Kroon och Lång-Harry

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Kroon och Lång-Harry

Inläggav sjömannen » 13 jan 2014, 18:56

Lasse Jonsson eftersökte anekdoter o nån av dessa, och som du vet har jag ju haft en hel del med Harry att skaffa under åren, ända fram till hans begravning f.ö.- både roliga o mindre roliga händelser, så här i efterhand är kanske även det som va mindre roligt då-helt plötsligt blir roligt nu. Han va ju inte direkt nån virtuos på att köra bil direkt, milt sagt- ingen finlirare precis. Backa med släp kan man med lätthet påstå att det inte va hans grej precis, men på nåt underligt vis hankade han sig fram år in o år ut. Med Trailer gick de lite bättre. "Nya saker kunde bli lite bekymmersamma. En episod jag minns mycket väl var han köpte sin andra 140 a,- Den första han hade va en av de första som kom ut, den me 110 lådan"pysväxeln"den lådan som egentligen borde försetts med bajonetttfattning, då den inte höll måttet i V8 an. den hade väl gått ca 80.000 när han köpte den o han hann väl kräma ur10- 20 till innan lådan rasade o vi skjutsade ner den till Martin i Arboga på en lågtrailer han lånat av Eire i Haparanda .Men,,,den andra han köpte, en gammal speditionsbil hade väl också den ca 80-100 tusen på nacken, Den hade ju rangelådan,-den "moderna"- 5 lägen x 2. Han hade säkert haft den i ett år och kört på Finland med, då jag skulle fara iväg med den, minns ej vart- men Johansson satt på sidan när jag drog iväg....När jag kört klart på 5 an vände jag lådan o drog i 6 an....tittade Johansson storögt på mig o sa:,,,,,Öhhhhhhhhh-var hittade du rätt på den DÄR??????..- " Den där" har jag aldrig vetat om...,-,Vadå säger jag????,,,Den där växeln säger han.......fanns de en till???,,,,,,,Fel Johansson sa jag,,,de finns 2 till......... Han hade åkt i ca ett år i tron att de fanns 8 växlar. De blev tyst i hytten några mil.......
sjömannen

Inläggav sjömannen » 13 jan 2014, 20:18

akeri48 skrev:
JohanW skrev:
LarsJo skrev:Minns inte Kjelle-Flinta, däremot Benedikt Olsson. Jag hade mycket med honom att göra under min tid som Volvo-säljare i Gävle. Han trafikerade Stockholm-Helsingfors för Bilspedition/scansped, och hade fem-sex ekipage. Dessa gick mycket lite mil eftersom de stod på färjan varje natt. Tyvärr dog Benedikt för tio-tolv år sedan. Hos honom jobbade även "Turk-Pelle", en mycket sympatisk man som hade suttit fängslad länge i turkiet, felaktigt anklagad för smuggling tror jag. /Lars Jonsson Gävle

Benedikt och "Turk-Pelle" är bekanta profiler för Österbottniska chaufförer också. Jag har nog hört historien, i andra hand, om Pelles fängelsevistelse. Om jag inte minns fel fick han börja jobba dagtid utanför fängelset och fick då kontakt med besättningen från en svensk segelbåt och flydde med dem. Säkert finns det någon som vet mer om det här.

Flinta satt ju fängslad ganska länge i turkiet när han körde åt Sven Stjärnström, han hade tryckerimaskiner som myndigheterna hävdade att han försökte smuggla till motståndsrörelsen.Han började köra åt Berra o Bennedick efter att han hade släppts från tukia./Åke Ekström

Nja,att Flinta suttit fängslad i Turkiet är nog inte med sanningen överstämmande, de borde jag vetat, då jag kännt han sen sent 60 tal, att han däremot kan bli fängslad av galanta damer, det köper jag.
Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2014, 10:19

sjömannen skrev: . . .
Den hade ju rangelådan,-den "moderna"- 5 lägen x 2. Han hade säkert haft den i ett år och kört på Finland med, då jag skulle fara iväg med den, minns ej vart- men Johansson satt på sidan när jag drog iväg....När jag kört klart på 5 an vände jag lådan o drog i 6 an....tittade Johansson storögt på mig o sa:,,,,,Öhhhhhhhhh-var hittade du rätt på den DÄR??????..- " Den där" har jag aldrig vetat om...,-,Vadå säger jag????,,,Den där växeln säger han.......fanns de en till???,,,,,,,Fel Johansson sa jag,,,de finns 2 till......... Han hade åkt i ca ett år i tron att de fanns 8 växlar. De blev tyst i hytten några mil.......

:mrgreen: den va go :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 14 jan 2014, 21:33

Vi hade en egen variant av Kroon i Östersund, en invandrad skåning. Minns tydligt hans LS 76:a med 1450-hytt å 8! extraljus. Svartåkargrön med svarta skärmar, alltid nytvättad å med fräscha däck och hel belysning. Däremot bedömdes skatt och trafiktillstånd som onödiga myndighetspåhitt. När han fyllde 50 bjöds personalen på Gusta stenindustri i Brunflo på både kaffe å tårta. Efter några dagar kom en räkning till fabriksledningen från Nya Konditoriet på samma ort... Vid ett tillfälle fick han tag på en beryktat duktig extrachaufför, som dock hade lite svårt att undvika kriminalitet. En bit neråt landet blev dom varnad för poliskontroll. "Nu får du köra Kjell, för jag har inget körkort" säger skåningen. "Tror du jag har det då?" blev svaret.... Hursom, stoppade blev dom, och en polisman skulle köra ekipaget till närmsta polisstation. Efter en bit ber dom honom stanna å kolla så inte reserven ramlar av. När konstapeln klivit ur, mitt på vilda skogen, hoppar extrakillen bakom ratten och drar iväg. När kollegerna äntligen hittade den strandsatte var grabbarna en god bit därifrån, och deras ruttplanering fick ändras en tid framåt. Men en enormt duktig yrkesman var han trots allt. Oavsett gods så lastade han så det stog still å va helt vid framkomsten. I boken om Petsamotrafiken stod hans namn med bland deltagarna.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 14 jan 2014, 21:37

Förresten du Sjömannen hade väl nåt att göra med "Bonden å Hötappen", Ingarö Frakt?. Har kört en del takpannor ut till Ingarö, å kommer alltid att tänka på dom 2 djupingarna när jag är dit.
Thomas Almen

Inläggav Säters El-kvarn » 14 jan 2014, 23:18

sjömannen skrev:vi umgicks oxo flitigt på ledigheten i våra husvagnar i Engesberg utanför Gävle,där det oxo "läskades" en hel del .

Ni som var med på 50- och 60-talet, hur var det med "läskandet" bakom ratten hos vissa chaufförer?
Man har ju hört många skrönor, speciellt när det gäller grusbilsåkare. :D
Säters El-kvarn

Inläggav 30Fredrik » 15 jan 2014, 01:14

Har inget minne av att det söps bakom ratten när jag började i mitten på 60-talet,men däremot så kommer man ihåg äldre kollegors smörjande med brännvin vid alla järnfirmor t,ex. Söderberg-Haak, Odelberg-Olsson i St-Holm+BR.Edstrand i Malmö, gällde förstås då att få smita före i kön eller få lasta på sidan om kön, gällde alla järnfirmor rakt av. Sak samma i Göteborgs hamnarna, där man åxå kunde bli utsatt för ett annat påhopp av truckförarna, som t,ex. " Har du en blåklocka(10 kr mycket pengar på den tiden) annars blir det inget lyft" Ack Ja!!! MVH.30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 15 jan 2014, 07:57

Säters El-kvarn skrev:
sjömannen skrev:vi umgicks oxo flitigt på ledigheten i våra husvagnar i Engesberg utanför Gävle,där det oxo "läskades" en hel del .

Ni som var med på 50- och 60-talet, hur var det med "läskandet" bakom ratten hos vissa chaufförer?
Man har ju hört många skrönor, speciellt när det gäller grusbilsåkare. :D

Nä..."läskningen" skötte vi om på ledigheten,,,Har inget minne av att någon utövade de i veckorna, i vart fall inte under min tid. Även åkare o chaufförer hade fritid,

Sjömannen
Senast redigerad av sjömannen 15 jan 2014, 08:49, redigerad totalt 1 gång.
sjömannen

Inläggav sjömannen » 15 jan 2014, 08:27

Thomas Almen skrev:Förresten du Sjömannen hade väl nåt att göra med "Bonden å Hötappen", Ingarö Frakt?. Har kört en del takpannor ut till Ingarö, å kommer alltid att tänka på dom 2 djupingarna när jag är dit.

Jodå, minns båda,,,ofta undrat vart dom tog vägen,,,,Bonden va ju om jag inte minns fel från Stidsvig,,,o hade en 4 axlad vagn, vilket va ganska häftigt då .Sista gången jag såg Bonden va en kall vinternatt,typ 20-30 grader ,när han stod vid station i Brunflo o frös utan generator. Snäll som jag är"bjöd jag "på lite värme i min varma bil innan jag fortsatte min färd.-,Leffe (hötappen) blev jag bra bekant med, minns han hade ett släp med supersingel varvat med dubbelmonterat lite här o där. Vore kul om han kikade in här.
sjömannen

Inläggav LarsJo » 15 jan 2014, 14:28

Fan va skoj att du hittat hit till forumet! Valkommen Sjomannen! Jag ar i Peking just nu darav avsaknad av prickar.../Lars J
LarsJo

Inläggav sjömannen » 15 jan 2014, 17:30

LarsJo skrev:Fan va skoj att du hittat hit till forumet! Valkommen Sjomannen! Jag ar i Peking just nu darav avsaknad av prickar.../Lars J

Jodu Jonsson,,,,kul de här,,,,får väl se vad som poppar upp från minnenas arkiv framöver- Vad gör du i Kina??,,,ska du börja kränga Kinabilar i Sverige?-säger som en gammal kollega brukar säga,,,-Man får va beredd på allt. Ha de gott, så hörs vi

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Thomas Almen » 15 jan 2014, 19:41

Ja, Bonden var väl rentav adlig?. Minns att dom fick ut en spritt ny G 89:a som efter ett halvår såg ut som om den gått på HoChiMinleden... Sista gången jag såg Bonden stog han i en telefonkiosk i Hammerdal, med halva flaket hängande på trekvart. Lugnvik körde ju delar till Bai-Bangprojektet från Vaplans mekaniska till, tror jag, Göteborgs hamn. Bonden hade lastat en trumdel till en barktrumma. Den var så lång att den hängde in över flaket på bilen, å i nån korsning hakade den i flaket som nästan revs av. Det var på F 89:an dom köpte av Örjan Hansson. Leif måste va 35 år sen jag såg, minst. Sköna profiler :D
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 15 jan 2014, 20:27

Thomas Almen skrev:Ja, Bonden var väl rentav adlig?. Minns att dom fick ut en spritt ny G 89:a som efter ett halvår såg ut som om den gått på HoChiMinleden... Sista gången jag såg Bonden stog han i en telefonkiosk i Hammerdal, med halva flaket hängande på trekvart. Lugnvik körde ju delar till Bai-Bangprojektet från Vaplans mekaniska till, tror jag, Göteborgs hamn. Bonden hade lastat en trumdel till en barktrumma. Den var så lång att den hängde in över flaket på bilen, å i nån korsning hakade den i flaket som nästan revs av. Det var på F 89:an dom köpte av Örjan Hansson. Leif måste va 35 år sen jag såg, minst. Sköna profiler :D

Ja,,,Af Malmborg om ja minns rätt,,,G89:an såg utan tvekan rätt begagnad ut -Kapellet " lite" dåligt,så dom täckte lassen me pressar inne i kapellet innan det åkte av helt. Skulle va grymt kul o träffa dom idag, kanske nån annan här vet var dom håller hus.- 35 år sedan,,,det stämmer nog ganska väl för mig med. Men aldrig stött på någon av dom sedan dess någonstans i riket. Jag frågade en tjej på macken i Mölletofta för några år sen om hon kände till Bonden, men tyvärr.
sjömannen

Inläggav Thomas Almen » 15 jan 2014, 21:41

Af Malmborg stämmer. Minns Leif hade en bror som hette Lars som gick av vägen med LBS 76:an dom hade från början när dom körde på Lugnvik. Efter 2 månader hittades försäkringspappren i en täckjacka som Leif glömt på Lantmanna i Sikås...
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 15 jan 2014, 22:41

Thomas Almen skrev:Af Malmborg stämmer. Minns Leif hade en bror som hette Lars som gick av vägen med LBS 76:an dom hade från början när dom körde på Lugnvik. Efter 2 månader hittades försäkringspappren i en täckjacka som Leif glömt på Lantmanna i Sikås...

Ja ..... han kanske var stressad :roll:
sjömannen
sjömannen

FöregåendeNästa

Återgå till Efterlysningar