Skillingaryd?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Skillingaryd?

Inläggav Anders Ason » 06 maj 2008, 12:00

Anders Ason skrev:
Anders skrev:Air Condition Naturale :mrgreen:

Var den Scanian kardandriven? Tycker det ser ut så på bilden.
...
Anders

Jodå, det stämmer inga kedjor där inte.
    ...

No GPS but the some type of ignition key as we can see at least until -70/80!
Bilagor
oldscaniacockpit.jpg
oldscaniacockpit.jpg (36.33 KiB) Visad 13826 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 07 maj 2008, 15:12

Äntligen finns bilder att beskåda - puh, det tog tid att välja ut ca 100 bilder av 300. Själv hann jag inte med ta så många på grund av en liten reparation före start men Anders Andersson och Staffan Sävenfjord har bidragit med de flesta bilderna. Om någon märker att hanns/hennes fordon missats och vill ha det med så meddela mig.

De som använder FireFox som läsare kan inte bläddra bland förstoringarna på grund av ett fel men med MS Internet Explorer kan man fint bläddra från förstoring till förstoring utan att behöva återgå till översiktssidan.

Här kommer en genvägslänk till bilderna:
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=769
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 07 maj 2008, 22:37

Anders skrev:Mack byggde ju kedjedrivna bilar fram till slutet på 40-talet :D
Sedan är väl synkroniserad växellåda ett koncept som aldrig gått hem speciellt bra väster om atlanten

Anders

Stämmer bra det. De är skeptisk till Volvos I-shift också. Allissons automat är att föredra för många. Men utvecklingen kommer att komma ifatt jänkarna. Man kan inte isolera sig hur länge som helst.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 07 maj 2008, 23:36

Per Thomson skrev:Äntligen finns bilder att beskåda - puh, det tog tid att välja ut ca 100 bilder av 300. Själv hann jag inte med ta så många på grund av en liten reparation före start men Anders Andersson och Staffan Sävenfjord har bidragit med de flesta bilderna. Om någon märker att hanns/hennes fordon missats och vill ha det med så meddela mig.

De som använder FireFox som läsare kan inte bläddra bland förstoringarna på grund av ett fel men med MS Internet Explorer kan man fint bläddra från förstoring till förstoring utan att behöva återgå till översiktssidan.

Här kommer en genvägslänk till bilderna:
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=769

Oj,oj vad trevligt. Man sitter och dreglar. Såg en Svart/vit L493 Volvo Titan från Danmark som var nästan likadan som Volvoklubbens förutom vanlig Flobyhytt. Vilken bil! Volvos kraftigaste och starkaste på 50-talet. Jag som trodde att denna typ var utdöd. Verkligen trevligt att se. Sedan den där Volvo rundnos från Horn med registreringsskylt för Västerbotten. Han måste ha åkt långt. Flitig deltagare liksom många andra. Sedan var där en rikeman som hade 2 Volvo F88 och en Scania LBS 76 Super. Är det samme ägare?

Och så såg jag en forummedlem med sin tidiga F88 som nu blivit med påhängstrailer. Rätt så. Bilarna skall dra något eller ha lite last och inte komma hoppandes på bakhjulen. Såg en Scania-Vabis som hade en motor (tror jag) på flaket. Måste vara en stationär en.

Där var också idel bekantingar men också flera nya. Tycker nog att de bilar som är lackade är finast. Många ser ut att ha kommit direkt från grusgropen eller vad det ny sysslar med.

Och vem är den där conferensiern som tycks vara med varje år? Är han veteranbilsägare. Om det inte är lämpligt att lägga ut namnen så kan det PM:as.

Tycker också att det skulle vara roligt att se lite mer interiörbilder. Hur ser det ut i en L493 respektive en rundnos? Och hur ser det ut i en N88/N86? Är det en likadan instrumentpanel som fanns i L495 Titan Turbo från 1963-64? Och hur ser det ut i bussarna? Passagerarnas platser?

Sedan f.d militärlastbilar som ser ut att ha motorn högre än vanliga Volvobilar och tacka för det då de är fyrhjulsdrivna.

Lars-Gunnar

Inläggav Åkarns Kalle » 08 maj 2008, 19:10

Hej om man nu får skriva det så ägs F88:orna och LBS 76:an av Frans Elansson i Ängelholm= Åkeri AB Arne Erlandsson en storåkare som Bla har linje Sundsvall-Ängelholm har väldigt fina bilar i övrigt också

F88an DRZ 485 är köpt på HIAB har varit demobil för kranar

mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Per Thomson » 08 maj 2008, 22:58

Smalstlist_001.jpg
Smalstlist_001.jpg (68.45 KiB) Visad 13650 gånger

Smalstlist_002.jpg
Smalstlist_002.jpg (70.12 KiB) Visad 13651 gånger

Smalstlist_003.jpg
Smalstlist_003.jpg (66.71 KiB) Visad 13648 gånger

Smalstlist_004.jpg
Smalstlist_004.jpg (65.82 KiB) Visad 13647 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 08 maj 2008, 23:15

Lars-Gunnar skrev:Såg en Svart/vit L493 Volvo Titan från Danmark som var nästan likadan som Volvoklubbens förutom vanlig Flobyhytt.
PT->Den är svensk, tillfälliga regskyltar

Och så såg jag en forummedlem med sin tidiga F88 som nu blivit med påhängstrailer.
PT->Titan TipTop, Du kan se hela renoveringen under "Projekt" . . .

Såg en Scania-Vabis som hade en motor (tror jag) på flaket. Måste vara en stationär en.
PT-> Lika motor som i bilen(135hk) + generator, exstra elmotor på kardan för extra kraft i backarna, kallas diesel elektrisk kraftöverföring :mrgreen:

Tycker nog att de bilar som är lackade är finast. Många ser ut att ha kommit direkt från grusgropen eller vad det ny sysslar med.
PT-> Min kommer direkt från grusgropen. Därför fick den inte vara med på helbild :(

Och vem är den där conferensiern som tycks vara med varje år? Är han veteranbilsägare. Om det inte är lämpligt att lägga ut namnen så kan det PM:as.
PT-> Thorbjörn Berggren, har en Scania L63 med trailer

Tycker också att det skulle vara roligt att se lite mer interiörbilder.
PT-> OK, skall tänka på det

Se PT kommentarer i citatet :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 09 maj 2008, 09:28

Lars-Gunnar skrev:...
Tycker också att det skulle vara roligt att se lite mer interiörbilder. ...

OK Lars-Gunnar, på begäran några "interiörbilder" från Smålandsrundan! :D
    (Fl´åt, kunde inte låta bli :mrgreen: )

Bild
    BildBild
    BildBild
    BildBild
    BildBild

En skruvande Admin och nöjd med resultatet:
    BildBild
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 09 maj 2008, 18:22

Anders, ha,ha, vad annat kunde man ha väntat sig från din sida.

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 09 maj 2008, 18:32

Tack Per för rättelsen. Visst är det en Titan Tiptop och bra att den där Volvo Titanen är svensk.

Jag upphör alldrig att bli påverkad när jag ser denna biltyp. Behöver ingen öl för att bli det :lol:

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack