Pärlrallyt 2010

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Pärlrallyt 2010

Inläggav S-V L44 » 20 aug 2010, 10:25

Jag hade förväntat mig att man från officiellt håll skulle annonsera ut att årets Pärlrally går av stapeln i morgon lördagen den 21 augusti, men det har inte synts något av reklam för detta i det här Forumet, så därför får jag väl göra en liten insats själv.
Oftast har man ju rätt bra koll om man är intresserad, men det kanske kan locka en och annan ny besökare. (Anmälningstiden är ju passerad för länge sedan så fler fordon än de som är upptagna i startlistan kan ju i princip inte komma in i rallyt.)

www.parlrallyt.com/

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Pärlrallyt 2010

Inläggav Anders Ason » 20 aug 2010, 12:23

I "anslaget" här ovanför av Bosse Norvinge har det legat ute länge.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav jonas a » 20 aug 2010, 12:53

S-V L44 skrev:Jag hade förväntat mig att man från officiellt håll skulle annonsera ut att årets Pärlrally går av stapeln i morgon lördagen den 21 augusti,

// S-V L44

Jag har funderat på att starta en tråd, men jag avstod i och med att 2009 tråden blev låst omgående när jag tidigare i år försökte sondera intresset för rallyt.
Ska dit, dock utan större förhoppningar på massor av nytt och fräscht från garagen.
Jonas A
jonas a

Inläggav Thomas Almen » 20 aug 2010, 19:42

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38249.0 Här finns en liten försmak av morgondagen.
Thomas Almen

Inläggav jonas a » 21 aug 2010, 11:21

Fint väder men mindre intressanta fordon, är min sammanfattning.
Jonas A
jonas a

Inläggav S-V L44 » 21 aug 2010, 12:04

"Jonas a" skrev:

Intressanta fordon är det väl i högsta grad eftersom det finns en hyfsad bredd som borde kunna passa alla intresseområden. Men det beror ju på vad man är intresserad av naturligtvis.
Däremot är det tyvärr inte mycket nytt "svenskt" som dyker upp i rallyt, men detta gör också att man kan få lite tid över att studera lite detaljer som påbyggnader, hytter, inredningar, etc., samt att knyta nya kontakter.
Efterhand som antalet fordon ökar så stiger också besökarskaran rejält för varje år så startplatsen börjar nu kännas lite "trång". Det blir säkert mer utrymme för fordonen och bättre överskådlighet vid målgången i Vallåkra.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav jonas a » 21 aug 2010, 19:03

S-V L44 skrev:"Jonas a" skrev:

Intressanta fordon är det väl i högsta grad eftersom det finns en hyfsad bredd som borde kunna passa alla intresseområden. Men det beror ju på vad man är intresserad av naturligtvis.
Däremot är det tyvärr inte mycket nytt "svenskt" som dyker upp i rallyt, men detta gör också att man kan få lite tid över att studera lite detaljer som påbyggnader, hytter, inredningar, etc., samt att knyta nya kontakter.
Efterhand som antalet fordon ökar så stiger också besökarskaran rejält för varje år så startplatsen börjar nu kännas lite "trång". Det blir säkert mer utrymme för fordonen och bättre överskådlighet vid målgången i Vallåkra.

// S-V L44

Själv ser jag uppgången av utländska besökare som positivt, det är ett bevis på att träffen blivit känd utanför landets gränser och höjer samtidigt mångfalden av andra sorters fordon och påbyggnader på dessa.

Att bara se "vanliga svenska" bilar vattnar ur intresset i längden.
Jonas A
jonas a

Inläggav Per Thomson » 21 aug 2010, 20:05

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav jonas a » 21 aug 2010, 20:23

Jag godkänner bilderna, fin naturlig blandning.
Jonas A
jonas a

Inläggav Stellan » 22 aug 2010, 20:03

jonas a skrev:Ska dit, dock utan större förhoppningar på massor av nytt och fräscht från garagen.

Det var en hel del nytt och fräscht...kanske inte i samma bilar, men ändå :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav swedishbrasscar » 22 aug 2010, 20:10

Tack för snabb bilduppladdning! :)
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Lars-Gunnar » 22 aug 2010, 21:33

Ja, alltid lika intressant. Ser att den där Volvon som annars haft lämmar nu har blivit en timmerbil. Bankar och stöttor påminner om de min far hade på sin bil sedan 50-talet. Minns när jag hjälpte honom när han skulle ha massaveden i vattnet. Först fick han köra upp släpet på snedskurna kubbar för att få till lutningen. Sedan lossade han spaken på som häll stöttan lite så att jag skulle orka med att föra ut den. Sedan gick han till sig och så på 3 sköt vi ut spaken helt så stöttorna frigjordes och allt hamnade i vattnet.

Men innan detta kunde göras fick vi dra kätting runt lasset så inte all ved skulle spridas ut.

Det blev en hel del oväsen när stöttorna slog i flaket för de var ju sammanbundna.

Den där MACK:en har hängt med länge. En kvalitesbil som i Amerika varit med om de stora vägbyggena som grus och asfaltbil. Det är en bil med MACK:s egna drivlina och motor som fått bekänna färg. 1 spak för huvudlådan + 1 spak tillsatslådan som båda måste växlas flera gånger. Har sett på Internet och det är fantastiskt se hur skickliga chaufförerna är.

Även den Danska Scania-Vabisen är en sällsynt bil men trevlig att se. Den drar ett släp t.o.m.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Evenemang