Omlastningsspel för timmer

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Omlastningsspel för timmer

Inläggav Stellan » 20 nov 2010, 20:35

Detta är tydligen ett redskap som man använde för att flytta över timmerbuntar från lastbil till järnväg. Är det någon som känner till något mer om denna makalösa manick?

En sida ur en SJ-broschyr från 1953:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Omlastningsspel

Inläggav Stellan » 22 nov 2010, 21:09

Ingen som har hört talas om eller läst något om manicken...?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 22 nov 2010, 21:18

Nä, enda omlastningshjälpmedel jag upplevt är hjullastare, Parca 1254 å liknande. Nåt årtal på broschyren?.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 22 nov 2010, 21:33

Den är utgiven i augusti 1953. Jag tänkte närmast på om någon sett den i någon skrift eller bild av den någonstans.Men den kanske aldrig kom ut i något större antal, den kanske var för klumpig?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 22 nov 2010, 21:39

Der här blir ren spekulation från min sida, men skulle tro att det antingen var handkraft eller traverskran som dominerade på den tiden. Samtidigt undrar jag om så mycket timmer gick på järnväg, mycket blev ju flottlagt på vintern för att åka vatten sista biten.
Thomas Almen

Re: Omlastningsspel för timmer

Inläggav Stellan » 02 maj 2011, 22:44

Jag rotade fram en mer utförlig reklam om omlastningsspelet, förmodligen från 1953 den också. Ganska kul att läsa om hur snabbt och lättvindigt det var att använda den :P

Kommentarer, synpunkter, åsikter och andra yttringar om ämnet är varmt välkomna :wink: :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Notera vem det är som säljer den makalösa manicken..."Kungl. Järnvägsstyrelsens Trafikbyrå", visst inger nämnet en viss respekt när man är i shoppingtagen :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Skandinaven » 02 maj 2011, 23:36

Senare gick det mera snappt med Jonsered och Loglift !!!
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven

Inläggav Stellan » 03 maj 2011, 09:53

Sant, men kranarna i början av -50 talet var väl inte så stora? Jag har lite dålig koll på krantillverkarnas historia, de blev väl inte så effektiva förren en bit in på -60 talet kan jag tänka mig :? Traversen var ju ett alternativ till den här makalösa manicken, men då var man ju låst till en enda plats...och en högre investeringskostnad. En kul maskin är det i alla fall :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria