av stefanohn » 08 apr 2009, 19:52
Hej Lars-Gunnar m fl
Eftersom "killen på sidan" inte fått det mail du skickat skriver han själv spontant efter av att en slump ramlat in på er hemsida. Han har inte "bara veterantåg i skallen" som misstänktes i forumet. (Om du verkligen mailat via min hemsida så vill jag veta när eftersom jag inte fått något och i så fall vill jag påtala det hos det företag där hemsidan ligger)
Jag ska försöka klargöra lite oklarheter kring Hilding Carlssonföretaget. Jag arbetar på en bok om personen Hilding Carlsson snarare än om HC-företaget och eftersom Hilding Carlsson själv inte tillverkade landsvägsfordon finns inte något om lastbilar på hemsidan men i den kommande boken kommer lastbilarna att beröras.
Hilding Carlsson dog 1961. Året efter omvandlades företaget till aktiebolag och företagsledningen började leta efter alternativ/kompletterande tillverkning pga ökad konkurrens på rälsbussidan. 1963 tillverkades sista "Paprikatåget", X9. 1965 flyttade man från Umeå till grannkommunen Holmsund, till en ny anläggning på Lövön. Senare samma år såldes företaget till AB TULWE, ett investmentbolag som stod Sundsvallsbanken nära. Det sammanfördes med ett annat företag, Bröderna Höglunds Verkstads AB från Sundsvall till Ilsbo Industrier och HC försvann i firmanamnet. Ytterligare företag knöts till gruppen. Affärerna gick dåligt och många verkar anse att företagsgruppen missköttes. Dec 1968 tog Sundsvallsbanken i egenskap av kreditgivare över AB TULWE´s aktier i Ilsbo för att skydda sin fordran. 1969 gjordes flera försök att sälja HC-delen av företaget. Senare samma år togs företaget över av Lars Hansson som återgav företaget sitt gamla namn Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad AB. Trots den erfarenhet Lars Hansson hade skaffat sig sedan början av 1950-talet lyckades han inte rädda detta. 1971 sattes det i likvidation, d v s inte i konkurs som ibland nämns.
A-trans är inte samma företag. Det startades däremot 1969 i en byggnad på samma industriområde, av Anders Diehl som året innan lämnat Ilsbo där han sedan 1965 fungerat som platschef i Holmsundsanläggningen inom Ilsbo, dvs f d HC, och dessförinnan som försäljningschef.
Efter 1963 tillverkades ett antal småfordon till järnvägen, främst dressiner, samt reservdelar till rälsbussar och motorvagnar. Tillverkningen under Holmsundsåren dominerades istället av landsvägsfordon och lastbilspåbyggnader med flakvagnar, skåpvagnar och timmervagnar. Även vissa specialfordon som exempelvis biltransportvagnar och kyl- och frysvagnar tillverkades.
Någon anknytning till någon fordonstillverkning i Stornorrfors har jag inte stött på.
Mer om denna fascinerande man, Hilding Carlsson, kommer nästa år i boken. Jag svarar gärna på frågor fram till dess och om någon vill se HC:s lastbil, som han konverterade till el-drift under kriget, rulla på Umeås gator så finns en filmsekvens från 1942 att njuta av, via en länk till Västerbottens-Kuriren, på min hemsida.
Hälsningar från
Stefan "bara veterantåg i huvudet" Nilsson
Umeå