Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 04 jan 2025, 01:05

Ja, Amazonen har en riktigt lyckad design. Den tål lite skit. :mrgreen:

Idag blev det oljebyte och en tur i busvädret. Fick stanna då och då och manuellt köra vindrutetorkarna fram och tillbaka för att se ut igenom snöslasket. De är ju tyvärr inte elektriskt inkopplade ännu. :lol:

Fortsatte med ryggstödet också. Inte mycket att visa ännu dock.

image5 (1).jpeg
image5 (1).jpeg (483.38 KiB) Visad 980 gånger
Senast redigerad av Stenhuggarn 05 jan 2025, 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 04 jan 2025, 17:25

Ser inte så snøslaskigt ut på just den bilden... men snyggt ändå!
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 05 jan 2025, 16:22

Nä, det gör det inte. :mrgreen: När jag gled iväg på turen så var det torrt och fint. Men när jag kommit halvvägs så vräkte det plötsligt ner med snöblandat klafs. Varade dock bara lagom tills jag kom hem igen. Så det blev inte mycket kvar på marken.

Idag blev jag färdig med snickeridelen av ryggstödet. Så limning och målning kvar bara. Mitt förråd av trälim hade stått och blivit dåligt. Lite synd eftersom det hade varit skönt att få ihop den så den kan målas. Men man har ju suttit i klistret förut... :roll:

image1 (13).jpeg
image1 (13).jpeg (386.66 KiB) Visad 982 gånger

image0 (28).jpeg
image0 (28).jpeg (378.84 KiB) Visad 982 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 05 jan 2025, 20:19

"Tappat" virke inge fusk här inte!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 06 jan 2025, 00:07

Majti najs!
En sak om trälim jag i stort sett alltid tänker på när liknande kommer på tal (& jag kan ju ha nämnt de här på forumet tidigare men eftsom jag e gaggig & tjurskallig så har jag såklart glømt de) e att jag rekomenderar Alphattic Resin Glue; ett gulare trälim som jag se'n våren -91 har lagat gitarrer me.

"Liten" parantes om de hela:
(Satt då på våren -91 på tåget Sthlm-Gtb & hade tråkigt & lirade lite tyst men hur jag än stämde gitarren så stämde den om sej... tills jag märkte att stränghøjden blev hiskeligt høg; halsen hade släppt från kroppen! Den hade alltså bara hållit i 41 år då... (min nuvarande ersättare e åxå från 1950)
Knatade runt bland gitarraffärerna i jøtet, fick tel-nr till en byggare som sa "gå till Hobbycenter snettemot Hängmattan, där finns bästa trälimmet, de heter Alphatic Resin Glue."
Den flaskan va både stor & dyr på den ti'n & en gång hittade jag den inte så jag gick dit en gång till, senare hittade jag den 1:a & hade 2 i många år, på olika platser før olika reparationer, men nyss "dog" den 1:a; luft hade smitit in så den va som en annorlunda formad bandyboll.
Om nu nå'n här i sødern vet hur en bandyboll e, inte innerbandyboll.)
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 18 jan 2025, 20:48

Efter förra veckans skogstur med snökedjorna på så efterkokade motorn vid hemkomsten. Så fixade ny termostat men efter montering igår och provstartning idag så kvarstår problemet.

Antar att det är täppt i kylsystemet. Renoverade pumpen för några år sedan så bprde ju inte vara den. Utesluter det dock inte ändå.

Ska börja med att försöka skölja ur systemet i alla fall. Har någon något bra tips mottages de tacksamt... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 18 jan 2025, 23:04

Hade problem me Josephine Studebaker när hon fått nytt større kyl + nytt alu-insug som va høgre, de blev luftficka; varje gång jag drog iväg så tog de en stund innan hon stormkokade, bara till å stanna & fylla vatten, se'n kokade hon inte mer men så fort hon stått & blitt kall så va de samma som innan, inte kul tex i rusningstrafiken i jøtet vid liseberg...
Så även om de inte e fel højd på dina grejjor så kan de mejbi va luftficka?
Noxcania

Inläggav Anders Ason » 19 jan 2025, 09:38

Stenhuggarn skrev:Efter förra veckans skogstur med snökedjorna på så efterkokade motorn vid hemkomsten. Så fixade ny termostat men efter montering igår och provstartning idag så kvarstår problemet.

Antar att det är täppt i kylsystemet. Renoverade pumpen för några år sedan så bprde ju inte vara den. Utesluter det dock inte ändå.

Ska börja med att försöka skölja ur systemet i alla fall. Har någon något bra tips mottages de tacksamt... :D

Använder själv en IR-termometer i sådana här fall. (Även om någon gjort sig illa för att se om där finns någon lokal temp höjning. De är inte så dyra numera). En röd laserpunkt markerar var IR-sensorn mäter. Ser ut som en pistol.
    Finns app för mobilen men vet inte om den funkar bra? Bara att prova. (Google Play)
    I ditt fall skulle man direkt kunna se som inte kylaren värms upp. Hade inte du inte du ett värmeelement i hytten, bir det varmt?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 19 jan 2025, 16:04

Anders Ason skrev:
    Hade inte du inte du ett värmeelement i hytten, bir det varmt?

Ja precis och det blir varmt där.

Noxcania skrev:Så även om de inte e fel højd på dina grejjor så kan de mejbi va luftficka?

Ja, utesluter det definitivt inte.

Idag har jag i alla fall testat med att köra den varm med en maskindisktablett i systemet. Därefter ursköljningar samt upprepade varmkörningar med rent vatten med efterföljande urtappningar.

Den nya termostaten öppnar vid 73 grader och den gamla var ju för rödsprit så jag ser ju att motorn går upp högre i temp nu men stabiliserar sig kring 75 grader.
Är inte hundra på om den gamla termostaten var sönder eller ej. Det pös om den då jag plockade väck den men den satt hårt så kan varit att jag skadade den vid borttagningen. Så kan inte säga hur det var egentligen.

Hade pumpen inte funkat tycker man den skulle gått upp i temp bra mycket fortare än den gjort.

Men det var ju inte förgäves ändå eftersom jag nu har en 73 gradare istället för 65 eller vad en rödspritare kan ligga på.

Hade inte glykol nog för att återfylla den så nu får den stå tom tills jag handlat på Biltema i morgon efter jobbet.

Det där med ir-termometer var ju ett bra tips. Fortsätter strulet ska en sådan införskaffas. Tack för tipset!

Men jag tror nog det blev bra nu faktiskt.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 19 jan 2025, 22:56

När du skrev om vattenpumpen så kom jag å tänka på en off topic grejj; när jag jobbade på SAS så skaffade jag & en jobbarpolare en -66 Rambler Ambasador 2d ht som vinterbil, den va KALL! Så vi satt me fårskinsfällar øver benen... När våren kom så kokade den & vi rev oss i huvet tills vi kollade vattenpumpen som inte hade ens ett litet spår av blad kvar på propellern!
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 20 jan 2025, 08:20

Ja, blir det inte bra ikväll när jag testkör den så får jag riva pumpen. Får vi se vad som i så fall kan vara felet med den. Men eftersom den är relativt nyrenoverad så känns det konstigt att det skulle vara något fel där. Men konstiga saker händer ju... :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 21 jan 2025, 07:24

Ja, kylningen verkar vara på banan nu. Igår höll sig temperaturen runt 75 grader. Så den delen är löst ser det ut som.

Men tror jag möjligen måste riva motorn framöver. Kanske till vintern. För det hörs ett dovt knackande från motorn. Det har varit där ett tag. Men nu när jag spenderat så mycket tid bredvid motorn så känner jag att jag i alla fall måste spåra upp vad det är. Jag tänker ju vevlager men har svårt att definiera dess ursprung. Kan tycka det låter högre upp mot toppen. Men tror innerst inne det är ett vevlager.

Tänkte jag skulle se om jag kunde säga bestämt med hjälp av ett stetoskop. Biltema har ju elektroniska för små pengar. Har dock ingen erfarenhet av att felsöka med sådana. Någon som har tips?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 21 jan 2025, 08:06

"För det hörs ett dovt knackande från motorn."

Kan tyda på att det är en tyngre rörlig komponent som är orsaken.
Vevlager, ramlager, mindre troligt kolvbultslagring o s v så finns det ju en hel del att välja på.

I ett försök till en orsaksanalys går det att ta till olika grepp för att hitta felet.
Är missljudet temperaturberoende? Ett ljud vid kall motor och ett annat vid arbetstemperatur eller borta?
Vanligast? kan vara slitet/slitna cylinderlopp (foder, kolv/kolvar) om ljudet minskar eller försvinner vid varm motor.
Innan motorn tas ur bilen, genom att ta bort tråget blir de mesta av de tunga rörliga delarna tillgängliga för underökning och även i flera fall att reparera. Har bl. a varit med och bytt bakre ramlagret på en DS10 på plats utan problem och som har ett tungt svänghjul.

Vevaxeln ska då vara avlastad dvs ingen växel i. Bra belysning en stor kraftigt polygrip, känna på alla lagringar som går att komma åt (sannolikt alla) t o m kolvbultarna som kan kräva att lageröverfallet på vevaxeln måste lossas.
Även ett mycket litet glapp går visuellt att notera utan mätklocka.

Kanske det går att fixa motorn utan att ta ur och "riva" den?

Här finns ju stora kunskaper så andra kan ha förslag.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 21 jan 2025, 12:38

Du verkar ha nyttjat din fina bil ganska mycket (och då sannolikt med skonsam användning) vid det här laget, så det är ju lite "skumt" att det uppstått ett annorlunda motorljud.

En annan tänkbar orsak till uppkomsten av ett (plötsligt?) annorlunda motorljud och eventuella lagerfel kan vara att du använt en felaktig motorolja, dvs. en modern syntetisk eller halvsyntetisk motorolja. Jag tror att din motor skall förses med 100% mineralolja med, en för årstiden, rätt viskositet.
En annan kan vara frekventa kallstarter som kan "späda ut" motoroljan, eller snarare påverka motoroljans smörjegenskaper negativt.
I instruktionsboken för min samtida Scania-Vabis anges ett rekommenderat oljebyte med intervall för varje 250 mil och dessutom med ett strikt oljebyte mellan varmare och kallare årstid.
När man läser instruktionsboken förstår man varför ett helt rum (ca 25 kvm) i husets källare var fyllt med 10-12 stycken 200 liters smörjoljefat och kanske 5-6 stycken dylika spilloljefat när det begav sig på 1950- och 1960-talet.

Jag är också osäker på vad detta skulle ha för effekt på motorljudet och andra negativa konsekvenser annat än på t.ex. ventilsäten.
Men eftersom din motor är en bensinmotor och av ansenlig ålder, så måste ju bensinen blandas ut med s.k. blyersättningsmedel för att undvika, eller åtminstone minimera, eventuella permanenta motorskador.
Själv använder jag en produkt tillverkad av Rislone.
Vilka för- resp. nackdelar gentemot motsvarande andra fabrikat känner jag inte till.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stenhuggarn » 21 jan 2025, 14:36

Har varit konsekvent med blyersättning . Kör ju det även i min gamla fotogentraktor.

Kör mineralolja med hög zinkhalt för att skydda kamaxel mm. Dock har det inte blivit oljebyte efter årstid. Blir ju inte många kallstarter i minus på ett år har jag väl tänkt. Inte i Blekinge i alla fall.

Var inte så länge sedan jag bytte oljan nu men kunde ju bytt oftare innan dess. Speciellt med tanke på många kallstarter precis som du säger.

Men är det ett vevlager eller ramlager som gått så är man ju onekligen rädd att det berott på en igensatt oljekanal. Dock vet jag ju inte statusen på lagren sedan tidigare så det kan ju vara naturligt slitage. Men knackandet har ju smygt sig på sista två åren skulle jag säga.

Någonstans inom mig tar jag det inte så hårt dock för tycker det vore roligt att riva ner den och bygga ihop den igen lugnt och metodiskt. Både för lärdomarna det ger men även för att sedan veta exakt vad min motor har för status. Startmotorn kunde få nya lager också samtidigt. Den känns trött oavsett status på batteriet. :D Men det kan jag ju fixa när som...

Men jag ska börja med att felsöka den efter förmåga och se vad jag kommer fram till. Förhoppningsvis är felet något som inte kräver så stor insats som ett vevlager.

Tack för era tankar och erfarenheter!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget