av S-V L44 » 01 maj 2009, 12:44
OK.
L51:an ser ut att ha 10.00 däck ytterst bak och även på framaxeln men borde egentligen bara ha 9.00.
Det vore väl bättre, mera "permanent" och framförallt snyggare (men kanske inte billigare) att byta antingen växellåda och/eller bakaxelutväxling om man vill få upp marschhastigheten?
Just en låg marschhastighet kan ju vara ett problem med äldre fordon som går i dagens lite mera hetsiga trafikrytm. Det är ju inte så bra trafiksäkerhetsmässigt att plötsligt komma ikapp ett fordon på t.ex. motorväg som kanske bara framförs i 60 km/hr när man inbillar sig att den skulle göra i alla fall 80 eller 90.
Så tanken är god.
Jag har själv haft samma tankar, efter att Thorsten påtalat problemet i Tyskland, men tänkt att det skulle bli en permanent lösning med ändrad utväxling.
Kvar står dock frågan, är det lagligt i Sverige att ha olika däckdimension på samma hjulaxel?
// S-V L44