Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Tredje bilden uppifrån på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765 visar också en IH av lite större dimension. Den användes av Boliden och tågvikten var 80 ton. Vad hade den för beteckning?
Kan dom ha varit blåvita, eller liknande?. Vet att det funnits nåt liknande på Blocket för ett bra tag sen. Tror det var 2 chassier, varav den ena skulle funka som donator. Har för mig att annonsören var från Skåne.herrstina- skrev:Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.
Storleksmässigt var dom som en Titan eller LS75-76.
Stina.
alfscout skrev:...En annan IH-fråga som jag länge sökt svaret på: Enligt uppgift ska den sista lastbil som rullade från Petsamo ha varit en International. Det påstås till och med att den blivit beskjuten vid gränsövergången. Är det någon vet något mer om Internationals roll i det här sammanhanget?
Thomas Almèn skrev:Kan dom ha varit blåvita, eller liknande?. Vet att det funnits nåt liknande på Blocket för ett bra tag sen. Tror det var 2 chassier, varav den ena skulle funka som donator. Har för mig att annonsören var från Skåne.herrstina- skrev:Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.
Stina.
Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.
S-V L44 skrev:Herrstina skrev:Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.
Jag har inte kunnat sluta tänka på detta sedan du gjorde inlägget men tänk dessa bilar minns jag inte alls. Inte ens ett fragment av minne har jag av dessa bilar. Detta retar mig nästan till vansinne.
Jag tycker att jag skulle kommit ihåg dessa två IH-lastbilar, och om de dessutom var boggiebilar så tycker jag att det skulle varit än lättare att komma ihåg eftersom det ju inte finns eller fanns så väldigt många i trafik inom ett begränsat geografiskt område.
Om inte annat borde farsan ha nämnt bilarna eftersom han vurmade mycket för amerikanska lastbilar.
Jag är själv född 1950 så tidsangivelsen gör ju att man borde kommit ihåg något om detta, men sen tappade jag mycket kontakt med åkeribranschen när farsan avyttrade åkeriet 1969 och jag flyttade i princip ifrån trakten runt 1972. Kan det ha varit senare än det du anger?
Kan du ragga fram några fler uppgifter eller än hellre en bild hade det varit väldigt skojigt.
// S-V L44
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster