Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
akeri48 skrev:JohanW skrev:LarsJo skrev:Minns inte Kjelle-Flinta, däremot Benedikt Olsson. Jag hade mycket med honom att göra under min tid som Volvo-säljare i Gävle. Han trafikerade Stockholm-Helsingfors för Bilspedition/scansped, och hade fem-sex ekipage. Dessa gick mycket lite mil eftersom de stod på färjan varje natt. Tyvärr dog Benedikt för tio-tolv år sedan. Hos honom jobbade även "Turk-Pelle", en mycket sympatisk man som hade suttit fängslad länge i turkiet, felaktigt anklagad för smuggling tror jag. /Lars Jonsson Gävle
Benedikt och "Turk-Pelle" är bekanta profiler för Österbottniska chaufförer också. Jag har nog hört historien, i andra hand, om Pelles fängelsevistelse. Om jag inte minns fel fick han börja jobba dagtid utanför fängelset och fick då kontakt med besättningen från en svensk segelbåt och flydde med dem. Säkert finns det någon som vet mer om det här.
Flinta satt ju fängslad ganska länge i turkiet när han körde åt Sven Stjärnström, han hade tryckerimaskiner som myndigheterna hävdade att han försökte smuggla till motståndsrörelsen.Han började köra åt Berra o Bennedick efter att han hade släppts från tukia./Åke Ekström
sjömannen skrev: . . .
Den hade ju rangelådan,-den "moderna"- 5 lägen x 2. Han hade säkert haft den i ett år och kört på Finland med, då jag skulle fara iväg med den, minns ej vart- men Johansson satt på sidan när jag drog iväg....När jag kört klart på 5 an vände jag lådan o drog i 6 an....tittade Johansson storögt på mig o sa:,,,,,Öhhhhhhhhh-var hittade du rätt på den DÄR??????..- " Den där" har jag aldrig vetat om...,-,Vadå säger jag????,,,Den där växeln säger han.......fanns de en till???,,,,,,,Fel Johansson sa jag,,,de finns 2 till......... Han hade åkt i ca ett år i tron att de fanns 8 växlar. De blev tyst i hytten några mil.......
sjömannen skrev:vi umgicks oxo flitigt på ledigheten i våra husvagnar i Engesberg utanför Gävle,där det oxo "läskades" en hel del .
Säters El-kvarn skrev:sjömannen skrev:vi umgicks oxo flitigt på ledigheten i våra husvagnar i Engesberg utanför Gävle,där det oxo "läskades" en hel del .
Ni som var med på 50- och 60-talet, hur var det med "läskandet" bakom ratten hos vissa chaufförer?
Man har ju hört många skrönor, speciellt när det gäller grusbilsåkare.
Thomas Almen skrev:Förresten du Sjömannen hade väl nåt att göra med "Bonden å Hötappen", Ingarö Frakt?. Har kört en del takpannor ut till Ingarö, å kommer alltid att tänka på dom 2 djupingarna när jag är dit.
LarsJo skrev:Fan va skoj att du hittat hit till forumet! Valkommen Sjomannen! Jag ar i Peking just nu darav avsaknad av prickar.../Lars J
Thomas Almen skrev:Ja, Bonden var väl rentav adlig?. Minns att dom fick ut en spritt ny G 89:a som efter ett halvår såg ut som om den gått på HoChiMinleden... Sista gången jag såg Bonden stog han i en telefonkiosk i Hammerdal, med halva flaket hängande på trekvart. Lugnvik körde ju delar till Bai-Bangprojektet från Vaplans mekaniska till, tror jag, Göteborgs hamn. Bonden hade lastat en trumdel till en barktrumma. Den var så lång att den hängde in över flaket på bilen, å i nån korsning hakade den i flaket som nästan revs av. Det var på F 89:an dom köpte av Örjan Hansson. Leif måste va 35 år sen jag såg, minst. Sköna profiler
Thomas Almen skrev:Af Malmborg stämmer. Minns Leif hade en bror som hette Lars som gick av vägen med LBS 76:an dom hade från början när dom körde på Lugnvik. Efter 2 månader hittades försäkringspappren i en täckjacka som Leif glömt på Lantmanna i Sikås...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster