av Gösta » 12 feb 2009, 20:41
Hej ! Att byta bromsvätska vart 4år är nog ingen dum ide.Men hur i helsike ska man komma sig för att vara så präktig. Har silikonvätska i en bil som jag använder några gånger per år och jag kan inte se några nackdelar med det. Vanlig DOT 4 tex tar upp fuktigheten som kommer in genom slangar och avluftningshål. Silikon beblandar sig inte med vatten, men rimligtvis borde det bli kondens i mer eller mindre grad överallt där fukt och tempraturskillnader råder. Man hör ju emellanåt att silikon är lösningen för de som har aluminiumcylindrar och stålkolvar. Skulle vara intressant att höra någons erfarenhet ,varför man tex ska bruka det ena framför det andra. Om, man gjorde det lite enkelt för sig och kopplade på en slang med backventil på den luftnippel som ligger längst från vätskebehållaren bromsar på upprepade gånger med ständig uppsikt på att inte bromsvätskan tar slut,och till sist fyller på med färsk bromsvätska,då vore det ju inte så omständig prosedur. Ja visst----- ja ska inte glömma bort att ta bort luftningsslangen, ja ja vet, bromsvätska är riskavfall och ska till miljöstationen. Bara så ingen skulle påpeka självklarheter!
En gång skulle jag vara lite präktig och byta bakbanden på en gammal viking vars vakuumbromsar fungerat ypperligt i många år,trots att det åtminstone fann nån mm kvar att slita på jo vad hände då. Det blev naturligtvis problem, kolvtätningarna kom nu att få jobba i ett område längre ut där det fanns gravrost, med läkage som följd.
Så fick jag ännu en gång erfara att man inte ska hålla på och peta i det som redan fungerar bra. Gösta
En kaka gör ingen fet