Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Reid Hulting skrev:När jag läser om de här träklädda hjulen kommer jag ihåg en händelse i början/mitten sjuttiotalet. Jag drog trailer en hel del åt ERT Trailer & Spedition AB, Helsingborg. Vid det här tillfället var jag på SCANIA i Södertälje för att lasta ett SCANIA-chassie, en L110 med trähjul, så det var en hel del rivning av kapell och ställning för att kunna lyfta på den på trailern. Det här var en av två bilar som skänkts av sverige till en frihetsrörelse i Mocambique i östafrika, Frelimo tror jag rörelsen hette(kan ha förväxlat namnet nu), och som vanligt hade man ju med krita skrivit mottagarens namn i vindrutan på bilarna, Frelimo alltså. Bilarna skulle fraktas ner till Rotterdam där de lastades om till båt för vidare transport till Mombasa i Kenya(tror jag det var), norr om Mocambique för att sedan köras landvägen ner till Frelimo. Fartyget gick ner längs afrikas västkust rundade sydspetsen och gick norrut längs ostkusten. Bilarna var ju däckslast. Fartyget var ett styckegodsfartyg, så dom gick in i ett flertal hamnar längs vägen runt Afrika för att lossa.
Vad ingen tänkt på var ju att båten skulle komma att gå in till nån hamn i Mocambique för att lossa innan den kom fram destinationen för lossning av Scaniorna. Och där på däck stod två fina Scaniormed frihetsrörelsens namn skrivet med stora bokstäver på vindrutan. Jag behöver väl knappast nämna att bilarna aldrig kom fram dit det var tänkt.
Det innebar iallafall att det fick lastas två Scanior till i Södertälje. Så kan det gå.
Reid.
Kjell T skrev:Trädäck har förekommit ganska sent, vet inte hur det är i dag. En orsak kan vara ett sätt att sänka priset på chassit. Vissa länder som har egen gummi industri kan ha skyhöga tullar på däck för att på det sättet skydda den egna industrin.
bjonne skrev:Träklädda hjul förekom på Volvo dumprar som levererades från Braås till vissa marknader bara för några år sedan..., kanske än idag?
Roger Larsson skrev:bjonne skrev:Träklädda hjul förekom på Volvo dumprar som levererades från Braås till vissa marknader bara för några år sedan..., kanske än idag?
Även lastmaskiner från "Arvikaverken" lev. med träklädda fälgar. Jag trodde först att det berodde på att få ner höjden på maskinen men en anställd sa att vissa köpare föredrar att köpa egna däck.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster