Fordonskonservering

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fordonskonservering

Inläggav Kjell T » 05 feb 2009, 12:50

När vi restaurererar gamla fordon tror jag vi oftast önskar att de efteråt skall kunna användas en lång tid, många år längre än den livslängd som tillverkaren ursprungligen avsåg som livslängd för det nyatillverkade fordonet.
Hur beaktas detta vid monteringen av restaurerade delar? Det skall helst inte bara se fräscht ut de första åren efter renoveringen utan helst mycket lång tid.
Hur skall motorer och kraftöverföring behandlas för att kondens inte skall förorsaka skador invändigt?
Samma är problemet med hydrauliska bromssystem. Är silikonbromsvätska lösningen på det problemet?
Kjell T

Re: Fordonskonservering

Inläggav TorsteinR » 06 feb 2009, 21:51

Hei
Eneste måte å unngå kondens er jo garage med konstant temperatur. Bortsett fra det så er det å bruke bilen jevnlig! Biler skal brukes.

Silikonbremsevæske kommer jeg aldri til å bruke mer! Det løser ingen problemer. Bytt bremsevæske hvert 4. år istedet.
TorsteinR

Inläggav Claes-Göran » 07 feb 2009, 00:03

Hej Kjell. Det finns egentligen inte mycket mer man kan göra för att klimatet/kondens inte skall förjöra det myckna arbete som är nedlagt vid renovering än att avfukta såväl lokal för montering och förvaring / garage etc. Att värma bort fukt är dömt att misslyckas och ffa dyrt. En ex Munters sorptions avfuktare löser problemet elegant - har man ett frostfritt garage går det att avfukta till vatten som leds ut - allternativ en kallställd lokal med minusgrader avfuktar man till våtluft som leds ut. För förvaring utomhus - ja då är det lite värre och egentligen endast hytt etc som går att avfukta och hålla torr. Jag avfuktar div som står uppställt sommar och vintertid ex bil o båt mm till RF 40% ,det håller kondes,rost,mögel, dålig lukt mm borta.Viktigt är att inte satsa på en kyl avfuktare - den typen av avfuktare klarar inte jobbet under +15 grader- finns för det mesta i SPA anläggningar och i husgrunder som möglar efter en tid.
Det jag kan rekomedera är att gå in på Munters.se och titta på ex MG 50 en liten fin avfuktare av sorptionstyp med hygrometer du ställer in RF 40% och den avfuktar till våtluft - funkar ned till - 20 grader.Allterativt om det gäller en större lokal så finns MG 90 och uppåt. Det fina med en liten avfuktare är att den också går att placera i en hytt.Pris ca 10,000kr
Du kan också ta kontakt med - en Hans Arnevall hos MUNTERS Sundsvall - mycket kompetent,service vänlig och intresserad av div problemlösningar.
Mvh /CG
Claes-Göran

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2009, 02:01

Tack för den lektionen!
Jag har anat detta med skilnad mellan avfuktarmetoder men inte satt mig in riktigt i det. Synd bara att absorptionsavfuktaren är så mycket dyrare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 07 feb 2009, 13:26

En anledning till att jag igen tänkte på detta problem var att jag öppnade en 58 år gammal växellåda, för att se vad som döljde sig på insidan. Det var inte till en lastbil, men liknande problem finns säkert när det gäller alla fordon.
Växellådan var inte sliten på något sätt, men det fanns en märklig "smet" i botten på den. Troligen en följd av oxiderat växellådshus, som är tillverkat i magnesium. Jag har sett liknande förr och det var en av anledningarna till att växellådan öppnades för inspektion.

Det är många komplicerade konstruktioner på fordon som man borde beakta för att skydda dom mot framtida korrossion. Alla tips om montering och förvaring är välkomna.

Vad är det för negativt med silikonbromsvätska? Nackdelarna med den "vanliga" som består av polyglykoler och glykoletrar är torde de flesta känna till.
Kjell T

Inläggav Gösta » 12 feb 2009, 20:41

Hej ! Att byta bromsvätska vart 4år är nog ingen dum ide.Men hur i helsike ska man komma sig för att vara så präktig. Har silikonvätska i en bil som jag använder några gånger per år och jag kan inte se några nackdelar med det. Vanlig DOT 4 tex tar upp fuktigheten som kommer in genom slangar och avluftningshål. Silikon beblandar sig inte med vatten, men rimligtvis borde det bli kondens i mer eller mindre grad överallt där fukt och tempraturskillnader råder. Man hör ju emellanåt att silikon är lösningen för de som har aluminiumcylindrar och stålkolvar. Skulle vara intressant att höra någons erfarenhet ,varför man tex ska bruka det ena framför det andra. Om, man gjorde det lite enkelt för sig och kopplade på en slang med backventil på den luftnippel som ligger längst från vätskebehållaren bromsar på upprepade gånger med ständig uppsikt på att inte bromsvätskan tar slut,och till sist fyller på med färsk bromsvätska,då vore det ju inte så omständig prosedur. Ja visst----- ja ska inte glömma bort att ta bort luftningsslangen, ja ja vet, bromsvätska är riskavfall och ska till miljöstationen. Bara så ingen skulle påpeka självklarheter!
En gång skulle jag vara lite präktig och byta bakbanden på en gammal viking vars vakuumbromsar fungerat ypperligt i många år,trots att det åtminstone fann nån mm kvar att slita på jo vad hände då. Det blev naturligtvis problem, kolvtätningarna kom nu att få jobba i ett område längre ut där det fanns gravrost, med läkage som följd.
Så fick jag ännu en gång erfara att man inte ska hålla på och peta i det som redan fungerar bra. Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Per Thomson » 14 feb 2009, 00:05

Ja, Gösta.
det är mycket tänkvärt som komer fram här . . . :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Gösta » 14 feb 2009, 23:16

Hej! Har funderat på vad jag tidigare nämde om bromsvätskebyte. Att pumpa ur behållaren endast en gång löser inte problemet, då har man ju för tusingen ändå kvar gammal vätska i huvudcylinder,och hjulcylindrarna. Att pumpa ur vätskan två gånger bör garantera att en hel genomspolning blivit verkställd.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Återgå till Allmänt Veteransnack