Är det varning för skruvning, komponentsbyten och underhåll eller har nu 30 grader varmt i mellan- och södra Sverige

Lare-Gunnar

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Lars-Gunnar skrev:Var har alla murvlar tagit vägen? Lite dött är det allt.
Är det varning för skruvning, komponentsbyten och underhåll eller har nu 30 grader varmt i mellan- och södra Sverige![]()
Lare-Gunnar
Anders Ason skrev:Lars-Gunnar skrev:Var har alla murvlar tagit vägen? Lite dött är det allt.
Är det varning för skruvning, komponentsbyten och underhåll eller har nu 30 grader varmt i mellan- och södra Sverige![]()
Lare-GunnarHar ingen aaannning om var alla "murvlar" är (i gräsmattan?).
Gräset växer, bilen repareras (ren. av vattenpump m m), anmälan till Helsingsborgsrallyt ska in osv. Det fanns två! platser kvar när jag anmälde. Mycke på jobbet, morsdagar, ja allt kommer nu.
Vet inte varför du lägger in din fråga på ScaniaVerkstad men skruvar vi mer än VOLVO - ägarna?![]()
Vi kommer igen Lars-Gunnar och blir det en likadan sommar som förra året är det garanterat. Visserligen regnade det bara en gång men det höll på i två månader (kändes det som).
Å andra sidan, vad tänker ni göra på semestern gubbar? Själv drar jag inledningsvis till Gotland ett par dagar (med kamera).
En ny erfarenhet i kväll, svarade på en annons och pratade in ett meddelande. Efter ett tag ringde det upp en person som sade sig vara någon slags tolk? men jag fattade så småningom att hon tolkade åt en som var döv, d v s den som annonserade. Det gick bra efter ett tag men jag förstår fortfarande inte varför inte killen som skulle sälja inte hade begärt e-brevsvar. Men som sagt man lär sig (och tänker efter ibland också)
ca en timme och femtiofem minuter kvar till Ice road Truckers.....
Lars-Gunnar skrev:En ny erfarenhet i kväll, svarade på en annons och pratade in ett meddelande. Efter ett tag ringde det upp en person som sade sig vara någon slags tolk? men jag fattade så småningom att hon tolkade åt en som var döv, d v s den som annonserade.
Anders, det kan vara både en talskadad (hjärnblödning) eller en döv. Döva använder sig av Förmedlingscentralen om de skall ringa. Man slår 90160 och kommer till en förmedlare (ej tolk) som vidareförmedlar vad den döve/talskadade slriver på sin skärm. Vi har Diatext II med tangentbord och bildskärm. Det kan vara en man som ringer men en kvinna som talar om vad denne skriver eller tvärtom. Jag har själv denna utrustning och den fungerar ypperligt i kontakten med hörande.
Om personen saknar E-brevsvar kan vara ett språkdilemma. Många döva har dåligt ordförråd och föredrar helst teckenspråket. För en del är det en enorm självövervinnelse att försöka tänka ut och sätta sina tankar på pränt. Många klarar det inte eller uttrycker sig väldigt kortfattat och med dålig grammatik. Dock är teckenspråket inget hinder för fullödig kommunikation.
Hade personen en bil att sälja om man får fråga?
Lars-Gunnar![]()
arnfinn skrev:Har 4 eksamener fra i morgen og fram til 11.6. så dagene prioriteres på lesing. Hoppas på sterk tilbakekomst (selv om dette er Scaniaavdelingen)
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster