Ja, alltid lika intressant. Ser att den där Volvon som annars haft lämmar nu har blivit en timmerbil. Bankar och stöttor påminner om de min far hade på sin bil sedan 50-talet. Minns när jag hjälpte honom när han skulle ha massaveden i vattnet. Först fick han köra upp släpet på snedskurna kubbar för att få till lutningen. Sedan lossade han spaken på som häll stöttan lite så att jag skulle orka med att föra ut den. Sedan gick han till sig och så på 3 sköt vi ut spaken helt så stöttorna frigjordes och allt hamnade i vattnet.
Men innan detta kunde göras fick vi dra kätting runt lasset så inte all ved skulle spridas ut.
Det blev en hel del oväsen när stöttorna slog i flaket för de var ju sammanbundna.
Den där MACK:en har hängt med länge. En kvalitesbil som i Amerika varit med om de stora vägbyggena som grus och asfaltbil. Det är en bil med MACK:s egna drivlina och motor som fått bekänna färg. 1 spak för huvudlådan + 1 spak tillsatslådan som båda måste växlas flera gånger. Har sett på Internet och det är fantastiskt se hur skickliga chaufförerna är.
Även den Danska Scania-Vabisen är en sällsynt bil men trevlig att se. Den drar ett släp t.o.m.
Lars-Gunnar