Det är kanske lätt att skratta åt dessa trådlastbilar och förmodligen var de inte särskilt effektiva. De kunde ju bara köra väl definierade sträckor.
Tydligen har trådlastbilar även förekommit i Sverige enligt följande länk :
http://www.lansmuseum.a.se/industri/ind ... n_serie=10 Titta på bilderna i mitten till vänster och längst ned till höger.
Några trådlastbilar har jag personligen inte upplevt, men trådbussarna i Moskva var däremot ett elände då kollektorn hoppade av titt som tätt och den stackars chauffören fick ägna mycket tid och kraft att på tillbaks den på trådarna. Bilköerna och irritationen bara växte bakom bussen.
När det kom kraftiga underkylda regn på vintern var det fullkomligt kaos (än mer kaos än under övriga förhållanden) så jag minns att det tog mig nästan 2 timmar att köra en sträcka på 1 km när jag skulle hinna med flyget hem en fredageftermiddag. Jag hade nästan ställt in mig på att hemresan inte blev av men det visade sig att det var kaos på flygplatsen också så jag kom trots allt hem om än väldigt sent (eller tidigt) hur man nu ser på det.
// S-V L44