Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Kjell T » 05 apr 2009, 15:33

Mycket bra förslag som Anders Ason kommer med. Hoppas att förslaget följs och vi får ta del av erfarenheterna.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Skusty » 05 apr 2009, 16:03

Anders Ason skrev:
Skusty skrev:Hej! ...

:mrgreen:


    På din bild framgår det att du har minst tre sprickor i ratten. Efter alla tips du nu fått skulle en idé kunna vara att prova en metod för varje spricka! Då kan vi på forumet få tips om vilken metod som verkar bäst och du skull kunna göra en fylligare rapport till ditt skolarbete. Som "tillåten" bonuseffekt får du även en impad lärare och högsta betyg för jobbet :D

Jodå, det finns rätt så många sprickor, så jag kommer försöka prova så många som möjligt! Jag skulle t.om kunna slänga upp en projekt-tråd då jag börjar på renoveringen där jag lägger in bilder och lite rapporter på hur det blir. :)

Lite extra bilder, tryck på de för större storlek. Tyvär så är de lite mörka bara, sen så är ratten inte så skitig som den verkar på bilderna. :P

Bild
Bild
Bild
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Anders Ason » 05 apr 2009, 20:45

Skusty skrev:Hej! ...

:mrgreen:


    Har kollat din förstorade bild och visst kan man undra varför där är så många sprickor?
    Har ratten utsatts för större våld än vanligt (ingen servo :) )?
    Våldet/kraften i navets förlängning har sannolikt varit större än vad som avsetts. D v s "vridvåldet" har nog inte kunnat ge de sprickorna. Alternativt mycket stora (och snabba) temperaturförändringar där stålet och plastmaterialet inte hängt med varandra. Jättetung chaufför, en del körning ståendes som förkom förr vid beläggningsarbeten m m, eller har man helt enkelt klivit på ratten för att komma upp på taket? Eller vad? Vore intressant om du känner till något om hur ratten/bilen använts.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Skusty » 05 apr 2009, 20:55

Anders Ason skrev:
Skusty skrev:Hej! ...

:mrgreen:


    Har kollat din förstorade bild och visst kan man undra varför där är så många sprickor?
    Har ratten utsatts för större våld än vanligt (ingen servo :) )?
    Våldet/kraften i navets förlängning har sannolikt varit större än vad som avsetts. D v s "vridvåldet" har nog inte kunnat ge de sprickorna. Alternativt mycket stora (och snabba) temperaturförändringar där stålet och plastmaterialet inte hängt med varandra. Jättetung chaufför, en del körning ståendes som förkom förr vid beläggningsarbeten m m, eller har man helt enkelt klivit på ratten för att komma upp på taket? Eller vad? Vore intressant om du känner till något om hur ratten/bilen använts.

Har ingen aning om hur bilen använts, men den är använd i varjefall. Den ska ha suttit på en -64, och då hade man väl styrservo? Sen så är det rattstången som är avskuren, inte någon förlängning, så den är det bara att skruva bort.
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Åkarns Kalle » 05 apr 2009, 22:19

Jag har själv samma problem med en Scaniaratt och jag vet fler som har det.

Skusty: lycka till med projektarbetet själv är jag försenad med mitt går FP 3 Transport i Söderhamn

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Per Thomson » 06 apr 2009, 11:40

Jo, det är mycket vanligt att de vita rattarna är spruckna, så även min. Mest sannolik orsak till sprickorna enligt min mening är stora temperaturförändringar och ett plastmaterial som inte är tillräckligt elastiskt att "följa" stålstommen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Skusty » 15 jun 2009, 17:15

Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster