Om chassinumret är 84486 så borde motornumret börjat med 225xxx.
Årsmodellen bör då också vara 1953.
Motorn kan ju vara bytt till en äldre motor om bilen varit verksam inom samma företag och man haft två eller fler likvärdiga bilar?
Du kan se vilka chassinummer som gäller för varje modellserie på Stellans inscannade listor
viewtopic.php?f=11&t=2072Beträffande hytten så ser jag på dina senare foton att det är en nyare Nyströmhytt än jag först trodde genom att den både har ventilationruta samt de förhatliga(?) "snabbreglerbara" fönsterhissarna.
Bakrutan är dock av den mindre varianten som också fanns på de lite äldre Nyströmhytterna.
En annan sak som konfunderade mig innan de nya uppgifterna kom i dagen var ratten. Om bilen vore av 1952-års modell så skulle ratten egentligen varit fyrekrad, men fotot visar att den är av den nyare två-ekrade typen. Detta kanske skulle kunna verifiera att bilen är av 1953-års modell. Men å andra sidan rattar kan ju också bytas genom åren.
Ytterligare en sak jag tittade på var handbromsspaken. Bilens spak är rak, vilket den bör vara. Nyare bilar har en något böjd spak, men jag tror att dessa böjda spakar kom först med L51 och L71 även om jag sett enstaka äldre bilar med böjd spak också.
Skall bli mycket intressant att följa vidare utveckling och jag hoppas att bilens verkliga identitet kommer fram till sist.
// S-V L44