/Stellan
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
peter fra danmark skrev:Jo det har jeg, jeg har set det på en trailer på terminalen i Oslo flere gange. Det stod på kapellet og på stænk lapperne. Kapellet var rødt. Den afbillede tarif bog kørte jeg efter hos Autotransit DK.![]()
Måske også arnfinn har set den trailer.
Stellan skrev:I början var det samma företag, men jag tror att de hade var sina logotyper på skyltarna. De ingick Bilspeditionskoncernen båda två ett tag innan Trailerexpress togs bort från skyltarna. Jag vet faktiskt inte när Bilspedition köpte Trailerexpress...har för mig att det var ett helengelskt företag från början. Roland Eliasson har säker kläm på det om han tittar in någon gång
/Stellan
Lars-Gunnar skrev:Tack Robert för en intressant berättelse. Vilken otrolig renovering och en så vacker lastbil. Klart ni hade all rätt att känna er stolta när man betänker utgångsläget. Det var ingen vacker syn på den skrotade Volon.
Varför skrotade han den och hade ut en massa delar i terrängen? Skulle han sälja delar från den?
Jag måste säga att en del människor förstår man sig inte på.
Hemma i den by där jag bodde som barn i Västerbotten fanns en sågverksägare som hade en mycket fin mörkgrön Scania 75 Super 2x6 och ett 2-axligt släp. Hela ekipaget var avsett för timmerkörning. Så¨en dag upphörde verksamheten. Vad hände med lastbil och släp? Sålde han det?
Nej, visst inte. Bil och släp blev stående på samma fläck i 10 år innan det försvann från sågen. Vart den tog vägen vet jag inte men tänk vilket slöseri. Bilen hade inte många tusen mil på mätaren. Hade man varit vuxen skulle man ha köpt rubbet. Frågan var i vilket skick BG-hytten var. Dörrar och fönster hade varit stängda. Året var nog 1972 då den såldes. Denna bil hade aldrig körts i vägsalt så chassiet måste ha varit mycket intakt. Allt hade väl bara blivit mattare i färgen.
Denna bil efterträdde en Scania-Vabis LS71 som körde av vägen i Pålbacken en brant backe med en S-kurva. Den var på väg upp full med timmer och kom för nära kanten som brast och allt brakade ner i en ravin och slog runt i Fåfängan som vi kallade platsen. Det var brant och vi brukade åka skidor där.
Var med och såg bärgningen. Det kom en 4-hjulsdriven Scania-Vabis från Umeå och tack vare 4-hjulsdriften kunde den ta sig upp för den branta lutningen och inta en position för att vända skrothögen. Ja, det vart bara skrot men turligt nog klarade sig både chauffören och hjälplastaren sig med livet i behåll.
Men, man kan fundera vad sågverksägaren funderade på som lät denna fina bil stå ute i regn, rusk, kyla, värme och sol så länge? Kanske han hade svårt att befria sig från den?
Lars-Gunnar
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster