Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Donald
Pontus
Mikael Lund
Br Eliasson
Stöllet
Oves Regent
Ernst
Br Eliasson Mölndal

VOLVO L49513 Titan TIP TOP -65

AHW 191 Chassinummer 892
Dragbilsbyggnation ALPUS
Med tillhörande 10 m RoRo trailer under uppbyggnad i TIR utförande för trafik mellan England - Norden

ÅTERFUNNEN AUGUSTI 2004 HÄR BÖRJAR RESAN, fortsatta texter ses ihop med respektive bild, i förstorat läge finns texten ovanför bilden, du kan bläddra till nästa bild i förstorat läge utan att behöva återgå till ursprungssidan. Bilderna finns efter historietexten.  

 
HISTORIEN OM O-12921
IDAG AHW 191

BERTIL NICANDER MARSTRAND KÖPTE BILEN NY, DEN DÖPTES TILL LEOPOLD 15 NOV 1965 PÅ VOLVO KUNGÄLV SOM FLAKBIL, DEN STOD SOM DRAGBILSCHASSI OCH GJORDES OM TILL FLAKBIL MED 4,90 HJULBAS SOM VAR DEN ANDRA KOMBINATIONEN PÅ AXELAVSTÅND, BERTIL KÖRDE ÅT ASG PÅ FINLAND UNDER 5 ÅR MED BILEN INNAN DEN BYTTES IN PÅ SCANIA, BILEN KÖPTES AV HILMER HELANDER GÖTEBORG, SEN KENNETH JOHANSSON OCH GJORDES OM TILL DRAGBIL IGEN OCH HAMNADE PÅ BIL & TRUCK GÖTEBORG 1971, DÄR KÖPTES DEN AV ÅKARE GUNNAR SUNDQVIST SOM KÖRDE ÅT AUTOTRANSIT, BILEN GJORDES OM TILL TRAKTOR 1971 FÖR ATT BLI TERMINALTRAKTOR PÅ PAPYRUS KOPPARFORS BRUK I FORS, SENARE ÄVEN TÄNDSTICKSFABRIKEN TIDAHOLM, HAMNADE PÅ AUTOTRANSITS TERMINAL I SKANDIAHAMNEN DÄR JAG (ROBERT) KÖPTE DEN FÖR 3000 KR OCH 14 ÅR GAMMAL, SKULLE JU BLI EN RIKTIGT TUFF A-TRAKTOR DRAGARE VILKET BLEV DEN FÖRSTA RENOVERINGEN FÖR MIN DEL AV DENNA BIL, SÅLDE DEN 1986 OCH DEN FICK EN TUR RUNT VÄNERN INNAN DEN HAMNADE HOS LENNART OLOFSSON I SALEBY UTANFÖR LIDKÖPING, SOM SKROTADE NER DEN OCH LÄT DEN LIGGA UTSPRIDD PÅ ÅKERN UNDER 8 ÅR INNAN VI LYCKADES HITTA DEN IGEN, VI SÅG NOG INTE MED KLARA ÖGON NÄR VI BELUTADE ATT RENOVERA UPP DEN IGEN OCH FINNA ALLA DE DELAR SOM LÅG UTSPRIDDA, INTE BARA I SALEBY, JAG OCH RUSTAN HAR LAGT NER ENORM TID PÅ ATT ÅKA RUNT OCH LETA DELAR ÖVER LANDET OCH ÄVEN I NORGE, VI HAR SATT IHOP BILEN SJÄLVA EFTER LACKERING, TILLVERKAT INREDNINGEN, DRAGIT ELSYSTEM, MEN HAFT HJÄLP MED RAMEN OCH DRIVLINAN INNAN LACK AV GRANQVISTS LASTBILSERVICE GÖTEBORG

VI VILL RIKTA ETT SPECIELLT TACK TILL LARS GREHN SOM ENVIST MED SIN YTTERSTA YRKESKOMPETENS GJORT ALLT PLÅTJOBB I HYTT, TACK LASSE!!
FÖR ATT INTE GLÖMMA VÅRA ANHÖRIGA SOM STÖTTAT OCH STÄLLT UPP PÅ ALLA SÄTT OCH VIS.
SVEMPAS LACK MED THOMAS, PEO, ROLF OCH INGVAR ETT RIKTIGT KANONJOBB.
STEFAN ANDERSSON FÖR TIPS OCH HJÄLP MED DELAR.
Med vänlig hälsning ROBERT & RUSTAN ELIASSON MÖLNDAL

 



TITANEN 1983 SOM A-TRAKTORUNDER ROBERTS ÄGANDE
Bakdel ram
Framdel ram DEN SOM SÖKER FINNER.. MEN VEM KAN TRO ATT DETTA ÄR EN TITAN, DOCK I DELAR DÅ MAN 1996 INSETT ATT DET INTE ÄR EN F 88:a OCH DÅ OINTRESSANT FÖR OMVÄRLDEN........TRODDE DOM JA
NERMONTERAD OCH SKROTAD I SALEBY/LIDKÖPING Hytt funnen
 
Fynden lastade på trailern för hemfärd till Mölndal
DÅ VI BESIKTIGAT ALLA DELAR OCH BÖRJAT IHOPSÄTTANDET INSÅG VI ATT ANNAN HYTT KRÄVDES, VI LYCKADES HITTA EN ANNAN TITANHYTT SOM VAR LITE FRISKARE OCH ETT BRA ÄMNE ATT GÅ PÅ...HÄR MONTERAD PÅ CHASSIT..
MYCKET RAMARBETE, DRAGBILSBYGGNATIONEN ÄR NU AVMONTERAD OCH JÄRNEN ÄR BORTA OCH NYA UTMÄTTA INNAN BLÄSTRING FÖR ZINKNING
SÅ HÄR SÅG DELAR AV INREDNINGEN UT 2004, TAKET VAR FRÄSCHAST MEN FÖLL ISÄR TROTS FÖRSIKTIG NEDMONTERING
 
UT MED ALLT GAMMALT
DET SKALL BLI 300 TIMMARS SVETS I HYTT, EN 3:E HYTT KRÄVDES FÖR ATT FÅ TILL PLÅTDELAR TILL BRÖSTET SOM VISAR SIG VARA LITE KROCKSKADAD BAKOM PLÅTEN, RIKTNING AV A- STOLPAR, NYA RUTRAMAR SOM ROSTAT BORT FULLSTÄNDIGT, OBEFINTLIGA TRÖSKLAR m.m m.m.
HELA SVETSAR HANDLAR DET OM , SAMT NY PLÅT I BÄSTA KVALITE, HALVA MOTORTUNNELN BYTS UT FRÅN EN ANNAN HYTT OCH NYA TRÖSKLAR GÖRS I 3 DELAR FÖR ATT FÅ RÄTTA RADIEN OCH UTSEENDET
RIKTNING OCH NEDSLIPNING  EFTER ALL SVETSNING
 
EN  BRA GRUND ÄR FÖRUTSÄTTNING FÖR BÄSTA RESULTAT
NU ÄR HYTTEN KLAR OCH SLIPGRUNDAD OCH SKALL IN I BOXEN FÖR LACKERING
INSTRUMENTBRÄDAN RENSAD OCH HYTT GRUNDMÅLAD , VIT RATT SKALL IN DÅ ALLA VÅRA VOLVO HADE VIT RATT EFTERSOM SCANIA LEVERERADE DETTA (PAPPAS IDEÉR) VAR LITE STATUS MED DETTA PÅ UTLANDET
NU FÅR RAMEN SIN SLUTLIGA RÖDA KULÖR ÖVERALLT
 
NU BÖRJAR VI MED MONTERING, MÅNGA HELGER SKALL DET BLI FÖR ATT SAKTA FÅ IHOP SLUTRESULTATET
MONTERING AV LJUDISOLERING FÖR ATT KUNNA PRATA I SAMTALSTON I HYTTEN UNDER FÄRD...
GRILL PÅ PLATS OCH INREDNINGEN KOMMER PÅ PLATS FÖRUTOM TAKET SOM VISAR SIG BLI EN RIKTIG RYSARE ATT FÅ TILL UTE I SIDORNA
VI ÄR OTROLIGT STOLTA ÖVER RESULTATET AV DETTA OVANLIGA EXEMPLAR SOM ENDAST GJORDES I 953 ex 4X2 OCH 476 ex 6X2, DET VAR JU INGEN BRA BIL EGENTLIGEN SOM HADE MÅNGA SVORDOMAR PGA NO-SPIN IHOP MED SERVOSTYRNINGEN, KOKANDE MOTORER OCH SJUNKNA FODER SOM VAR L
 
INREDNINGEN 2007 BLIR RIKTIGT LYCKAT, VI HADE TEX TUREN ATT FINNA HELT NYA STOLSDYNOR AV ORIGINALUTFÖRANDE I NORGE TILL BÅDA STOLARNA..
www.veteranlastbilar.se