Skandinaven skrev:Hejsan Per! - hytten på din gamla F88 til Italienskjörningen, hvem förlängde hytten då ? var det Volvo original ?
Kjörning igjennom DDR til Östrike,- då har du åket över " Zinnwald " på vinteren ? brosten med snö ?
. . .
Hälsn. Skandinaven
Förlängningen av hytten gjorde jag själv med viss hjälp. Volvo var på intet sätt inblandade. Första resan med den ombyggda hytten hade som returlast Bosch-gods (Stuttgart) till Volvo i Torslanda och någon kallade på folk från Volvo lastvagnar som kom och fotograferade och mätte. Jag körde inte den resan själv så det var min chaufför som berättade.
Jo, det var just Zinnwald backarna där Forss sandaggregaten kom till mest nytta vad jag minns. Det gick också en liten järnväg uppför backarna och den hade en kuggstångs-skena mellan spåren för att tåget skulle klara den branta stigningen. Detta tåg var fortfarande i bruk på min tid och ibland hade man lite tävling med tåget. Vägen korsade tågspåret på några ställen och det gällde att komma före tåget över så man slapp att vänta.
På den tjeckiska sidan utför blev det stor ansträngning för såväl bromsar som motorbroms och vid ett tillfälle var det ytterst nära att jag tänkte hoppa ur och lämna bilen då bromsarna hade slutat verka. Bromstrummorna på 88:ans drivaxel måste bytas var 50 000 km. Lasten till Österrike bestod av rostfritt stål, ca 22 - 23 ton och skulle ibland portioneras ut till flera mottagare i Österrike.