Ett sätt att spara på däck

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ett sätt att spara på däck

Inläggav S-V L44 » 01 maj 2009, 09:49

När jag kikade på bilderna från Pärlrallyt 2007 som jonas a lagt in så syns det än tydligare än på min bild hur man försöker spara däck i Danmark genom att lägga två olika däckdimensioner bak.
Nu blir väl bilen inte belastad så att det skulle påverka säkerheten, men är detta lagligt i Sverige?

Scania-Vabis L51 - 1956 - E18947 - Olsen - Sorö - Denmark - LR.JPG
Scania-Vabis L51 - 1956 - E18947 - Olsen - Sorö - Denmark - LR.JPG (148.26 KiB) Visad 3773 gånger

I mitt tycke så ser det rent för dj.....t ut rent estetiskt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ett sätt att spara på däck

Inläggav Ove » 01 maj 2009, 10:33

Det är inte för att spara på däck utan för att få bilen att gå fortare med samma motorvarv jag frågade och fick svaret.Ove T.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Ett sätt att spara på däck

Inläggav S-V L44 » 01 maj 2009, 12:44

OK.
L51:an ser ut att ha 10.00 däck ytterst bak och även på framaxeln men borde egentligen bara ha 9.00.
Det vore väl bättre, mera "permanent" och framförallt snyggare (men kanske inte billigare) att byta antingen växellåda och/eller bakaxelutväxling om man vill få upp marschhastigheten?
Just en låg marschhastighet kan ju vara ett problem med äldre fordon som går i dagens lite mera hetsiga trafikrytm. Det är ju inte så bra trafiksäkerhetsmässigt att plötsligt komma ikapp ett fordon på t.ex. motorväg som kanske bara framförs i 60 km/hr när man inbillar sig att den skulle göra i alla fall 80 eller 90.
Så tanken är god.
Jag har själv haft samma tankar, efter att Thorsten påtalat problemet i Tyskland, men tänkt att det skulle bli en permanent lösning med ändrad utväxling.
Kvar står dock frågan, är det lagligt i Sverige att ha olika däckdimension på samma hjulaxel?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster