Att sätta på och/eller byta drag är inget man kan göra hur som helst. Det kräver att bilen får genomgå en registreringsbesiktning.
Nu skall du ändå registreringsbesiktiga bilen, så passa på att fixa till draget innan, annars kostar det ytterligare kostnad för en besiktning när så är dags.
Enligt de tre gamla registreringshandlingar som finns för din bil, Y3884, så var bilen utrustad med en krokkoppling.
Det mest vanliga på 1930-, -40- och -50-talet var att lastbilar oftast saknade draganordning helt.
Det näst vanligaste alternativet var att man hade en enklare bygelkoppling för bogsering, men detta tillät inte släpvagnsdragning.
Man kunde också ha s.k. svinsvanskrok, men detta hade man oftast bara fram.
Några exempel på bygelkopplingar

- Pärlrallyt 2006 - DSCN1569 - Bygelkoppling på DPY917.jpg (440.08 KiB) Visad 3674 gånger

- Pärlrallyt 2006 - DSCN1511 - Bygelkoppling på EXR814.jpg (332.69 KiB) Visad 3674 gånger
För eller en mer "avancerad" släpvagnsdragning hade man antingen en krokkoppling eller kula i en eller annan form. Kula kräver också att släpet har motsvarande anordning för att passa ihop.
Några exempel på krokkopplingar

- DSC_0127 - Scania-Vabis 32517 - 1932 - SKY082 - Med Krokkoppling - Börjessons Kristianstad.jpg (405.76 KiB) Visad 3674 gånger

- Pärlrallyt 2006 - DSCN1531 - Krokkoppling på XYP908.jpg (325.56 KiB) Visad 3674 gånger
En lite modernare variant av krokkopplingen är den s.k. militärkroken, som jag förmodar tillkom på 50-talet.
Noxcanias avsomnade (?) renoveringsprojekt på sidan 4
viewtopic.php?f=28&t=10972&p=80402&hilit=rumpa#p80402 visar ett sådant exempel. Kroken fanns (eller finns) i ett par olika storlekar.
Anledningen till att du inte sett gamla originalfoton med kopplingar är sannolikt att man inte funnit det intressant att fotografera.
// Kjell N