KÖPA SLÄPVAGN?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Muk » 15 mar 2009, 17:02

Thomas Almèn skrev:
Muk skrev:Jag tror inte att AB Släpfordon och HC släp är samma företag. I telefonkatalogen för Umeå 1967 kan man läsa att AB Släpfordon håller till i Stornorrfors precis som broschyren visar. Hilding Carlssons mek. verkstad däremot höll till i holmsund och ägdes tydligen av Ilsbo industrier AB! I Holmsund tillverkades "tunga släpfordon".
Aha, det var som jag misstänkte. HC blev förmodligen A-Trans senare. Sent 80-tal var jag till Stornorrfors och hämtade lvx-flak. Vad firman hette minns jag inte, men dom gjorde även andra lastbilsarbeten vet jag, bl.a hydraulluckor till kassettbilar.


A-trans startade 1968 och fanns i Holmsund på annan adress än HC. Vad som hände när HC försvann vet jag dock inte.
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Thomas Almen » 15 mar 2009, 18:53

Muk skrev:
Thomas Almèn skrev:
Muk skrev:Jag tror inte att AB Släpfordon och HC släp är samma företag. I telefonkatalogen för Umeå 1967 kan man läsa att AB Släpfordon håller till i Stornorrfors precis som broschyren visar. Hilding Carlssons mek. verkstad däremot höll till i holmsund och ägdes tydligen av Ilsbo industrier AB! I Holmsund tillverkades "tunga släpfordon".
Aha, det var som jag misstänkte. HC blev förmodligen A-Trans senare. Sent 80-tal var jag till Stornorrfors och hämtade lvx-flak. Vad firman hette minns jag inte, men dom gjorde även andra lastbilsarbeten vet jag, bl.a hydraulluckor till kassettbilar.


A-trans startade 1968 och fanns i Holmsund på annan adress än HC. Vad som hände när HC försvann vet jag dock inte.
Se där ja, trodde jag hade koll. Trodde inte A-Trans var så pass gammalt.
Thomas Almen
 

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Ove » 17 mar 2009, 11:28

Du frågade om duomatik Svensk fans reda 1949 till vacum men var då inte ihopsatt utan en och en Var helt perfekt till vacum blev ju täta på grund av suget Ove T
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Lars-Gunnar » 18 mar 2009, 00:25

Muk skrev:Jag tror inte att AB Släpfordon och HC släp är samma företag. I telefonkatalogen för Umeå 1967 kan man läsa att AB Släpfordon håller till i Stornorrfors precis som broschyren visar. Hilding Carlssons mek. verkstad däremot höll till i holmsund och ägdes tydligen av Ilsbo industrier AB! I Holmsund tillverkades "tunga släpfordon".


Tack Muk. Hade mailat killen på hemsidan men han har väl bara veterantåg i huvudet. Inget svar alls och har du telefonkatalogen från 1967 så är det ju inga som helst diskussioner. Jag bara gissade att det var HC då jag inte kom på var han höll hus. Och att han dog 61 var ju inte något att hurra för.

Bra om det nu blivit rätt.

Lars-Gunnar :oops:
Lars-Gunnar
 

Re: KÖPA SLÄPVAGN? HC-klarlägganden

Inläggav stefanohn » 08 apr 2009, 19:52

Hej Lars-Gunnar m fl

Eftersom "killen på sidan" inte fått det mail du skickat skriver han själv spontant efter av att en slump ramlat in på er hemsida. Han har inte "bara veterantåg i skallen" som misstänktes i forumet. (Om du verkligen mailat via min hemsida så vill jag veta när eftersom jag inte fått något och i så fall vill jag påtala det hos det företag där hemsidan ligger)
Jag ska försöka klargöra lite oklarheter kring Hilding Carlssonföretaget. Jag arbetar på en bok om personen Hilding Carlsson snarare än om HC-företaget och eftersom Hilding Carlsson själv inte tillverkade landsvägsfordon finns inte något om lastbilar på hemsidan men i den kommande boken kommer lastbilarna att beröras.
Hilding Carlsson dog 1961. Året efter omvandlades företaget till aktiebolag och företagsledningen började leta efter alternativ/kompletterande tillverkning pga ökad konkurrens på rälsbussidan. 1963 tillverkades sista "Paprikatåget", X9. 1965 flyttade man från Umeå till grannkommunen Holmsund, till en ny anläggning på Lövön. Senare samma år såldes företaget till AB TULWE, ett investmentbolag som stod Sundsvallsbanken nära. Det sammanfördes med ett annat företag, Bröderna Höglunds Verkstads AB från Sundsvall till Ilsbo Industrier och HC försvann i firmanamnet. Ytterligare företag knöts till gruppen. Affärerna gick dåligt och många verkar anse att företagsgruppen missköttes. Dec 1968 tog Sundsvallsbanken i egenskap av kreditgivare över AB TULWE´s aktier i Ilsbo för att skydda sin fordran. 1969 gjordes flera försök att sälja HC-delen av företaget. Senare samma år togs företaget över av Lars Hansson som återgav företaget sitt gamla namn Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad AB. Trots den erfarenhet Lars Hansson hade skaffat sig sedan början av 1950-talet lyckades han inte rädda detta. 1971 sattes det i likvidation, d v s inte i konkurs som ibland nämns.
A-trans är inte samma företag. Det startades däremot 1969 i en byggnad på samma industriområde, av Anders Diehl som året innan lämnat Ilsbo där han sedan 1965 fungerat som platschef i Holmsundsanläggningen inom Ilsbo, dvs f d HC, och dessförinnan som försäljningschef.
Efter 1963 tillverkades ett antal småfordon till järnvägen, främst dressiner, samt reservdelar till rälsbussar och motorvagnar. Tillverkningen under Holmsundsåren dominerades istället av landsvägsfordon och lastbilspåbyggnader med flakvagnar, skåpvagnar och timmervagnar. Även vissa specialfordon som exempelvis biltransportvagnar och kyl- och frysvagnar tillverkades.
Någon anknytning till någon fordonstillverkning i Stornorrfors har jag inte stött på.

Mer om denna fascinerande man, Hilding Carlsson, kommer nästa år i boken. Jag svarar gärna på frågor fram till dess och om någon vill se HC:s lastbil, som han konverterade till el-drift under kriget, rulla på Umeås gator så finns en filmsekvens från 1942 att njuta av, via en länk till Västerbottens-Kuriren, på min hemsida.
Hälsningar från
Stefan "bara veterantåg i huvudet" Nilsson
Umeå
stefanohn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2009, 13:01

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Thomas Almen » 08 apr 2009, 20:35

Snabb, noggrann å lite fascinerande historiebeskrivning. Där fick vi så vi teg. :lol:
Thomas Almen
 

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Stellan » 08 apr 2009, 20:36

En härlig redogörelse, och den hör ju absolut hemma även här...alla har väl åkt tåg, och är man lastbilhistoriskt intresserad så är det ju väldigt lätt att titta in på Järnvägshistoriskt forum också :D Jag tror inte att någotdera trafikslagen hade kunnat överleva utan det andra, och flera av våra stora lastbilsåkerier ägdes helt eller delvis av SJ. Jag läser gärna med om detta företag, och jag har redan kollat på HC:s el-lastbil :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav BURTRÄSKARN » 08 apr 2009, 20:44

Thomas Almèn skrev:Snabb, noggrann å lite fascinerande historiebeskrivning. Där fick vi så vi teg. :lol:

Teg passande namn när vi nu pratar om Umeå med omnejd :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Thomas Almen » 08 apr 2009, 21:04

BURTRÄSKARN skrev:
Thomas Almèn skrev:Snabb, noggrann å lite fascinerande historiebeskrivning. Där fick vi så vi teg. :lol:

Teg passande namn när vi nu pratar om Umeå med omnejd :lol:
Exakt.
Thomas Almen
 

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Muk » 08 apr 2009, 22:49

Intressant läsning. Alltid kul att få reda på mer än vad man får genom att läsa gamla telefonkataloger. :D
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav stefanohn » 09 apr 2009, 06:21

Hej igen från han med "bara veterantåg i huvudet"

Eftersom jag igår ännu inte fattat hur man lägger in länkar till bilder på forumet hänvisar jag istället till min hemsida där jag igår kväll lade in en bild på ett reklamblad för en dubbelsemitrailer från HC. Min hemsida finns på http://www.123minsida.se/stefanohn
Om ni inte sett HC el-lastbil kan ni också via min hemsida få se den rulla.

Är det någon som vet om det i Västerbotten eller i grannlänen finns något lastbilssläp fortfarande kvar, vilket tillverkats vid Hilding Carlsson-företaget? Det vore kanske inte helt fel med en bild av ett sådant i boken, Just nu har jag bara en bunt reklamblad med bilder och inget "riktigt" fordon på bild.

GLAD PÅSK
Stefan
stefanohn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2009, 13:01

Re: KÖPA SLÄPVAGN?

Inläggav Anders Ason » 09 apr 2009, 08:59

stefanohn skrev:Hej igen från han med "bara veterantåg i huvudet"

Eftersom jag igår ännu inte fattat hur man lägger in länkar till bilder på forumet hänvisar jag istället till min hemsida där jag igår kväll lade in en bild på ett reklamblad för en dubbelsemitrailer från HC. Min hemsida finns på http://www.123minsida.se/stefanohn
Om ni inte sett HC el-lastbil kan ni också via min hemsida få se den rulla.

Är det någon som vet om det i Västerbotten eller i grannlänen finns något lastbilssläp fortfarande kvar, vilket tillverkats vid Hilding Carlsson-företaget? Det vore kanske inte helt fel med en bild av ett sådant i boken, Just nu har jag bara en bunt reklamblad med bilder och inget "riktigt" fordon på bild.

GLAD PÅSK
Stefan


    Välkommen veterantågsentusiast. Är det den här bilden du menar? (Bildens upplösning och storlek på din sida medger inte mycket större bild)
        trailer.jpg
        trailer.jpg (4.85 KiB) Visad 19733 gånger

    Du kan lägga in bilder på två sätt, länka till - eller ladda upp. Finns trådar om detta på Forumet.

    Hälsn. Anders Ason, moderator och som åkt en hel del i rälsbussar från Umeå.

Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: KÖPA SLÄPVAGN? HC-klarlägganden

Inläggav Lars-Gunnar » 09 maj 2009, 22:08

stefanohn skrev:Hej Lars-Gunnar m fl

Eftersom "killen på sidan" inte fått det mail du skickat skriver han själv spontant efter av att en slump ramlat in på er hemsida. Han har inte "bara veterantåg i skallen" som misstänktes i forumet. (Om du verkligen mailat via min hemsida så vill jag veta när eftersom jag inte fått något och i så fall vill jag påtala det hos det företag där hemsidan ligger)
Jag ska försöka klargöra lite oklarheter kring Hilding Carlssonföretaget. Jag arbetar på en bok om personen Hilding Carlsson snarare än om HC-företaget och eftersom Hilding Carlsson själv inte tillverkade landsvägsfordon finns inte något om lastbilar på hemsidan men i den kommande boken kommer lastbilarna att beröras.
Hilding Carlsson dog 1961. Året efter omvandlades företaget till aktiebolag och företagsledningen började leta efter alternativ/kompletterande tillverkning pga ökad konkurrens på rälsbussidan. 1963 tillverkades sista "Paprikatåget", X9. 1965 flyttade man från Umeå till grannkommunen Holmsund, till en ny anläggning på Lövön. Senare samma år såldes företaget till AB TULWE, ett investmentbolag som stod Sundsvallsbanken nära. Det sammanfördes med ett annat företag, Bröderna Höglunds Verkstads AB från Sundsvall till Ilsbo Industrier och HC försvann i firmanamnet. Ytterligare företag knöts till gruppen. Affärerna gick dåligt och många verkar anse att företagsgruppen missköttes. Dec 1968 tog Sundsvallsbanken i egenskap av kreditgivare över AB TULWE´s aktier i Ilsbo för att skydda sin fordran. 1969 gjordes flera försök att sälja HC-delen av företaget. Senare samma år togs företaget över av Lars Hansson som återgav företaget sitt gamla namn Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad AB. Trots den erfarenhet Lars Hansson hade skaffat sig sedan början av 1950-talet lyckades han inte rädda detta. 1971 sattes det i likvidation, d v s inte i konkurs som ibland nämns.
A-trans är inte samma företag. Det startades däremot 1969 i en byggnad på samma industriområde, av Anders Diehl som året innan lämnat Ilsbo där han sedan 1965 fungerat som platschef i Holmsundsanläggningen inom Ilsbo, dvs f d HC, och dessförinnan som försäljningschef.
Efter 1963 tillverkades ett antal småfordon till järnvägen, främst dressiner, samt reservdelar till rälsbussar och motorvagnar. Tillverkningen under Holmsundsåren dominerades istället av landsvägsfordon och lastbilspåbyggnader med flakvagnar, skåpvagnar och timmervagnar. Även vissa specialfordon som exempelvis biltransportvagnar och kyl- och frysvagnar tillverkades.
Någon anknytning till någon fordonstillverkning i Stornorrfors har jag inte stött på.

Mer om denna fascinerande man, Hilding Carlsson, kommer nästa år i boken. Jag svarar gärna på frågor fram till dess och om någon vill se HC:s lastbil, som han konverterade till el-drift under kriget, rulla på Umeås gator så finns en filmsekvens från 1942 att njuta av, via en länk till Västerbottens-Kuriren, på min hemsida.
Hälsningar från
Stefan "bara veterantåg i huvudet" Nilsson
Umeå


Ursäkta Stefan , men jag måste ha missat din fråga när jag mailade via hemsidans "Kontakt". Troligen den 09-02-25 eller någon dag efter.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster