Var är alla murvlar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Var är alla murvlar?

Inläggav Lars-Gunnar » 26 maj 2008, 22:00

Var har alla murvlar tagit vägen? Lite dött är det allt.

Är det varning för skruvning, komponentsbyten och underhåll eller har nu 30 grader varmt i mellan- och södra Sverige :wink:

Lare-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Re: Var är alla murvlar?

Inläggav arnfinn » 26 maj 2008, 22:16

Har 4 eksamener fra i morgen og fram til 11.6. så dagene prioriteres på lesing. Hoppas på sterk tilbakekomst (selv om dette er Scaniaavdelingen) :wink:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Henrik K » 27 maj 2008, 17:32

är inne varje dag ett par ggr. men inte skrivit så mö på senare tid då det inte varit några intrseanta ämnen uppe.
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Inläggav Anders Ason » 27 maj 2008, 20:49

Lars-Gunnar skrev:Var har alla murvlar tagit vägen? Lite dött är det allt.

Är det varning för skruvning, komponentsbyten och underhåll eller har nu 30 grader varmt i mellan- och södra Sverige :wink:

Har ingen aaannning om var alla "murvlar" är (i gräsmattan?).
    Gräset växer, bilen repareras (ren. av vattenpump m m), anmälan till Helsingsborgsrallyt ska in osv. Det fanns två! platser kvar när jag anmälde. Mycke på jobbet, morsdagar, ja allt kommer nu.

Vet inte varför du lägger in din fråga på ScaniaVerkstad men skruvar vi mer än VOLVO - ägarna? :mrgreen:

Vi kommer igen Lars-Gunnar och blir det en likadan sommar som förra året är det garanterat. Visserligen regnade det bara en gång men det höll på i två månader (kändes det som).

Å andra sidan, vad tänker ni göra på semestern gubbar? Själv drar jag inledningsvis till Gotland ett par dagar (med kamera).

En ny erfarenhet i kväll, svarade på en annons och pratade in ett meddelande. Efter ett tag ringde det upp en person som sade sig vara någon slags tolk? men jag fattade så småningom att hon tolkade åt en som var döv, d v s den som annonserade. Det gick bra efter ett tag men jag förstår fortfarande inte varför inte killen som skulle sälja inte hade begärt e-brevsvar. Men som sagt man lär sig (och tänker efter ibland också)

ca en timme och femtiofem minuter kvar till Ice road Truckers.....

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Henrik K » 27 maj 2008, 20:57

Jag är ute i verkstaden en del oxå.
Slipmaksin ska varvas upp i morrn igen å då åker Myrsloken itu....
Kapade av bakre förlängningarna i kväll.
Ramrent nu framtill vid skarvarna så nu är det bara å kapa av den å korta upp den.
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Inläggav Lars-Gunnar » 27 maj 2008, 23:02

Anders Ason skrev:
Lars-Gunnar skrev:Var har alla murvlar tagit vägen? Lite dött är det allt.

Har ingen aaannning om var alla "murvlar" är (i gräsmattan?).
    Gräset växer, bilen repareras (ren. av vattenpump m m), anmälan till Helsingsborgsrallyt ska in osv. Det fanns två! platser kvar när jag anmälde. Mycke på jobbet, morsdagar, ja allt kommer nu.

Vet inte varför du lägger in din fråga på ScaniaVerkstad men skruvar vi mer än VOLVO - ägarna? :mrgreen:

Vi kommer igen Lars-Gunnar och blir det en likadan sommar som förra året är det garanterat. Visserligen regnade det bara en gång men det höll på i två månader (kändes det som).

Å andra sidan, vad tänker ni göra på semestern gubbar? Själv drar jag inledningsvis till Gotland ett par dagar (med kamera).

En ny erfarenhet i kväll, svarade på en annons och pratade in ett meddelande. Efter ett tag ringde det upp en person som sade sig vara någon slags tolk? men jag fattade så småningom att hon tolkade åt en som var döv, d v s den som annonserade. Det gick bra efter ett tag men jag förstår fortfarande inte varför inte killen som skulle sälja inte hade begärt e-brevsvar. Men som sagt man lär sig (och tänker efter ibland också)

ca en timme och femtiofem minuter kvar till Ice road Truckers.....

Oops Anders, fel avdelning. Jag trodde att jag var på "Allmänt" då jag för sjutton inte vill blanda in Scania utan hellre Volvo.
Vill någon mods flytta denna tråd till allmänt så är jag tacksam. Måste har sovit :oops:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 27 maj 2008, 23:16

En ny erfarenhet i kväll, svarade på en annons och pratade in ett meddelande. Efter ett tag ringde det upp en person som sade sig vara någon slags tolk? men jag fattade så småningom att hon tolkade åt en som var döv, d v s den som annonserade.

Anders, det kan vara både en talskadad (hjärnblödning) eller en döv. Döva använder sig av Förmedlingscentralen om de skall ringa. Man slår 90160 och kommer till en förmedlare (ej tolk) som vidareförmedlar vad den döve/talskadade slriver på sin skärm. Vi har Diatext II med tangentbord och bildskärm. Det kan vara en man som ringer men en kvinna som talar om vad denne skriver eller tvärtom. Jag har själv denna utrustning och den fungerar ypperligt i kontakten med hörande.

Om personen saknar E-brevsvar kan vara ett språkdilemma. Många döva har dåligt ordförråd och föredrar helst teckenspråket. För en del är det en enorm självövervinnelse att försöka tänka ut och sätta sina tankar på pränt. Många klarar det inte eller uttrycker sig väldigt kortfattat och med dålig grammatik. Dock är teckenspråket inget hinder för fullödig kommunikation.

Hade personen en bil att sälja om man får fråga?

Lars-Gunnar :wink: :D
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 28 maj 2008, 09:08

Lars-Gunnar skrev:En ny erfarenhet i kväll, svarade på en annons och pratade in ett meddelande. Efter ett tag ringde det upp en person som sade sig vara någon slags tolk? men jag fattade så småningom att hon tolkade åt en som var döv, d v s den som annonserade.

Anders, det kan vara både en talskadad (hjärnblödning) eller en döv. Döva använder sig av Förmedlingscentralen om de skall ringa. Man slår 90160 och kommer till en förmedlare (ej tolk) som vidareförmedlar vad den döve/talskadade slriver på sin skärm. Vi har Diatext II med tangentbord och bildskärm. Det kan vara en man som ringer men en kvinna som talar om vad denne skriver eller tvärtom. Jag har själv denna utrustning och den fungerar ypperligt i kontakten med hörande.

Om personen saknar E-brevsvar kan vara ett språkdilemma. Många döva har dåligt ordförråd och föredrar helst teckenspråket. För en del är det en enorm självövervinnelse att försöka tänka ut och sätta sina tankar på pränt. Många klarar det inte eller uttrycker sig väldigt kortfattat och med dålig grammatik. Dock är teckenspråket inget hinder för fullödig kommunikation.

Hade personen en bil att sälja om man får fråga?

Lars-Gunnar :wink: :D

Tack för upplysningen, jo verkligheten var mer som du beskrev den, inte tolk. Det gällde hjul till en personbil och killen hade flera annonser ute. Det gick nog inte att få något annant intryck än att han körde bil men jag vet inte om det stämmer. Bilintresse fanns det i alla fall. Blev misstänksam när de ringde upp då de dels inte angav numret de ringde från och sedan presenterade något jag aldrig hört talas om, men det ordnade sig (det är många som ringer och vill sälja, trots NIX)

De hörde inte av sig sedan, skulle kolla ET på fälgarna så förm. stämde det inte. Kvinnan erbjöd sig att gå ut och ta bort ett hjul på bilen (tufft!) och titta, då ET alltid är instämplat på insidan.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 28 maj 2008, 13:10

Själv befinner jag mig på arbete för tillfället. Bytte jobb lite hastigt och lustigt, så för närvarande vikarierar jag på en av finlandsfärjorna, det närmsta jag kommer att "köra på finland" :wink:

Men när jag kommer hem igen i början på juni så lär ju scannern gå varm, har rotat runt i pärmarna med broschyrer :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 28 maj 2008, 21:46

Anders, han körde nog absolut bil. Många döva kör bil och här i Västernorrland har vi en man som är döv och kör lastbil åt DHL. Han kör utan släp. Det är snabbgods som gäller.
Han är anställd av brorsan och det är ju behändigt. Skulle vara svårare att få anställning hos en åkare då folk har förutfattade meningar. Men det kan ju också vara krav på tillgänglighet när man sitter i hytten. Rutten är Sundsvall - Arlanda ofta nattetid.

Killen jag berättar om har en mobil och kör SMS och även videosamtal då han kan tala på teckenspråket via 3G med brorsan men jag antar att han undviker det då han kör.
Om man har abbonemang med 3 så kostar det ingen samtalsavgift då teckenspråket sker utan ord. Jag har denna mojäng och betalar 98 kr mån. Men om jag råkar skratta högt kostar det pengar så man får för det mesta skratta tyst.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Åkarns Kalle » 28 maj 2008, 22:08

Lars-Gunnar du kan väl skicka ett privat meddelande till mig vilket åkeri det gäller ?
jag blev väldgt nyfiken nu

mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 28 maj 2008, 22:19

Hej pratade just men min far han sa att han vet en kille som går på Transportprogrammet i Örebro för döva som just nu håller på ta behörighet för lastbil
den här killen sommarjobbade som (lätt) lastbilchaufför på ikea ifjol och skulle tydligen få sommmarjobb där i år också (tung) så det finns fler på gång vilket jag tycker är väldigt kul han bor annars i Härnösand

mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav arnfinn » 28 maj 2008, 23:34

Tråden har kanskje utviklet seg off-topic, men jeg synes det var interessant at man med et sånt handicap får kjøre lastebil. Undres litt over om det bruker å installeres noen utrustning som på en måte detekterer sirener og dylikt som den døve ikke kan høre, men som kanskje kan kommuniseres på annet vis til sjåføren?
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Per Thomson » 30 maj 2008, 09:22

arnfinn skrev:Har 4 eksamener fra i morgen og fram til 11.6. så dagene prioriteres på lesing. Hoppas på sterk tilbakekomst (selv om dette er Scaniaavdelingen) :wink:

Lycka till med läsningen till "eksamener" Arnfinn :!:

Till övriga så får man nog räkna med att aktiviteten inte kommer att bli lika hög under sommaren som under övrig årstid. Skulle det bli en längre period med dåligt väder så kan jag föreställa mig att aktiviteten ökar under en sådan period.

Ha en riktigt skön sommar och fundera gärna ut någon intressant berättelse att återkomma med till hösten eller om det blir en regnig dag. Ha också kameran med om ni är ute och åker och kolla bakom varje lade om det inte står nåt intressant objekt där. :)
Själv kommer jag att vara borta en del under juni/juli, bl a fjällvandra i slovenska alperna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav BURTRÄSKARN » 04 jun 2008, 23:28

För egen del så har jag skaffat en hiab 193 wirekran som jag håller på att göra i ordning.Det finns inte en del som inte sitter som berget.Tur att det finns gassvets,rörtång,5-56 och lite tålamod.Och det viktigaste av allt 5-kilos släggan :lol: Sommaren kanske inte är den bästa årstiden för folk att sitta med datorn? :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack