Ice road truckers - intressant?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur intresserad är du av filmen Ice road Truckers?

Visst, tiittar så ofta jag kan!
6
60%
Njae, så där intresserad
3
30%
Bryr mig inte alls om serien
1
10%

Antal röster : 10

Ice road truckers - intressant?

Inläggav Anders Ason » 21 maj 2008, 18:12

Howdy!

Var står vi i filmintresset vad gäller denna lastbilsfilm, hur många är det som tittar (o gärna varför)?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Ice road truckers - intressant?

Inläggav Anders Ason » 21 maj 2008, 18:17

Anders Ason skrev:Howdy!

Var står vi i filmintresset vad gäller denna lastbilsfilm, hur många är det som tittar (o gärna varför)?

Jo, kollar väl mest för att det inte precis dräller av filmer inom det här området, men kollar även mycket bredvid (teknik, organisation, kultur os v ) storyn som ju är ganska klen!
    Avsnitten sänds ju även på tid som jag har möjlighet att glo på TV, tidigare på kvällarna är det kört!

Ser fram mot sista avsnittet då isen blir svag av värmen - då blir det extra spännande
    :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Henrik K » 21 maj 2008, 19:23

Alltid gillat amerikanska lastbilar. tycker dom är så tuffa.
Både ser dom och spelar in avsnitten...
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Inläggav Bo Norvinge » 21 maj 2008, 20:35

Anders Ason skrev:Howdy!

Utbudet av program, filmer och serier där tunga fordon finns representerade dräller det ju direkt inte av i programtablåerna så man får njuta av de tillfällen som ges.
Just denna serie är faktiskt intressant. Jag är imponerad av förarnas arbetsinsats under dessa arbetsförhållande och med deras fordon.
De har visserligen inte tvingats att köra genom Trollhättan flera gånger om dagen som jag gjort. För att inte tala om Göteborg! Det ni!
Tillhör den skaran som inte är jätteimponerad av USA-truckar men tycker definitivt inte illa om dessa. Skulle gärna vilja ha en Peterbilt torpedare med Detroit V8.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Ason » 21 maj 2008, 21:36

Henrik K skrev:Alltid gillat amerikanska lastbilar. tycker dom är så tuffa.
Både ser dom och spelar in avsnitten...

Har kört från San Fransisco till LA och sedan tvärs över ca 600 mil till New York och låg då oftast bakom dessa truckers på vägen - det gick snabbast för de visste var det fanns "björnar" på vägen. Bodde även relativt ofta på dessa truckstop där förarna också bodde. De verkade ofta ha tråkigt! Det var ett tag sedan så det var under värsta CowBoy perioden. Har aldrig blivit klok på deras bilar, då ofta ingen broms på framaxeln (det var trafikfarligt!), 12 v (har de fortfarande!), stor motor o huv, osynkat, liten hytt, långt schassie o s v. Det är svårt att få en uppfattning om bilarnas storlek på g a de sätt de är byggda på. De ser maffigare ut än de kanske är.

En av de bästa lastbilsfilmerna???, alla kategorier, Jagad av Spielberg!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 21 maj 2008, 21:40

Jag har missat många avsnitt fast jag blivit förvarnad. Tänkte att det var någon spektulär grej. Såg förförra avsnittet och såg att det är stressande för chaufförerna. Om de missar en last ger det inga pengar och det är tajt om tid. Den unge chauffören i den nya Volvo 610 som körde den tunga lasten var duktig. Han fick en bra bil. När man ser filmer från andra bilar så skakar och vivrerar det. Tyckte Volvon gick lugnare och det är ju det de säger i USA att det är som att köra en Cadilac.

Gårdagens avsnitt var ingen höjdare. Tror det var ojuste från chefen som skyllde hans chaufförer för att orsaka allt krångel med bilen. Sanningen är nog att bilarna som går efter rutten inte är de nyaste. De tar någon äldre modell utifall den skulle braka igenom isen. Då är det bättre att förlora en gammal kärra än en ny.

Att bränslet fryser vid 12 grader är konstigt. Vi har ju från 5-20 grader här och inget fryser. Möjligen kan det bli problem med lufttankarna så man måste ha bärgarhjälp. Vilket enormt slöseri att låta motorerna gå dygnet runt även vid stillestånd. Men man förstår ju då det rätt som de är kan gå från 15 till 25 grader.

Vad gäller isens tjocklek så var den tjockare för 10 år sedan. Den genomsnittliga tjockleken är 125 cm. Så tjock is är svår att bryta igenom. Det är när det blir varmare som det blir kritiskt. Den globala uppvärmningen har påverkat isen. Det är inte lika kallt numera. En intressant länk finns här: Fotona är klickbara så de blir lite större. Tyvärr är texten på Engelska.
http://www.thedieselgypsy.com/Ice%20Roa ... enison.htm
http://www.thedieselgypsy.com/Ice%20roa ... ison-2.htm (På första fotot kan vi se en Hägglund bandvagn)

Dieselgypsy är en vän från Kanada som jag fick kontakt med för ett antal år sedan och vi har kontakt via E-mail. Han har kört lastbil i hela 40 år, de sista åren som egen åkare körande en Western star. Hemsida: http://www.thedieselgypsy.com/ Det är från denna sida jag har kommit åt alla länkar.

http://www.thedieselgypsy.com/Qs%20-%20ICE%20STORY.htm
http://pontoonlake.spaces.live.com/ (Stillbildsreportage med 96 bilder och blogg) där man kan klicka på månaderna på vänster sida. Där finns också ett forum.

Håll till godo.
Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 21 maj 2008, 22:59

Vad gäller USA-truckar så håller jag med Anders. Onormalt (för oss) långa hjulbaser, upptil 6 axlar på en grusbil, (Undrar hur mycket de får lasta) enorma sleepers (frugan har tagit körkort och är codriver) gammalmodigt utseende (tillverkarna har sparat penger på produktutveckling), konservativa chaufförer och ett annorlunda körsätt än här. Det var därför Volvos provbilar inte höll måttet när de provades under 60-talet men Volvo blev flera erfarenheter rikare på kuppen. Använder man släp verkar dragstången vara 4 meter (återigen broreglementet).

I USA är det broarna som har sina begränsningar och därför är tunga fordon onormalt långa och har fler axlar än ett Svenskt ekipage. Vi kan ha en 3-axlig lastbil och en 4-axlig maskintrailer medan de i USA måste ha ännu fler för broreglementet. Ni såg kanske från Iceroad förförra veckan hur ekipaget såg ut som hade en tung trumma som last. Där satt en sist vagn som jag ser hade O betydelse. Skulle den ta upp någon vikt? Tyckte någon i forumet sa att det var för fjädringen. Detta gör att man frågar sig om deras brokonstruktioner är svagare än här? Det har ju rasat någon bro däröver vet jag. Och att man inte har broms på framhjulen med motiveringen att det är farligt är en gåta. Kanske de menar att det är farligt i vinterföre? På asfalt kan de ju inte bromsa sig av vägen. Sedan 12-volts system. Ja USA har alltid varit tvärtemot övriga världen. Även mobiler går inte använda för samtal mellan Sverige och USA.

Även deras trailar har ju boggien nästan där flaket slutar. Det finns inget större överhäng med skyddsbalk för personbilar som kör på bakifrån. Konsekvent användands 2-axliga trailers med skåp. Men några 3-axliga kapelltrailar finns faktiskt. Såg ett ekipage som körde sågade trävaror som hade en sådan trailer där man kunde dra ifrån kapellet vid lastning. Har sett virkesbilar som kört i regn och rusk och inte haft presenning över. Användande av presenning är om inte ovanlig inte obligatoriskt. Beror väl mycket på vad som fraktas. När min far körde vrke till Holmsunds hamn utanför Umeå hade han presenning om regn väntades annars inte.

I USA är det inte bara att komma till ett atälle, själv backa till in/uttaget och sedan åka därifrån med den tomma trailern. Istället har de s.k. dispachers som talar om när man kan backa till och som anvisar en en ny tom trailer några kilometer bort och som anvisar var man kan få nytt lass. Jämför artisternas managers som är ett obligatorium.

http://www.hankspictures.com har hur många lastbilsfoton som helst. Går att tillbringa 1 vecka om man vill se allt från 30-talet till 2008 samt från många veteranmöten från varierande platser. Många fina MACK lastbilar finns bevarade och renoverade men även andra märken. Timmertransporter tidigt 30-tal kan få en att fundera hur det kunde gå till med dessa gamla eller nya bilar med dess jättelast och svaga motorer som gick på bensin.

Ja, amerikanerna har så sakteliga fått ändan ur vagnen sedan Volvo och Mercedes rörde om i grytan. Vet inte om det är nya Peterbilt eller Kenworth som fått en ny grill och gjort dem ännu fulare. Det är vissa modeller medan andra blivit orörda. Det är bara att gå in på http://www.paccar.com och kolla upp deras modeller.

Fabrikerna tillhandahåller chassin, hjul, fjädring och hytt. Sedan kan åkaren välja Eatons eller Meritors bakaxlar, ZF eller Eatons växelådor med 9,12,16 och 18 vävlar och Cummins, Caterpillar eller Detroit som motorer. Även sleeper från olika tillverkare kan användas. Men sedan en tid har Mercede Detroit som enda alternativ tillsammans med deras egna motorer. Även Volvo har endast Cummins samt deras egna motoralternativ till erbjudande. Man vill ju att de skall välja Volvos motorer i högre grad. Faktum är ju att Volvo är duktiga på det här med motorer men tilltron till andra märken är fortfarande stor. Patriotism eller konservatism eller båda delarna.

Faktum att man ser fler och fler Volvolastbilar för varje år visar på att fler vågar sig på att köpa ett "udda" märke.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 22 maj 2008, 16:50

Lars-Gunnar skrev:Där satt en sist vagn som jag ser hade O betydelse. Skulle den ta upp någon vikt? Tyckte någon i forumet sa att det var för fjädringen.

Då läste du nog lite för fort Lars-Gunnar, det var filmtexten som påstod att det hade med fjädringen att göra vilket åter var ett prov på okunnighet - i detta fall dock inte bara fel hos översättaren för om jag minns rätt så sas det också så i talet.

Så här fungerar det i alla fall och det försökte jag framföra tidigare: Alla axlarna bär givetvis lasten även om det kan vara svårt att förstå det när man såg på filmen att de kopplade loss delen med de bakersta axlarna innan de skulle backa in i hallen. Kopplingen med 4 par sprintar gör att den sista axeldelen bildar en stum ramförlängning av huvudtrailern. Samtliga axlar på trailers bakdel är luftfjädrade och inbördes förbundna med varandra så att lika axeltryck erhålles. Sedan gäller det nog i högre grad på isvägar att verkligen fördela ut vikten över ett så stort avstånd som möjligt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Henrik K » 22 maj 2008, 16:58

Per Thomson skrev:
Lars-Gunnar skrev:Där satt en sist vagn som jag ser hade O betydelse. Skulle den ta upp någon vikt? Tyckte någon i forumet sa att det var för fjädringen.

Då läste du nog lite för fort Lars-Gunnar, det var filmtexten som påstod att det hade med fjädringen att göra vilket var åter var ett prov på okunnighet - i detta fall dock inte bara fel hos översättaren för om jag minns rätt så sas det också så i talet. Så här fungerar det i alla fall och det försökte jag framföra tidigare: Alla axlarna bär givetvis lasten även om det kan vara svårt att förstå det när man såg på filmen att de kopplade loss delen med de bakersta axlarna innan de skulle backa in i hallen. Kopplingen med 4 par sprintar gör att den sista axeldelen bildar en stum ramförlängning av huvudtrailern. Samtliga axlar på trailers bakdel är luftfjädrade och inbördes förbundna med varandra så att lika axeltryck erhålles. Sedan gäller det nog i högre grad på isvägar att verkligen fördela ut vikten över ett så stort avstånd som möjligt.

Precis.
skulle skrivit det du skrev, men nu slapp jag. :)
Finns sådana släp i sverige oxå.

http://www.blocket.se/vi/15794690.htm?ca=18_s

Första bilden är på en maskintrailer med 1st vagndel med två axlar och ytterligare en till vagndel med en axel.
dom ligger upp o ner och kopplas bara ihop med några rejäla öron och en axel.
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Återgå till Allmänt Veteransnack