Vad gäller USA-truckar så håller jag med Anders. Onormalt (för oss) långa hjulbaser, upptil 6 axlar på en grusbil, (Undrar hur mycket de får lasta) enorma sleepers (frugan har tagit körkort och är codriver) gammalmodigt utseende (tillverkarna har sparat penger på produktutveckling), konservativa chaufförer och ett annorlunda körsätt än här. Det var därför Volvos provbilar inte höll måttet när de provades under 60-talet men Volvo blev flera erfarenheter rikare på kuppen. Använder man släp verkar dragstången vara 4 meter (återigen broreglementet).
I USA är det broarna som har sina begränsningar och därför är tunga fordon onormalt långa och har fler axlar än ett Svenskt ekipage. Vi kan ha en 3-axlig lastbil och en 4-axlig maskintrailer medan de i USA måste ha ännu fler för broreglementet. Ni såg kanske från Iceroad förförra veckan hur ekipaget såg ut som hade en tung trumma som last. Där satt en sist vagn som jag ser hade O betydelse. Skulle den ta upp någon vikt? Tyckte någon i forumet sa att det var för fjädringen. Detta gör att man frågar sig om deras brokonstruktioner är svagare än här? Det har ju rasat någon bro däröver vet jag. Och att man inte har broms på framhjulen med motiveringen att det är farligt är en gåta. Kanske de menar att det är farligt i vinterföre? På asfalt kan de ju inte bromsa sig av vägen. Sedan 12-volts system. Ja USA har alltid varit tvärtemot övriga världen. Även mobiler går inte använda för samtal mellan Sverige och USA.
Även deras trailar har ju boggien nästan där flaket slutar. Det finns inget större överhäng med skyddsbalk för personbilar som kör på bakifrån. Konsekvent användands 2-axliga trailers med skåp. Men några 3-axliga kapelltrailar finns faktiskt. Såg ett ekipage som körde sågade trävaror som hade en sådan trailer där man kunde dra ifrån kapellet vid lastning. Har sett virkesbilar som kört i regn och rusk och inte haft presenning över. Användande av presenning är om inte ovanlig inte obligatoriskt. Beror väl mycket på vad som fraktas. När min far körde vrke till Holmsunds hamn utanför Umeå hade han presenning om regn väntades annars inte.
I USA är det inte bara att komma till ett atälle, själv backa till in/uttaget och sedan åka därifrån med den tomma trailern. Istället har de s.k. dispachers som talar om när man kan backa till och som anvisar en en ny tom trailer några kilometer bort och som anvisar var man kan få nytt lass. Jämför artisternas managers som är ett obligatorium.
http://www.hankspictures.com har hur många lastbilsfoton som helst. Går att tillbringa 1 vecka om man vill se allt från 30-talet till 2008 samt från många veteranmöten från varierande platser. Många fina MACK lastbilar finns bevarade och renoverade men även andra märken. Timmertransporter tidigt 30-tal kan få en att fundera hur det kunde gå till med dessa gamla eller nya bilar med dess jättelast och svaga motorer som gick på bensin.
Ja, amerikanerna har så sakteliga fått ändan ur vagnen sedan Volvo och Mercedes rörde om i grytan. Vet inte om det är nya Peterbilt eller Kenworth som fått en ny grill och gjort dem ännu fulare. Det är vissa modeller medan andra blivit orörda. Det är bara att gå in på
http://www.paccar.com och kolla upp deras modeller.
Fabrikerna tillhandahåller chassin, hjul, fjädring och hytt. Sedan kan åkaren välja Eatons eller Meritors bakaxlar, ZF eller Eatons växelådor med 9,12,16 och 18 vävlar och Cummins, Caterpillar eller Detroit som motorer. Även sleeper från olika tillverkare kan användas. Men sedan en tid har Mercede Detroit som enda alternativ tillsammans med deras egna motorer. Även Volvo har endast Cummins samt deras egna motoralternativ till erbjudande. Man vill ju att de skall välja Volvos motorer i högre grad. Faktum är ju att Volvo är duktiga på det här med motorer men tilltron till andra märken är fortfarande stor. Patriotism eller konservatism eller båda delarna.
Faktum att man ser fler och fler Volvolastbilar för varje år visar på att fler vågar sig på att köpa ett "udda" märke.
Lars-Gunnar
