Bilder från Pärlrallyt

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Bilder från Pärlrallyt

Inläggav apersson850 » 12 sep 2011, 10:37

Ramlade över det här forumet av en slump.
Tänkte att någon kanske är intresserad av att se (ytterligare) en omgång bilder från senaste årens Pärlrally i Helsingborg.
Pärlrallyt 2010.
Pärlrallyt 2011.

Jag har ingen gammal lastbil själv, men var med och fotograferade min kusins ekipage, bland annat. Det är det som jag hade tänkt skulle synas här, men det här forumet lyckas inte länka in bilden. Men nu har jag laddat upp en kopia istället.

Scania 140S.JPG
Scania 140S.JPG (179.67 KiB) Visad 22811 gånger

Lärde mig själv köra bil i en ungefär likadan, fast en 110, när jag var 12 år eller så...
Senast redigerad av apersson850 14 sep 2011, 22:47, redigerad totalt 2 gånger.
apersson850

Re: Bilder från Pärlrallyt

Inläggav Anders Ason » 12 sep 2011, 11:46

Tack för dina snygga bilder. En bild går bra att länka in på forumet, men dina länkar pekar på en ny adress med många bilder.

Är det du på bild nr 21? :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav apersson850 » 12 sep 2011, 13:51

Man kan skapa länkar till enskilda bilder på picasaweb, och det brukar fungera i de här forumen, men detta gnällde över att den inte kunde fundera ut storleken på bilden.
Nu ändrade jag till att ladda upp hela bilden till forumet istället för att försöka länka till den.

Nä, personen på bild 21, från 2011, det är nästa generation. Dottern, alltså. Hon har tagit en del av bilderna som finns i länkarna.

Hon är ungefär lika glad bakom som framför kameran...

BilfixS.jpg
BilfixS.jpg (17.25 KiB) Visad 22811 gånger
apersson850

Inläggav Lars-Gunnar » 13 sep 2011, 18:56

Så skulle det se ut! Lastbilar med last under rallyna så man får autentisk fart och fläkt efter vägen. Modernare lastbilar i rallyt tål väl ett par ton åtminstone. Nu är det ju det att det då skulle gå åt mer diesel. Undrar vad som finns under de presenningsdraperade bilar och släp sov vi ser? Gamla pallar och annat skrot?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav apersson850 » 14 sep 2011, 22:40

Min kusin var så noga att han sparade stormfälle från stormen Per, timmer som han sen sågade upp i tvåmeterslängder. Det är ju ingen som kör sånt nu, men det var vanligt när 140:an var ny.

Bilen med kran och last väger ungefär 20 ton. Släpen vet jag inte om han vägt. Släpen är egentligen för liten, för en 140:a ska ju dra en treaxlad om det ska se "rätt" ut. Den här släpen har i sitt tidigare liv rullat bakom en FB88.

En av de roligaste händelserna under renoveringen av FNN 428 är färgen. Min far hade alltså en nästan likadan, fast en 110:a, med regnr FNN 407. Den var lackerad i blått, vitt och rött. När min kusin nu skulle lackera den här, var han hemma hos min far och frågade om han hade något slags prov på färgen. Det visade sig att far min hade kvar burkar med bättringsfärg för alla tre färgerna, trots att han sålde åkeriet i slutet av 70-talet. Dessutom stod recepten på burkarna, så färgen behövde inte ens provmålas och scannas!

Om någon undrar varför det inte finns något V8-emblem på dörrarna, så är svaret att på grund av rost är hytten utbytt, och kommer från en 110:a. När bilderna från 2010 togs, var V8-märkena på kromning, men det gjorde ju inget, för dörrarna saknade nithål. De hade ju inte haft några märken från början.
Men nu sitter de på plats.

FNN 428 har bland annat varit i Norge på lastbilsrally i år, så lite diesel får det gå åt.
apersson850

Inläggav Lars-Gunnar » 15 sep 2011, 00:33

2-meterslängder? Körde man inte med 3-meters? Vad hände med dessa korta vedstumpar? Maldes de upp på pappersbruk och blev tidningspapper?

Den LS110 som du talar om är det den som har så högbakstam och timmerkran och har förgerna blå/vit/Röd och som jag tror att jag alldrig sett med halvt lass men jag kan ju ha fel. Den bilen skulle ha riktigt timmer med minst 5 meters längder. Det kan ju också gå med björk för i Norrland var det Husum som tog emot björkmassaved. Obbola tog emot vanlig massaved.

OFF TOPIC

Det var spännande där för min far hade L395 Titan med 2-axligt släp. Tipp hade han på bilen men inte på släpet. Före tippningen i havet fick han binda lasset med grova kättingar, en för vardera lass. Där fanns uppkörningsramper av massivt trä som han placerade framför släpvagnens höger fram- och bakhjul. Sedan körde han upp släpet och jag skrek stopp för full hals. Sedan hjälpte jag honom öppna stöttorna. Han öppnade den ena på glänt och jag tog i utlösarspaken och på en given signal förde vi spaken framåt och frigjorde stöttorna. Sedan sprang jag åt sidan nära lastbilen och såg hur lasset gled av och med ett jätteplask föll i vattnet. Tillbaka kom stöttorna och slog i flaket med ett brak. Det var därför jag höll mig undan. Stöttorna satt fast i spännkättingarna så de inte skulle följa med i havet. Sedan tippades lasset av bilen.

Som synes hade jag inte direkt tråkigt under min barndom.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav apersson850 » 15 sep 2011, 08:54

Nä, tremeters kom senare. Nu talar vi 60-tal och tidigt 70-tal. Detta var när min far körde som mest timmer i sitt åkeri, så även om jag var rätt liten då, minns jag det i alla fall. Dessutom har jag fler släktingar i sågverks- och spikeribranschen, så jag har varit med om en del där, även om jag inte sysslar med det själv.
Tvåmeters användes till massaved.

Den 110:a jag refererade till var alltså en LBS 110, som min far ägde en gång i tiden, mellan 1969 och 1973, tror jag det var. Den lever inte längre, så den finns inte på bilderna.
apersson850

Inläggav Per Thomson » 22 sep 2011, 22:23

Det var olika "standards" på massavedslängderna mellan södra och norra Sverige. Någon kanske kan det här bättre och tala om när södra Sverige fick "anpassa" sig? :wink:

Lite mer med skillnader mellan norr och söder:
Jag minns (tidigt 70-tal) från något möte i TTF (Transporttekniska Föreningen) regi att man ansåg att transporterna i södra Sverige inte skedde rationellt. Det man pekade på var att bilarna i Södra Sverige mestadels hade bankar ovanpå flak och att man därigenom "tappade" lastförmåga. Åkarna menade att man skulle kunna använda fordonen även till annan körning medan skogsåkarna i norr hade renodlade skogsekipage. Skogsindustrin menade att industrierna i norr fick billigare transporter genom att kalkylerna kunde utgå från större nyttig last. 4-axlade släpvagnar var standard i norr, de blev ju verkligt långa ekipage då bruttovikts-tabellen krävde axelavstånd på 22 meter för att nå taket 51,4 ton. Åkarna i södra Sverige kunde inte införa sådana ekipage då skogsbilvägarna och vändplatserna hade betydligt sämre standard jämfört i norr. En förklaring till de skilda förutsättningarna var att i söder ägdes skogen av många bönder med sämre resurser att bygga skogsbilvägar medan skogarna i norr mestadels ägdes av de stora skogsbolagen. De stora skogsbolagen insåg möjligheterna till effektivare transporter med bättre tilltagna skogsbilvägar och vändplatser.

Idag är situationen en annan genom att man kan nå 60 tons bruttovikt på endast 18,5 meters axelavstånd samtidigt som skogsbilvägarna i söder har förbättrats. Under en mellanperiod var det vanligt i söder med 3-axliga vagnar som kunde skjutas ihop. Därmed kunde man vända på de mindre vändplatserna och sedan efter förlängning av släpet lasta i samband med utfart utmed skogsbilvägen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav apersson850 » 23 sep 2011, 15:46

Far min, som körde mycket stock på 60- och 70-talet, vet säkert.

Han hade mycket riktigt konfigurationen med stålbankar ovanpå träflak. Den första bilen som jag kommer ihåg (var fyra år när den köptes in) var en Scania LBS 76 S med tippflak (tvåcylindrigt) och Jonsered ZB på konsoller baktill. Efter den tvåaxlad släpvagn, också med tippflak, från Kilafors.

Grustransporterna avtog dock, så tippsläpen byttes sedan till en längre, men fortfarande tvåaxlad, Kilaforsvagn.
Nästa bil, en LBS 110 fick kort hytt och ingen tipp, för att få längre flak och lägre tjänstevikt. Men bankarna låg kvar ovanpå träflaket ändå. Det var inte uteslutande stock som kördes.
Även idag har min kusin, som kör timmer fortfarande, flak på timmerbilen. Dock aluminiumplåt och inga bankar, utan hål i flaket för stöttorna och så trä att ströa med.

Någon teleskoperande släp hade far min aldrig, däremot kusinen. Men det var ingen bra konstruktion. Teleskopen blev gärna sneda, och sen sprang släpen på snedden som en stollig katt efter bilen, något som gick väldigt tungt att dra. Varianten med fast ram och skjutbara bankar och bakre boggi är bättre. Det går att vända ändå, för att ramen pekar ut över "måsagrobarna" gör ju inget.
Far min körde väldigt ofta till ställen där han fick köra in med bilen, lasta ett rejält lass på den, ut igen till där släpen stod parkerad, krana över stockarna dit, in igen för att hämta ett nytt lass, ut till släpen och krana över lagom mycket för att det skulle bli någorlunda lagliga axeltryck överallt och sen iväg till sågverket. Precis som det skrevs ovan var det ofta bönder med mindre resurser som sålde skog. På något ställe minns jag att det var så trångt där bilen måste passera genom gården för att komma ut i skogen, att det inte gick att komma fram när bilen var lastad, för det tog i takutsprånget på ett av husen. Men det löste faderskapet genom att lägga några plankor under hjulen vid ena sidan, så att bilen lutade lite när den skulle ut. Då gick det fritt uppe vid taket... :wink:

Vid ett annat tillfälle skulle det hämtas helstam som en skogsägare i Florshult hade fällt. Stammarna var för långa för att lastas på bilen, så släpet måste in i skogen. Men med släp gick det inte att vända där inne. Det är nog enda gången jag åkt med och tittat på en noskopplad släpvagn i nästan fyra (!) kilometer.

Som någon annan skrev här är det mycket tokigt som man fick vara med om som åkarbarn. En del saker hade nog renderat utredningar och anmälningar idag, men allt var inte så noga då.

Tänker på när vi var i grustaget i Lärkeröd och...
Nä, nu ska jag inte trötta ut er med mina gamla minnen. Hadesåbra.
apersson850

Inläggav Sudde52 » 23 sep 2011, 16:20

Nej! Nej! Sluta inte...fortsätt berätta! :D
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Thomas Almen » 23 sep 2011, 19:06

Skjutbara vagnar var rätt vanligt hemma i Jämtland, dels p.g.a närheten till Norge. Med samma vagn hade man möjlighet att köra i bägge länderna, innan Norge tillät 22 meter på timmerekipagen. Men tyngden var en stor nackdel, eftersom man ju hade dubbla ramar att dra på.Å standarden på vändplanerna i norr kunde variera rejält. Så sent som 1995 körde jag som extrabil för centralen i Jämtland, å det var många lunningsställen. I tillägg hade jag en 74´as Kilafors på 11,5 meter, med "ett hjul i vart hörn", så den krävde en del utrymme. Det här med kortsortiment vet jag några jämtar fick köra i början på 80-talet när dom bl.a annat var i Dalsland å hjälpte till under vårförfallet hemma. Bl.a 2-meterslängder.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 23 sep 2011, 20:51

Jag tror att det var rätt så vanligt med skjutbara släp längs hela norska gränsen. De körde ofta 24 meter upp till närheten av gränsen, lade av en trave där och körde in med 18 meter till Norge. När de kört två lass och lagt av en trave varje gång så lastade de upp dem och körde över till Norge igen. På tal om skjutbara släp så körde ASG med två sådan ekipage till gränsen där de hade ett 18-meters ekipage som övertog två av flaken så att det blev tre 18-meters ekipage.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 23 sep 2011, 20:59

Ibland blev det 24 långt in i Norge också..... :wink: . Men helt riktigt, Skalstugan, "Terminalen", å andra platser nära gränser fick tjäna som mellanlagring tills man hade ett helt lass.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 23 sep 2011, 21:15

Det var intressant Per att läsa om Skåneåkarna.

Ja, flak med fyra bankar bara på bilen måste ju ha gjort sitt till. Men då kan jag berätta att alla bilar min far körde från Ford Fargo, Viking och Titan alla levererades med tippflak och lemmar. Så det innebar ju en vis lastbegränsning och ändå var huvudkörningen att hamta timmer i skogen utmed finfina skogsbilvägar som även allmänheten hade glädje av. Det var föga risk att möta någon Poliskontroll med vägning då det i distriktet bara fanns 2-3 poliser och transportsträckorna inte var över hövan lång. Det varierade så jag tänker att lasten blev något ton mer än vad som var stipulerad som max last. Och i norrland är det långvirke som gällder. Från 4,0 -6 meter och ett par bankar på bilen och likadant på släpet om det var 2-axlat. Bankarna var fastskruvade genom fastsättningshål i flaket som hade tunn plåt över hela flaket.

Vad gäller sågat virke idag så kan man köpa 4-meterslängder som är limsydda från överblivet virke. Inget förspills idag.

Det hände emellanåt att det blev till att köra grus så denna plåt var ju bra för detta ändamål.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav apersson850 » 24 sep 2011, 22:35

Scanian som är på bild i början av den här tråden är ganska modern för att vara från tidigt 70-tal. Här har bankarna försvunnit, flaket har aluminiumplåt och någon tipp finns förstås inte. Den är samtida med min fars andra Scania, men 140:an på bilden är ett mer renodlat timmerfordon.

Bandningen fanns inte på den tiden, utan är en eftergift till moderna krav på lastsäkring. När det kördes timmer hemma var det ett jädra klättrande i lasset för att hantera kätting och spännbjörnar.
apersson850

Nästa

Återgå till Evenemang