 03 mar 2008, 20:17

Men inte stod det väl Trailerexpress på takskylten? Vi hade antingen Bilspedition eller Autotransit på våra bilar :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Böll » 03 mar 2008, 20:18

Kör ibland för Råda-åkeri,dom har bilar på Fraktkedjan...dom pratar ofta om när dom drog för Trailer-express,verkar ju va samma som Auto-transit.....
Böll

Inläggav Stellan » 03 mar 2008, 20:25

I början var det samma företag, men jag tror att de hade var sina logotyper på skyltarna. De ingick Bilspeditionskoncernen båda två ett tag innan Trailerexpress togs bort från skyltarna. Jag vet faktiskt inte när Bilspedition köpte Trailerexpress...har för mig att det var ett helengelskt företag från början. Roland Eliasson har säker kläm på det om han tittar in någon gång

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 03 mar 2008, 20:50

Hittade en annan broschyr från -70 talet där man kan se en skylt med Trailerepress framför terminalen i Göteborg

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav peter fra danmark » 03 mar 2008, 20:57

Stellan det var en løs trailer med svenske nr plader.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav arnfinn » 03 mar 2008, 21:05

peter fra danmark skrev:Jo det har jeg, jeg har set det på en trailer på terminalen i Oslo flere gange. Det stod på kapellet og på stænk lapperne. Kapellet var rødt. Den afbillede tarif bog kørte jeg efter hos Autotransit DK. :wink:
Måske også arnfinn har set den trailer. :lol:

Nei det kan jeg ikke minnes - men jeg var på den tiden en liten gutt i andre enden av landet hvor det ikke fantes den typen store terminaler. :wink:
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav peter fra danmark » 03 mar 2008, 21:22

:lol: :lol: Vist så arnfinn, undskyld :oops:

Jeg var inde at se tv med min fru, pludselig skubber hun til mig og siger: Gå du nu ind og skriv det du tænker på :!: :!:

Så det gør jeg.
Traileren var af GB typpen. 2 spredte aksler ( 20 ton DK ) med de lange stænklapper. Jern sider og front, kan i se dem for jer :?:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Stellan » 03 mar 2008, 21:27

Det kan nog stämma...jag tänkte närmast på takskylten, där hade alla tre företagen olika. Plus att Coldsped hade en egen också...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Robert Eliasson » 04 mar 2008, 09:23

Stellan skrev:I början var det samma företag, men jag tror att de hade var sina logotyper på skyltarna. De ingick Bilspeditionskoncernen båda två ett tag innan Trailerexpress togs bort från skyltarna. Jag vet faktiskt inte när Bilspedition köpte Trailerexpress...har för mig att det var ett helengelskt företag från början. Roland Eliasson har säker kläm på det om han tittar in någon gång

Bild

/Stellan

1965 bildades Trailer Express av en man som hette Åke Johansson även kallad Krupp Åke, han var pionjär på Roll On Roll Of trafiken mellan England - Sverige som även trafikerade Norge, Finland och Danmark , att man gjorde detta var pga färjetrafiken som inte var i full seglats utan man kom in i Göteborgs Hamn där Åke hade sitt åkeri med namn Flyttningsbyrån, det var Raske Tip Top och ett antal Titaner (likadana som våran) men det ville sig inte bättre än att det gick i ruinens brant, han var först och satsade mycket stort med ett 50 tal ASJ 10 meters kortboggi trailers samt dollys för att kunna dra dubbelset, både flak med containerfästen 20 -30 fot samt kapelltrailers av märket JT -Kapellet , hur som helst gick SE - Banken in och lät Bilspedition ta över 1967 , då hade redan Bilspedition startat trafik på England och det var Scandinavian Ferry Trailers / Bilspedition trailers , min pappa Ronny var ute och körde i Göteborgs hamn 1967 med sin L 76 och träffade Bengt Dichter som frågade om han ville börja köra för dem, då hade man namnet Trailer Express samtidigt SFT , detta blev Autotransit/Trailer Express , man ville inte ändra namnet då det var mycket välrenomerat och inarbetat i England som också hade samarbete med Mc Veigh. Det blev ett antal åkare från främst Göteborgsnejdens Lastbilar som var en ren anläggningscentral som körde Trailer Express, när pappa började blev han första fasta bilen och lyckades övertala farfar som inte gillade detta riktigt, väldigt snabbt kom kusinerna och bröderna Börjesson från Landvetter, Transo Lasse med flera och körde och de körde verkligen hårt, samtidigt hade bla Astolf Johansson, Ove Johannesson, Tony Svensson mfl. bilar på SFT och man sammanslog alla dessa bilar ca 15 stycken för att göra det till Autotransit men det var först 1978-79 som ett PM gick ut och man tog bort Trailer Expressnamnet helt, det fanns brevpapper samt terminaler med loggan, jag har aldrig sett och jag tror aldrig det gjordes takskyltar, jag har en Nacoral modellbil Scania LBS 140 med släp som har dessa logor. Jag var själv med och monterade av takskyltarna hemma på åkeriet och monterde Autotransitskyltar, vi sparade en takskylt och den har vi på våran Titan idag. Jag själv började på Autotransit och var med i Scansped, BTL , Schenker BTL, Schenker Stinnes Logistics sen slutade jag köra, det var ett himla bytande på takskyltar ett tag, nu är det rent och slätt DB Schenker Logistics.
För övrigt håller jag och min bror på med just en 10 meters ASJ kortboggitrailer, vi vet inte om vi hinner få på lämmarna och kapellet i år men ut på vägen skall den i Trailer Express blåfärg på rallyna. Vi har sparat foton, tändsticksaskar, lite olika presentartiklar som kuriosa. Ligger i bilen på rallyna. Som chaufför tyckte jag om tiden på Autotransit bäst, en otrolig sammanhållning och ingen brådska, det var bara ett fåtal som hade de första mobiltelefonerna och då hade man tillägg på milersättningen..... vi andra hade en påse med mynt, det fungerade också. Var ju svårare med att ändra färdrikting förstås... men det är en annan historia :D

Med allra bästa hälsningar Robban

PS Se http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=759
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Inläggav Stellan » 04 mar 2008, 16:34

Otroligt intressant Robert, väldigt snällt att dela med dig av din kunskap om detta. :)

Jag hann bara med Autotransit, men jag håller med dig...det var en otrolig sammanhållning och inte så stressigt på den tiden. Du nämner Astolf Johansson, vet du när han gick över till att köra inrikes för Bilspedition?

Jag och många med mig ser verkligen fram mot att se hela ekipaget ihopkopplat och i trafik :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2008, 00:48

Tack Robert för en intressant berättelse. Vilken otrolig renovering och en så vacker lastbil. Klart ni hade all rätt att känna er stolta när man betänker utgångsläget. Det var ingen vacker syn på den skrotade Volon.

Varför skrotade han den och hade ut en massa delar i terrängen? Skulle han sälja delar från den?

Jag måste säga att en del människor förstår man sig inte på.

Hemma i den by där jag bodde som barn i Västerbotten fanns en sågverksägare som hade en mycket fin mörkgrön Scania 75 Super 2x6 och ett 2-axligt släp. Hela ekipaget var avsett för timmerkörning. Så¨en dag upphörde verksamheten. Vad hände med lastbil och släp? Sålde han det?

Nej, visst inte. Bil och släp blev stående på samma fläck i 10 år innan det försvann från sågen. Vart den tog vägen vet jag inte men tänk vilket slöseri. Bilen hade inte många tusen mil på mätaren. Hade man varit vuxen skulle man ha köpt rubbet. Frågan var i vilket skick BG-hytten var. Dörrar och fönster hade varit stängda. Året var nog 1972 då den såldes. Denna bil hade aldrig körts i vägsalt så chassiet måste ha varit mycket intakt. Allt hade väl bara blivit mattare i färgen.

Denna bil efterträdde en Scania-Vabis LS71 som körde av vägen i Pålbacken en brant backe med en S-kurva. Den var på väg upp full med timmer och kom för nära kanten som brast och allt brakade ner i en ravin och slog runt i Fåfängan som vi kallade platsen. Det var brant och vi brukade åka skidor där.

Var med och såg bärgningen. Det kom en 4-hjulsdriven Scania-Vabis från Umeå och tack vare 4-hjulsdriften kunde den ta sig upp för den branta lutningen och inta en position för att vända skrothögen. Ja, det vart bara skrot men turligt nog klarade sig både chauffören och hjälplastaren sig med livet i behåll.

Men, man kan fundera vad sågverksägaren funderade på som lät denna fina bil stå ute i regn, rusk, kyla, värme och sol så länge? Kanske han hade svårt att befria sig från den?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Robert Eliasson » 05 mar 2008, 09:10

Lars-Gunnar skrev:Tack Robert för en intressant berättelse. Vilken otrolig renovering och en så vacker lastbil. Klart ni hade all rätt att känna er stolta när man betänker utgångsläget. Det var ingen vacker syn på den skrotade Volon.

Varför skrotade han den och hade ut en massa delar i terrängen? Skulle han sälja delar från den?

Jag måste säga att en del människor förstår man sig inte på.

Hemma i den by där jag bodde som barn i Västerbotten fanns en sågverksägare som hade en mycket fin mörkgrön Scania 75 Super 2x6 och ett 2-axligt släp. Hela ekipaget var avsett för timmerkörning. Så¨en dag upphörde verksamheten. Vad hände med lastbil och släp? Sålde han det?

Nej, visst inte. Bil och släp blev stående på samma fläck i 10 år innan det försvann från sågen. Vart den tog vägen vet jag inte men tänk vilket slöseri. Bilen hade inte många tusen mil på mätaren. Hade man varit vuxen skulle man ha köpt rubbet. Frågan var i vilket skick BG-hytten var. Dörrar och fönster hade varit stängda. Året var nog 1972 då den såldes. Denna bil hade aldrig körts i vägsalt så chassiet måste ha varit mycket intakt. Allt hade väl bara blivit mattare i färgen.

Denna bil efterträdde en Scania-Vabis LS71 som körde av vägen i Pålbacken en brant backe med en S-kurva. Den var på väg upp full med timmer och kom för nära kanten som brast och allt brakade ner i en ravin och slog runt i Fåfängan som vi kallade platsen. Det var brant och vi brukade åka skidor där.

Var med och såg bärgningen. Det kom en 4-hjulsdriven Scania-Vabis från Umeå och tack vare 4-hjulsdriften kunde den ta sig upp för den branta lutningen och inta en position för att vända skrothögen. Ja, det vart bara skrot men turligt nog klarade sig både chauffören och hjälplastaren sig med livet i behåll.

Men, man kan fundera vad sågverksägaren funderade på som lät denna fina bil stå ute i regn, rusk, kyla, värme och sol så länge? Kanske han hade svårt att befria sig från den?

Lars-Gunnar :)

Hej Lars-Gunnar,

Lite utanför tråden men...
Att vi bara hittade kvarlevorna om man får kalla det så var ett mindre under.... men när vi väl hittade mannen med delarna, så undrade vi förstås varför man skrotat ner den i beståndsdelar och sen låtit den ligga utspridd på olika platser på gården. 1996 kom bilen hem till hans gård för skrotning , den var kraftigt rostig och hade en trasig bakväxel samt pys i ena topplocket.... men han såg ju att det var en F 88, alltså fullt säljbara delar till Bolivia , Peru bland annat...... tills man lyft hytten och konstaterat att så inte var fallet.... vad göra? vad är detta? Man lade allt åt sidan, hytten ute på ett gärde, ramen som man plockat bort allt utom bakaxeln ställdes som plattform för andra delar som inte skulle stå i vatten, motorn låg i en hangar och växellådan på ett annat ställe. En dag kom det en utländsk buss utanför Jung (Skara) och fick haveri på en topp, då man inte kunde få tag på nytt topplock blev denna buss stående några dagar tills ryktet spridit sig till Saleby, där fanns en hel topp för 3 cylindrar och det visade sig vara TD 96C motor på båda. Att den utländska bussen hade en makalös tur är det ingen tvekan om.... men det gjorde att nu var "vår" motor halv alltså utan toppar, och en TD 96 motor med dåliga toppar är ingen bra grund att börja på.... men det gjorde vi :oops: vi lastade upp alla delar en lördag och begav oss hemåt sen hade vi att göra...... faktum är att denna Titan köptes in begagnad av Gunnar Sundqvist 1971 som också körde på Trailer Express/Autotransit , det var anledningen till att jag hittade den som 15 åring och det är den som lärde oss bröder att köra lastbil även om man fuskat en hel del innan.... :wink: Loggorna på vår är så som det såg ut då, man exprimenterade med olika logos och det grå fältet på dörren som vi har symboliserar kapellet med de karakteristiska pilarna.

Mvh Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Återgå till Allmänt Veteransnack