Exportbilar som däckslast

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Exportbilar som däckslast

Inläggav Bengt Dahlberg » 31 jan 2011, 20:47

Hittade bl a dessa två bilder i Landgången.

http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=17757.0

Nedanstående bilder är från Transaren Hallaren och visar hur många exportbilar då skeppades med trähjul.
Såg en gång omkring 1960 hur stuvarna i Antwerpen inte klarade av att lossa parkeringsbromsen på två Scania-Vabis 75. Det slutade med att man använde två gaffeltruckar till att lyfta bakänden och sedan backa bort till en annan båt för inlastning och vidare befordran till Etiopien.
http://i55.tinypic.com/t9a2o6.jpg

http://i1082.photobucket.com/albums/j365/elis191/Hallaren8.jpg
Bengt Dahlberg

Re: Exportbilar som däckslast

Inläggav Stellan » 31 jan 2011, 21:19

Det var trevligt att se dessa exportbilar. Många av dem lastades ut i Uddevalla, och jag minns hur fascinerad jag var när de körde på sina "trähjul" som var fastspända på trumman med ett stålband. Det var ju inte världens bästa grepp med de hjulen, så de hade ingen större hastighet när de körde. Biltransporterna som körde chassierna till hamnen hade lite svårt att klättra ombord på lastramperna till biltransporten i och med stålbanden, men det funkade ändå för dem :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Ante » 31 jan 2011, 22:22

Häftiga bilder, undrar hur ofta stålbanden gick av och träbitarna lossnade när de kördes ombord? Hytterna saknar emblem och är endast grundlackade men man har smetat in dem med nåt rostskydd på de klassiska rostställena för att klara transporten, de där hytterna gillade ju att rosta och havsluft och ev överspolningar hade kanske kunnat orsaka grava rostproblem redan innan leverans ? :wink: Man valde alltså att ha en lokal utrustningsverkstad istället för att leverera helt färdiga bilar?
Ante

Inläggav Skandinaven » 31 jan 2011, 22:26

Vad var ursaken til man inte havde dom vanliga gummihjul på chassis ?
/Skandinaven
Skandinaven

Inläggav Ante » 31 jan 2011, 22:31

Kanske för att spara höjd vid frakt på motortransport?
Ante

Inläggav Stellan » 31 jan 2011, 22:38

Jag tror att det helt enkelt var ekonomi...de sparade in kostnaden för däcken när de levererades från Sverige, och att däcken kanske kunde bli stulna när bilarna stod i någon hamn. Scania hade ju fabriker lite här och var i världen där de byggde inhemska bilar, och kanske skeppade specialfordon för påbyggnad lokalt? Det såldes ju helt färdigbyggda bilar också, men det kanske var till andra marknader.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Sudde52 » 31 jan 2011, 22:43

Såna "hjul" tror jag användes åtminstone i slutet på 70-talet på exportbilar, minns att jag hängde en kväll utanför chassiporten och fick höra nåt konstigt ljud inifrån Scania, lät som ett gäng holländare utrustade i sina "bästetofflor" körde löpträning på asfalten... svaret fick jag dan därpå när jag kom in på området och fick se dom nämnda "hjulen" :D
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Kjell T » 31 jan 2011, 23:02

Trädäck har förekommit ganska sent, vet inte hur det är i dag. En orsak kan vara ett sätt att sänka priset på chassit. Vissa länder som har egen gummi industri kan ha skyhöga tullar på däck för att på det sättet skydda den egna industrin.
Kjell T

Inläggav Reid Hulting » 01 feb 2011, 00:19

När jag läser om de här träklädda hjulen kommer jag ihåg en händelse i början/mitten sjuttiotalet. Jag drog trailer en hel del åt ERT Trailer & Spedition AB, Helsingborg. Vid det här tillfället var jag på SCANIA i Södertälje för att lasta ett SCANIA-chassie, en L110 med trähjul, så det var en hel del rivning av kapell och ställning för att kunna lyfta på den på trailern. Det här var en av två bilar som skänkts av sverige till en frihetsrörelse i Mocambique i östafrika, Frelimo tror jag rörelsen hette(kan ha förväxlat namnet nu), och som vanligt hade man ju med krita skrivit mottagarens namn i vindrutan på bilarna, Frelimo alltså. Bilarna skulle fraktas ner till Rotterdam där de lastades om till båt för vidare transport till Mombasa i Kenya(tror jag det var), norr om Mocambique för att sedan köras landvägen ner till Frelimo. Fartyget gick ner längs afrikas västkust rundade sydspetsen och gick norrut längs ostkusten. Bilarna var ju däckslast. Fartyget var ett styckegodsfartyg, så dom gick in i ett flertal hamnar längs vägen runt Afrika för att lossa.
Vad ingen tänkt på var ju att båten skulle komma att gå in till nån hamn i Mocambique för att lossa innan den kom fram destinationen för lossning av Scaniorna. Och där på däck stod två fina Scanior :roll: med frihetsrörelsens namn skrivet med stora bokstäver på vindrutan. Jag behöver väl knappast nämna att bilarna aldrig kom fram dit det var tänkt.
Det innebar iallafall att det fick lastas två Scanior till i Södertälje. Så kan det gå.
Reid.
Reid Hulting

Re: Förstestyrmans obetänksamhet

Inläggav Bengt Dahlberg » 01 feb 2011, 07:11

Reid Hulting skrev:När jag läser om de här träklädda hjulen kommer jag ihåg en händelse i början/mitten sjuttiotalet. Jag drog trailer en hel del åt ERT Trailer & Spedition AB, Helsingborg. Vid det här tillfället var jag på SCANIA i Södertälje för att lasta ett SCANIA-chassie, en L110 med trähjul, så det var en hel del rivning av kapell och ställning för att kunna lyfta på den på trailern. Det här var en av två bilar som skänkts av sverige till en frihetsrörelse i Mocambique i östafrika, Frelimo tror jag rörelsen hette(kan ha förväxlat namnet nu), och som vanligt hade man ju med krita skrivit mottagarens namn i vindrutan på bilarna, Frelimo alltså. Bilarna skulle fraktas ner till Rotterdam där de lastades om till båt för vidare transport till Mombasa i Kenya(tror jag det var), norr om Mocambique för att sedan köras landvägen ner till Frelimo. Fartyget gick ner längs afrikas västkust rundade sydspetsen och gick norrut längs ostkusten. Bilarna var ju däckslast. Fartyget var ett styckegodsfartyg, så dom gick in i ett flertal hamnar längs vägen runt Afrika för att lossa.
Vad ingen tänkt på var ju att båten skulle komma att gå in till nån hamn i Mocambique för att lossa innan den kom fram destinationen för lossning av Scaniorna. Och där på däck stod två fina Scanior :roll: med frihetsrörelsens namn skrivet med stora bokstäver på vindrutan. Jag behöver väl knappast nämna att bilarna aldrig kom fram dit det var tänkt.
Det innebar iallafall att det fick lastas två Scanior till i Södertälje. Så kan det gå.
Reid.

Om bilarna stannat ombord hade inget hänt, men förstestyrman lät ställa bilarna på kajen för att underlätta lossningen av annat gods.
Det var alltså förstestyrmans obetänksamhet som gjorde att Sida, d v s vi skattebetalare, fick köpa två bilar till.

Det här med trähjul har förutom av Volvo och Scania även använts av tyska tillverkare.
Bengt Dahlberg

Inläggav Reid Hulting » 01 feb 2011, 12:35

Kul att få reda en detalj till i detta händelseförlopp, det man fick reda på hemma i Stockholm var ju lite mer översiktligt.
Bredden på detta forums medlemserfarenheter kan ju ge upphov till riktigt bra och kompletta historieskrivningar, mycket roligt.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 04 feb 2011, 21:23

Kjell T skrev:Trädäck har förekommit ganska sent, vet inte hur det är i dag. En orsak kan vara ett sätt att sänka priset på chassit. Vissa länder som har egen gummi industri kan ha skyhöga tullar på däck för att på det sättet skydda den egna industrin.

Detta svar från Kjell samt även vad Stellan svarar i meddelandet innan är nog det med verkligheten bäst överensstämmande svar vad jag kan förstå. Spännande och intressanta berättelser från övriga och särskilt från Reid.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav bjonne » 05 feb 2011, 00:32

Träklädda hjul förekom på Volvo dumprar som levererades från Braås till vissa marknader bara för några år sedan..., kanske än idag?
bjonne

Inläggav Anders Roger Larsson » 05 feb 2011, 10:31

bjonne skrev:Träklädda hjul förekom på Volvo dumprar som levererades från Braås till vissa marknader bara för några år sedan..., kanske än idag?

Även lastmaskiner från "Arvikaverken" lev. med träklädda fälgar. Jag trodde först att det berodde på att få ner höjden på maskinen men en anställd sa att vissa köpare föredrar att köpa egna däck.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Bo Abrahamsson » 05 feb 2011, 22:59

Roger Larsson skrev:
bjonne skrev:Träklädda hjul förekom på Volvo dumprar som levererades från Braås till vissa marknader bara för några år sedan..., kanske än idag?

Även lastmaskiner från "Arvikaverken" lev. med träklädda fälgar. Jag trodde först att det berodde på att få ner höjden på maskinen men en anställd sa att vissa köpare föredrar att köpa egna däck.

En annan orsak var att det var brist på däck till bl a. entreprenadmaskiner för några år sen, man påstod att det skulle bero på att produkttionskapaciteten var för låg , vissa dim. var visst lev.tid på mer än 6mån. så en del maskiner levererades av den anledningen utan däck
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack