Hjälp med identifiering

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hjälp med identifiering

Inläggav Anders Ason » 20 apr 2010, 07:04

Bilderna visar ett lastbilschassi som gått som traktorvagn, men vad är det för fabrikat? Har försökt ta några bilder som kan vara märkestypiska och kanske forumet kan ge svar? (Det här är ingen bildgåta utan vi vet inte)

IMG_3164.JPG
IMG_3164.JPG (199.05 KiB) Visad 10330 gånger

IMG_3165.JPG
IMG_3165.JPG (159.02 KiB) Visad 10330 gånger

IMG_3166.JPG
IMG_3166.JPG (197.69 KiB) Visad 10330 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5700
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav gunnilse » 20 apr 2010, 07:59

Fälg å hjulbultar,fyrkantig skalle fingägat å de tunna muttrarna liknar IH..

Säkert hö resp vä gängat man får tänka till vid hjulbyte//Thomas
gunnilse
 

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav S-V L44 » 20 apr 2010, 08:08

Så'nt här är skojigt och intressant även om det "bara" rör ett avkapat lastbilschassi.
Det skulle vara trevligt att få veta anledningen till undersökningen? Är det för att återställa en Epa-traktor?
Chassit ser relativt klent ut, och i mina ögon verkar det vara "amerikanskt".
Vad är ringdimensionen? Även om däcken kan vara bytta från originalstorlek så kan detta också ge en del ledtrådar.
Fälgarna ser ut att vara från en 30-tals Cheva.
Är inte "krysset" över bakaxeln något som kan hjälpa vid identifiering?

Numera när jag fotograferar bilar så försöker jag också hitta "unika" eller modelltypiska chassidetaljer för att med dessa bilder av detaljer kunna få hjälp vid framtida identifieringsfall som dessa.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2401
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav Anders Ason » 20 apr 2010, 08:16

S-V L44 skrev: ... Det skulle vara trevligt att få veta anledningen till undersökningen? Är det för att återställa en Epa-traktor?

// S-V L44

    Ägaren vill nog bara veta och jag är också nyfiken. Nej, de har ingenting med mina projekt eller EPA att göra.
    Dina teorier verkar rimliga och kanske det är en IH som skrivs i tråden?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5700
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav Ove » 20 apr 2010, 10:16

Köpte vagnen för att rädda stegtippen som satt på. Nu är stegtippen monterad på VOLVON L74 som syns i Garaget http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=2137. Är det någon som kan göra sig nytta av vagnen hör av er till mig, Ove T.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav Bysmeden » 20 apr 2010, 18:52

S-V L44 skrev:Så'nt här är skojigt och intressant även om det "bara" rör ett avkapat lastbilschassi.
Det skulle vara trevligt att få veta anledningen till undersökningen? Är det för att återställa en Epa-traktor?
Chassit ser relativt klent ut, och i mina ögon verkar det vara "amerikanskt".
Vad är ringdimensionen? Även om däcken kan vara bytta från originalstorlek så kan detta också ge en del ledtrådar.
Fälgarna ser ut att vara från en 30-tals Cheva.
Är inte "krysset" över bakaxeln något som kan hjälpa vid identifiering?

Numera när jag fotograferar bilar så försöker jag också hitta "unika" eller modelltypiska chassidetaljer för att med dessa bilder av detaljer kunna få hjälp vid framtida identifieringsfall som dessa.

// S-V L44


Enligt min mening är hjulbultarna och fälgarna samma som Ford Thames, även antalet bultar är samma, däcken troligen 7,00 eller 7,50 x 20, men däremot liknar axeln och ramen inte alls denna. Kan det vara en amerikansk Ford ? Chevrolet hade mycket klenare bultar, typ UNF 5/8 men 10 st
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 20 apr 2010, 20:24

Anders Ason skrev:Bilderna visar ett lastbilschassi som gått som traktorvagn, men vad är det för fabrikat? Har försökt ta några bilder som kan vara märkestypiska och kanske forumet kan ge svar? (Det här är ingen bildgåta utan vi vet inte)


Ramen är ganska säkert Chevrolet, många detaljer påminner om den Chevrolet -51 jag ägde.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav gunnilse » 20 apr 2010, 20:48

Bild

En bild på mitt IH nav 68 årsm..
gunnilse
 

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav S-V L44 » 20 apr 2010, 22:22

Eftersom chassit var försett med en stegtipp så bör det rimligtvis härstamma från en bil tillverkad på mitten av eller sent 30-tal, eller allra senast början av 40-talet. Hydrauliska tippkonstruktioner blev ju därefter helt dominerande.

Jag noterade den karaktäristiska förstärkningsringen på fälgens centrum.
IMG_3165 - ring.jpg
IMG_3165 - ring.jpg (178.27 KiB) Visad 10208 gånger

Sådana fälgar var vanligt förekommande på en hel del 30-talschevor som t.ex. på dessa bilar http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=688 . Kika på de tre Chevorna på den översta bildraden, speciellt den blå bilen.

För att kunna göra en korrekt identifiering kan man också få hjälp av antalet hjulbultar (fem stycken), den triangellika utformningen av hålen i fälgarna, antalet nitar i fälgbanan, etc..
Har man detaljbilder av fjäderfästen och hjulnav så ger det ytterligare hjälp vid en jämförelse eftersom dessa detaljer brukar vara unika för varje tillverkare.

Jag tippar själv att chassit kommit från en Chevrolet, men har egentligen alltför lite "bevismaterial" för att kunna göra en säkrare bedömning.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2401
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hjälp med identifiering

Inläggav Anders » 21 apr 2010, 14:33

S-V L44 skrev:Eftersom chassit var försett med en stegtipp så bör det rimligtvis härstamma från en bil tillverkad på mitten av eller sent 30-tal, eller allra senast början av 40-talet. Hydrauliska tippkonstruktioner blev ju därefter helt dominerande.


Enligt uppgift så var det en åkare i Borlänge trakten som i början på 50-talet utrustade en ny(!) lastbil med handvevad stegtipp.
Så kanske att det kan vara ett chassie från slutet på 40 början på 50-talet?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster