Scania-Vabis skogsfynd

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania-Vabis skogsfynd

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2010, 11:39

Mycket intressant. Utmärkt att Per (eller snarare Sven Bengtsson) visste chassinumret.
Chassinumret brukar vara ganska svårt att tyda på dessa äldre bilar då det inte sitter instansat på någon speciell skylt utan direkt på ramen. Chassinummerskylten infördes inte förrän omkring 1955-56.
Tag med en stålborste så brukar man kunna se de otydliga siffrorna lite bättre. Känner man redan till chassinumret så är det ju ännu lättare att tyda ut siffrorna annars kan t.ex. en dåligt instansad 8:a lätt tydas som en 3:a, osv..
Så här ser numret t.ex. ut på en av mina egna bilar, ganska otydligt eller hur?
DSCN4849.JPG
DSCN4849.JPG (146.49 KiB) Visad 18081 gånger

Kolla också denna länk viewtopic.php?f=11&t=1878 för mer info.

Tilläggas kan att motornummerserien på L60-serien ändrades cirka 1953, så en L60 från 1953 har motornummer som börjar på 225xxx.

Jag reagerade lite på hytten, som ju är en Nyström-hytt, att den ser lite äldre ut än chassit, men det kan vara svårt att avgöra p.g.a. all vegetation runt bilen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Landström » 06 jun 2010, 14:13

@ S-V L44
Jag har varit där och gnuggat en hel del med stålborste, men har inte lyckats få fram något som ens liknar ett stansat nummer. :(

Edit:
Efter att gett balken en omgång till med stålborsten och en massa rostlösande medel och 20 minuters slit så har jag nu fått fram 4 siffror av chassinumret: 4486, vilket tycks vara de 4 sista. Det skymtar en siffra till, vilket ser ut att vara en åtta. Dvs, det här är _inte_ samma bil som levererades till AB Grahns Vägbyggnader, Vindeln.
Däremot hade det varit fantastiskt bussigt om någon kan kolla upp chassinummer 84486. :)
Det intressanta är ju dock att de båda bilarna har nästan identiskt regnummer i alla fall.

Här kommer dock lite fler bilder:

Den stackars motorn:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania07.jpg)

Bild

Det något murkna flaket:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania08.jpg)

Bild

Den tjusiga bakbalken fyndades under en massa löv på backen:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania09.jpg)

Bild

Det legendariska draget som kan ses på ett timmersläp i en annan tråd på forumet. Detta med tillhörande tryckledning för hydrauliken:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania10.jpg)

Bild

Del av bakaxel:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania11.jpg)

Bild

Höger sida:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania12.jpg)

Bild

Hytten invändigt:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania13.jpg)

Bild

Motorhuven som fyndades under en massa bråte, löv och annan skit:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania14.jpg)

Bild

Främre hjulhus/skärm:
Högupplöst version (http://galler.mine.nu/~burre/scania15.jpg)

Bild
Senast redigerad av Landström 01 sep 2011, 11:56, redigerad totalt 1 gång.
Landström

Inläggav Kjell T » 06 jun 2010, 18:57

Det var intressant att S-V L60n står kvar än idag. jag såg bilen första gången för 17 år sedan och pratade då också med ägaren som bodde i närheten. Redan då var tippcylindrar och framaxel borttagna. Bilen var så pass invuxen bland träden att jag hade svårigheter att hitta den följande gång när jag skulle ta en titt på den.
Kjell T

Inläggav Landström » 06 jun 2010, 19:56

@ Kjell T
Varför blev det ingen affär?
Landström

Inläggav Kjell T » 06 jun 2010, 20:47

Jag var inte intresserad av att köpa, men ville se vad det var efter att ha fått tipset. Jag var på jakt efter en Be-Ge hytt och hittade en på annan plats som jag fick ta. Andra gången när jag var där var för att fotografera bilen på samma gång som jag fotograferade andra objekt i trakten.
Kjell T

Inläggav Landström » 06 jun 2010, 21:13

@ Kjell T
Då förstår jag.
Om du vet av andra objekt som står i skogarna runt Umeå så får du gärna höra av dig via PM till mig. :)

Jag bumpar lite:

Efter att gett balken en omgång till med stålborsten och en massa rostlösande medel och 20 minuters slit så har jag nu fått fram 4 siffror av chassinumret: 4486, vilket tycks vara de 4 sista. Det skymtar en siffra till, vilket ser ut att vara en åtta. Dvs, det här är _inte_ samma bil som levererades till AB Grahns Vägbyggnader, Vindeln.
Däremot hade det varit fantastiskt bussigt om någon kan kolla upp chassinummer 84486. :)

Någon som orkar göra sig besväret? Snääälla? Pretty pretty please?
Landström

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2010, 23:02

Om chassinumret är 84486 så borde motornumret börjat med 225xxx.
Årsmodellen bör då också vara 1953.
Motorn kan ju vara bytt till en äldre motor om bilen varit verksam inom samma företag och man haft två eller fler likvärdiga bilar?

Du kan se vilka chassinummer som gäller för varje modellserie på Stellans inscannade listor
viewtopic.php?f=11&t=2072

Beträffande hytten så ser jag på dina senare foton att det är en nyare Nyströmhytt än jag först trodde genom att den både har ventilationruta samt de förhatliga(?) "snabbreglerbara" fönsterhissarna.
Bakrutan är dock av den mindre varianten som också fanns på de lite äldre Nyströmhytterna.

En annan sak som konfunderade mig innan de nya uppgifterna kom i dagen var ratten. Om bilen vore av 1952-års modell så skulle ratten egentligen varit fyrekrad, men fotot visar att den är av den nyare två-ekrade typen. Detta kanske skulle kunna verifiera att bilen är av 1953-års modell. Men å andra sidan rattar kan ju också bytas genom åren.
Ytterligare en sak jag tittade på var handbromsspaken. Bilens spak är rak, vilket den bör vara. Nyare bilar har en något böjd spak, men jag tror att dessa böjda spakar kom först med L51 och L71 även om jag sett enstaka äldre bilar med böjd spak också.
Skall bli mycket intressant att följa vidare utveckling och jag hoppas att bilens verkliga identitet kommer fram till sist.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Landström » 06 jun 2010, 23:23

@ S-V L44
Som jag förstår det så bör ju själva bilen vara som du säger från -53 då den har chassinummer 84486, men då motornumret är 66679 (ursprungligen tillhörande bil med chassinummer 83182) så lär det ju ha varit bytt motor av någon anledning.

Det skulle dock vara skoj att se vem som ursprungligen hade beställt bilen.
Landström

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2010, 23:33

Jag kollade upp registreringsnumret AC3939 via SVAR i Ramsele, och detta nummer sitter (eller snarare satt) på en Volvo T25, dvs. traktor, från 1953.
Traktorn finns upptagen i dagens bilregister med ett "modernt" regnummer, så Scanian har troligen inte haft AC3939, men det är inte helt omöjligt heller.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Landström » 07 jun 2010, 00:04

Skulle du ha möjlighet att söka på AC 3930 och AC 3950 också? Det är också två troliga regnummer på bilen.

Uppdatering:
Hmm. Jag tror jag hittade SVAR på nätet nu, så jag pillar runt lite där först :)
Landström

Inläggav Landström » 08 jun 2010, 15:37

SVAR gav mig inte så mycket nyttig info, men jag var och kollade igenom bilkalendern igår för åren -58 till -62 och det fanns en Scania där från -53 med regnummer 3980, vilket verkar möjligt med tanke på hur regplåten såg ut. Den Scanian var den enda jag kunde hitta som registrerad i den här byn, och tillhörde en bortgången släkting till mig.
Den fanns inregistrerad -58 till -61, -62 fanns den ej längre med i bilkalendern.

Jag skall tillbaks till bibblan idag för att låna de årgångar de hade tillgängliga för AC län och ämnar att digitalisera lastbils-registret de närmaste veckorna. Jag postar en annan tråd med de färdiga listorna senare.

I övrigt skall jag ringa till ägarens son idag och fråga om jag får ta bilen :)
Landström

Inläggav S-V L44 » 09 jun 2010, 21:22

Landström skrev:
SVAR gav mig inte så mycket nyttig info

Det är riktigt att SVAR oftast inte ger så mycket svar på de frågor man har, men man kan alltid försöka, och ibland kan man ha tur. Det verkar mest som man finner fordon son hamnat i skarven mellan de gamla registreringsskyltarna och de nyare. Man kan beställa kopior av sina sökningar men då det kostar en liten slant att få dessa hemlevererade.

Ett annat och bättre alternativ är att kontakta Landsarkiven. För din del blir det Landsarkivet i Härnösand (kolla denna länk http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472 ), som är väldigt hjälpsamma enligt min personliga erfarenhet. Men då måste man helst ha lite basinformation om fordonet som t.ex. bilmärke, registreringsnummer eller chassinummer. Ett hum om årsmodell brukar också underlätta.
Har du endast en eller ett par fordonsefterlysningar så brukar det faktiskt inte kosta något. Beställer du en grundlig undersökning på väldigt vaga uppgifter kan det bli ganska dyrt, så det gör man endast om man verkligen vill få fram uppgifter på ett fordon som man t.ex. tänker återregistrera.

Alla Landsarkiven är tyvärr inte lika tillmötesgående som i t.ex. Härnösand, Göteborg och Lund. En del, t.ex. Uppsala bemödar sig faktiskt inte ens att svara alls. Detta är tråkigt.

Lycka till med dina efterforskningar.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 09 jun 2010, 21:50

Kan man se mätarställningen? Hur långt har den gått t.ex? Här talas om ev. motorbyte men då måste man nog vara bra vårdslös för att få det så långt som att byta motor på kanske en 4-årig lastbil. Det kan ju bli motorras/fabrikationsfel förståss.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Landström » 09 jun 2010, 22:33

Det har visat sig ganska besvärligt vad gäller vem som äger bilen då företaget som köpte den har blivit sålt vidare, osv. Det slutar med att jag nog måste betala en slant för den för att den inte skall skäras ner, fast det kan det å andra sidan vara värt :)

Idag har jag dock varit och köpt mig en eltruck för att bättre kunna sortera upp alla roliga delar i pallställ längs ena kortsidan i maskinhallen ;D Jag har sluttande tak i maskinhallen där det är som lägst 420cm till tak. Trucken har en lyfthöjd på 388cm och lyfter 1200kg, så det blir alldeles lagomt :)
Bild på skönheten:

Bild
Landström

Inläggav Landström » 13 jun 2010, 16:57

Nu är skogsfyndet mitt i utbyte mot 1500 riksdaler! WOOOH!
Ny tråd under Garaget-kategorin kommer att startas i samband med att bärgningen av vraket påbörjas :)
Landström

FöregåendeNästa

Återgå till Efterlysningar