Vykort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort

Inläggav ronnie-truck » 19 apr 2010, 19:06

Olskroken den gröna bilen?? Kan det inte vara en bil ifrån Majornas lastbilar (Biskopsgårdens ind omr)MVH Ronnie-Truck
ronnie-truck

Vykort Bromma 1957

Inläggav Stellan » 12 nov 2010, 20:35

Vad kan det vara för märke på tankbilen, den ser väldigt amerikansk ut tycker jag.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 12 nov 2010, 23:19

Jag tippar att det är en Leyland Hippo som var en exportmodell från England.

Se denna länk: viewtopic.php?f=1&t=2001&hilit=Leyland+hippo%E2%80%A6

Gå neråt så får ni se 2 svenska tradare med Leyland Hippo.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 12 nov 2010, 23:28

Var är vykortet taget?
Är det i Sverige så kan det väl bara vara Bromma, Landvetter eller Bulltofta som skulle kunna den storleken på hangarer vid den tiden? Det är väl ändå från epoken före Arlanda?
Flygplanet är propellerdrivet och försett med noshjul, så då är det antingen en DC-4, DC-6 eller DC-7, men det kan också vara en Metropolitan Convair. Jag är lite osäker på exakt vad SAS hade för flygplanstyper vid den tiden.
Men man kan ju också bli lurad av nationalitetsbeteckningen på flygplanet och att bilden ändå är tagen utomlands.
Står det inte Pennzoil på tankbilens logga? Har det märket funnits i Sverige?

// Kjell N (alias S-V L44)
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 12 nov 2010, 23:37

Det är Bromma 1957, och jag gissade också på Penzoil, men vågade inte skriva det. Jag kollade på hippobilderna, men jag tycker att tankbilen på vykortet ser mindre ut.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 13 nov 2010, 00:20

Jag tyckte också att bilen verkade mindre än en Hippo-bilarna.
Synd att det inte är bättre upplösning. Jag försökte dra upp bilden och jag får nästan en känsla av att det skulle kunna vara en tidig 1940-tals Scania-Vabis 335 med boggie. Den lätt sluttande kylaren och hytten är bl.a. detaljer som påminner om dessa gamla Scanior. Men å andra sidan är det nog inte tänkbart att en sådan gammal klenod skulle existera på en internationell flygplats nästan 20 år senare.

Det är intressant med flygplatsbilder. Det är ju inte bara flygplan som avbildats än om dessa kanske är huvudmotiven. Ofta slinker det in något lastfordon i bilden, och det gör det än mer intressant.
Jag har varit några vändor till Holland nu under hösten och tydligen firar KLM något slags jubileum, så man har satt upp en hel del gamla bilder i montrar och på väggarna i avgångshallarna.
Det finns några fina bilder var det förekommer diverse intressanta fordon. Jag fotograferade av dessa, men vet inte om det är tillåtet att lägga in bilderna här.
Å andra sidan var det "ju ändå mest DAF", så ingen här i Forumet bryr sig kanske så mycket om man missar att se dem. :roll: :D

Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders » 13 nov 2010, 13:25

Satt och kikade lite och nog torde det vara en engelsk bil?
Scammel känns som att det eventuellt skulle kunna vara?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 14 nov 2010, 01:55

Sven Bengtson har låtit meddela mig följande angående tankbilen på Bromma flygplats:
Bilen är en Ford 6x4 typ WOT1 av andra världskrigsmodell. Det kom in ett antal sådana till Sverige efter kriget.

Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 14 nov 2010, 02:52

Stellan skrev:Det är Bromma 1957, och jag gissade också på Penzoil, men vågade inte skriva det. Jag kollade på hippobilderna, men jag tycker att tankbilen på vykortet ser mindre ut.

/Stellan

Skenet bedrar. Leylandlastbilarna med släp taget någonstans i Stockholm är ju taget på ett mindre avstånd medan tankbilen befinner sig längre bort och därmed verkar mindre. Hippon hade vissa likheter med de gamla 6-hjulsdrivna tungdragarna i England åtminstone vad fronten anbelangar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 14 nov 2010, 03:02

S-V L44 skrev:Sven Bengtson har låtit meddela mig följande angående tankbilen på Bromma flygplats:
Bilen är en Ford 6x4 typ WOT1 av andra världskrigsmodell. Det kom in ett antal sådana till Sverige efter kriget.

Där får du mothugg. Sven Bengtsson i all ära men hur gammal är han idag? Kan vara minnesfel. Det är en släkting till Scamell som fick heta Leyland Hippo. När man ser på den höga spetsiga kylaren och skärmarna som planade ut så är det absolut ingen Ford. Hur storvulna var de efterkrigs Fordar som kom in i landet? De var rätt så moderata. Det var Brockway och IH som var de största bilarna som kom in i detta land. IH:n var rätt satt men hade en lång motorhuv som rymde en spis på 200 hk.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 14 nov 2010, 11:57

Bilden är lite otydlig eftersom bilen inte är det man har försökt få fram vid fotograferingen. Enligt min uppfattning kan det mycket väl vara en Ford tex 1934-1936. Kanske en av County ombyggd till boggie utförande, Ford Sussex eller annat motsvarande.
Kjell T

Inläggav gunnilse » 14 nov 2010, 13:26

1938 Zwicky om jag fattar rätt e den Brittisk å känd för sina strömlinjeformer..
gunnilse

Inläggav Stellan » 14 nov 2010, 23:42

Att tankbilen är amerikansk eller brittisk är väl i stort sett avgjort, men vad kan det vara för årsmodell? Kortet är taqget 1957, hur länge gick dessa bilar "i trafik"...tjugo år eller mer?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 15 nov 2010, 00:00

Jag är faktiskt benägen att hålla med Sven Bengtson om märke och modell, dvs. att det skulle vara en Ford WOT1. Man kan bl.a. jämföra fronten och de något uppdragna framskärmarna inåt kylaren.
Om det nu är en Ford WOT1 så tillverkades de mellan 1940-45.

Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 15 nov 2010, 00:16

Då är den ju inte direkt lastgammal på bilden. Jag googlade lite på Ford WOT1, och hittade den här. Tittar man på skärmarna fram, så verkar de ha samma former...

http://miliblog.co.uk/wp-content/galler ... sk-415.jpg

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack