Vintern på väg...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vintern på väg...

Inläggav Anders Ason » 24 sep 2008, 21:54

Vintern är så sakta på väg och det är även långtradaren på den gamla riksettan i backarna vid Getå vid Bråviken ovanför Norrköping. En riktig bil med rätt attityd, fjärrljus o Vedolbrud i grillen. Bakom ligger en Borgward Isabella och en Duett och väntar på första bästa tillfälle att få dra förbi - inte så enkelt på den vägen.
Åkte som grabb ofta med på den vägen som mest bestod av branta backar, skarpa kurvor och en hiskelig massa trånga viadukter under järnvägen. Jag hade då en mycket viktig uppgift, att för hand pumpa upp boggien precis lagom så att det drog uppför de hala backarna, för att sedan medelst en kranratt släppa ner den igen när vi kommit upp.

Denna bild från 1958 har jag dock "lånat" och det är tyvärr omöjligt att läsa regnummer och dörrtext.
Bilagor
volvo58.jpg
volvo58.jpg (145.47 KiB) Visad 15182 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Vintern på väg...

Inläggav Stellan » 24 sep 2008, 22:01

En härlig bild...även om nu inte vintern är så kul när man kör bil. De norska fjällvägarna ger lite smårysningar fortfarande. Lägg gärna märke till att duetten har kraft över, och vill köra förbi :mrgreen:

Hur vanliga var boggiekärror på den tiden? Jag trodde att det var ett relativt modernt påfund. Släptrianglen också...när avskaffades den egentligen?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 24 sep 2008, 23:00

Trevlig bild. Ja, min far drog en boggiekärra med timmer under andra hälften av 50-talet tills han fick Vikigen. Titanen klarade av timmer både på flaket och släpet galant.

Boggiesläpet var före dom började med 2-axliga släp vilket väl skedde då Volvo Titan Turbo och Scania-Vabis 75 Super blev vanligare. Jag så ingen boggiekärra på 60-talet hemmavid. Det var 2 och 3-axliga vagnar som gällde. Bland annat hade min far en Hilding Carlsson 3-axling från 1964. Ja, det var HC som gjorde de första rälsbussarna.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 25 sep 2008, 13:37

Stellan skrev:En härlig bild...även om nu inte vintern är så kul när man kör bil. De norska fjällvägarna ger lite smårysningar fortfarande. Lägg gärna märke till att duetten har kraft över, och vill köra förbi :mrgreen:

Hur vanliga var boggiekärror på den tiden? Jag trodde att det var ett relativt modernt påfund. Släptrianglen också...när avskaffades den egentligen?

/Stellan

Det ser ut som om boggiekärran är byggd på någon gammal lastbilsbakände, ett oskick som tyvärr ännu lever kvar.

Kan inte ha gått speciellt fort för Volvon uppför backen, så det kanske är därför Duetten pinnar på så gott det går?
Tur att man slipper se hur däcken såg ut på både Borgwarden och Duetten, antagligen inte något som hade rekommenderats idag till det väglaget.

Vägsträckan förbi Getå ser väl tämligen likadan ut än idag? För det är väl den äldre sträckningen som är på bilden?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Ove » 25 sep 2008, 20:37

Anders skrev:Det ser ut som om boggiekärran är byggd på någon gammal lastbilsbakände, ett oskick som tyvärr ännu lever kvar.
Anders

Jo men på den tiden Anders, 1957 för min egen del, så kanske det inte fanns pengar till ett "riktigt släp" och transportuppdraget stod för dörren. Jag fick ett erbjudande om en Volvo-boggie som den lokala smidesverkstaden hjälpte mig att bygga till släpvagn. Den fick gå baklänges och jag fick tag i ett gammalt tippflak som sattes på. När så väg 68 byggdes om norr om Avesta var jag med och körde mackadam från Bodåsgruvan till vägbygget. Vikingen fick slita hårt, 10 ton på boggiekärran och 6 ton på bilen. Utan kärran hade det inte varit lönsamt att vara med på det bygget. När sedan vintern kom så åkte flaket av och Laxåbankar på. Så gick det till förr men jag håller med dig i sak, :|
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Anders Ason » 25 sep 2008, 21:13

Anders skrev:
Stellan skrev:En härlig bild...
Vägsträckan förbi Getå ser väl tämligen likadan ut än idag? För det är väl den äldre sträckningen som är på bilden?
Anders

Jodå, vägen ser likadan ut men bilarna nu ser nu lite annorlunda ut och kör även numera på den andra sidan. Frågan är väl om den vägen inte har något slags rekord i låga underhållskostnader?
    Känner mig lite hemma i bilden då farsan hade VOLVO och jag är vänstertrafikutbildad! :D

Vad gäller boggiesläp så var de nog ganska ovanliga på den tiden, i alla fall i trakterna Småland/Östergötland.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 25 sep 2008, 22:10

Anders Ason skrev:Känner mig lite hemma i bilden då farsan hade VOLVO och jag är vänstertrafikutbildad! :D

Hmm, undrar hur jag kom in i den här branschen då. Farsan var på järnvägen...och jag också titt som tätt :mrgreen:
Jvg.jpg
Jvg.jpg (135.13 KiB) Visad 14981 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Böll » 28 sep 2008, 21:34

Man kan ju säga att du spåra ur,hehe :mrgreen:
Stellan skrev:
Anders Ason skrev:Känner mig lite hemma i bilden då farsan hade VOLVO och jag är vänstertrafikutbildad! :D

Hmm, undrar hur jag kom in i den här branschen då. Farsan var på järnvägen...och jag också titt som tätt :mrgreen:
Jvg.jpg

/Stellan
Böll

Re: Vintern på väg...OT

Inläggav Stellan » 28 sep 2008, 21:45

Spåra ur...då skulle jag väl vara en klockdetektiv :lol: :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 28 sep 2008, 21:57

Böll skrev:Man kan ju säga att du spåra ur,hehe :mrgreen:
Stellan skrev:

Jvg.jpg

/Stellan

(Jag gissar att Stellan spanar efter en rälsbuss med den raka scaniaåttan!

Verkar lite dött på forumet just nu!)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav sverker » 22 jul 2013, 15:56

Var mer exakt är bilden i första inlägget tagen? Texten antyder Oskarshällsbacken men jag har inte sett antydningar till att det kan ha varit dubbla filer där.
sverker

Inläggav lokförare » 22 jul 2013, 20:07

boggikärror på 50-talet var inte vanliga
Jag är hallänning
Där som på andra ställen var det åkare
som körde många olika transporter
som hade dem
bland annat var de bra till långgods
såsom armeringsjärn, långbalk av
olika slag
när pappa blev åkare 1953 övertog han
en volvo rundnos på den satt det triangel
på taket
lokförare

Inläggav Malte. E » 23 jul 2013, 07:10

Boggikärror,

vad är vanligt? lite svårt att gradera kanske, men de förekom en hel del under 1950-talet. Ofta var det ombyggda lastbilsbakändar , men
Wuco började rätt tidigt att erbjuda fabrikstillverkade boggikärror. Även från Forss kunde man köpa sådana, men medan Forss ökade i
antal har jag känslan att Wuco redan var på tillbakagång! Har dock ingen statistik att styrka detta med, det är mest en "magkänsla".
Tycker de (boggikärrorna) var relativt bra även om de i kapacitet inte kunde mäta sig med en vanlig tvåaxlig vagn.
Men de var ju klart lättare att backa med, lättare även jämfört med enkelaxlad kärra, eftersom de senare gärna avvek ur kursen om ena
hjulet gick ner i en grop.
Malte E.
Malte. E

Inläggav västerås59 » 24 jul 2013, 00:51

Åkarna kallade dom tvåaxliga kärrorna för tattarkärra vill jag minnas,men har ej tagit reda på varför kärrorna fick detta fina namn. Att backa med släp sitter i ryggraden för dom som övat länge. Värst när regnet står som spön i backen och sticka ut huvudet i regnet. När jag körde åt ICA var det mera backande än att köra rätt fram vi hade 30 stopp om dagen. Jag blev stoppad av polisen i Kjula han ville se mina kör och vilotider och han sa att har ni så många raster per dag fortsätt med det sa han och visade mig körsignal igen åt Strängnäs.
västerås59

Inläggav Per Thomson » 24 jul 2013, 07:44

västerås59 skrev: . . .
.
Jag blev stoppad av polisen i Kjula han ville se mina kör och vilotider och han sa att har ni så många raster per dag fortsätt med det sa han och visade mig körsignal igen åt Strängnäs.

:lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack