Buss snack-forum

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Buss snack-forum

Inläggav Böll » 16 jan 2009, 00:51

Kollade in deras forum,helt otroligt,dom har sällan under 150 inlägg per kväll,rekordet är 660 inlägg en kväll,,,,,,,,,,,,,att de finns så mkt prat om bussar,man kan även diskutera lastbilar där...
Böll

Re: Buss snack-forum

Inläggav Per Thomson » 16 jan 2009, 02:03

Det kan kanske bero på att:
- många fler i samhället har buss-minnen och har därför blivit buss-entusiaster jämfört med motsvarande förutsättning för lastbil.
- bussföretagen var vanligtvis större till storlek än åkeriföretagen förr, de senare mest en och tvåbilsåkare, därför växte den kolegiala gemenskapen sig starkare bland folk som tjänstgjorde inom bussföretagen. Den kolegiala gemenskapen har nog främjat bussintresset.
- bussförare hade bättre reglerade arbetstider än enbilsåkaren vilket kanske medförde att han fick tid att intressera sig för bussar utöver själva arbetet.
- bussar och busstrafik bedrevs ofta i samarbete med tågtrafiken och på så sätt ligger det nära till hands att järnvägsentusiaster också inkluderar bussar bland sina intressen.
- busssnack var etablerat tidigare än veteranlastbilar.se
- de kanske inte bara "snackar" enbart i veteranaspekten utan även om dagens bussar, beträffande lastbilar så finns ju fler forum för lastbilar som inte är nischade på just vetaranlastbilar.

Kommer ni på något som ett annat forum är bättre på så ta gärna upp det under kategorin "Synpunkter på forumet". Det är ju vi alla som gör forumet tillsammans. :idea:

Han du läsa alla inläggen Böll :?: :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Böll » 16 jan 2009, 02:08

Ni som vet hur man länkar,mm tror efter att ha läst en del om lastbilar på buss-snack att dom hellre skulle diskutera lastbilar på detta forum,titta in å tipsa dom....om oss här....
Böll

Inläggav Thomas Almen » 17 jan 2009, 09:06

Fler inlägg kan bero på att dom har trådar om i stort sett allt möjligt, på gott och ont. Det kan bli lite väl ot ibland.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 17 jan 2009, 17:57

Jovisst, här är det ju begränsat till enbart lastbilar, medans de flesta andra forum har avdelningar för annat än huvudämnet så att säga.
Detta är ju som Thomas skriver på gott och ont, men för min del känns det som att kvalitét kommer före kvantitet :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 17 jan 2009, 23:26

Böll skrev:Ni som vet hur man länkar,mm tror efter att ha läst en del om lastbilar på buss-snack att dom hellre skulle diskutera lastbilar på detta forum,titta in å tipsa dom....om oss här....

De håller full koll på oss då ett antal personer är med i båda forumen (om inte flera). Detta kom mycket tydligt fram när vi efter Södertäljerallyt diskuterade om tävlingsmomentet behövde förändras så att inte de antal personer som fanns i fordonen skulle vara avgörande för placeringen.

Själv är jag av den uppfattningen att det finns behov och utrymme för både ett buss- och ett v-lastbilsforum. De riktigt gamla bussarna var väl i huvudsak påbyggda lastbilar men sedan kom det ju bussbyggen från grunden.

Möjligen är ägar- och förarföhållanden så olika att det blir skillnad på deltagare och intressen.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav jonas a » 18 jan 2009, 04:31

Thomas Almèn skrev:Fler inlägg kan bero på att dom har trådar om i stort sett allt möjligt, på gott och ont. Det kan bli lite väl ot ibland.

Jag läser Bussnack lastbilsdel ofta, och ot är det i precis varenda tråd, det är gnäll om vilken boggi det ska vara, gnäll om en det ena en det andra.

Jag är inte ofta på Veteranlastbilar, mycket pga avsaknad av lastbil. Men veteranlastbilar ska vara lastbilar, och inget annat!
Men ett liten underforum för moderna bilar hade jag tyckt vara kul där man kan visa upp sina bilder.
Jonas A
jonas a

Inläggav Stellan » 18 jan 2009, 12:30

jonas a skrev:Jag är inte ofta på Veteranlastbilar, mycket pga avsaknad av lastbil. Men ett liten underforum för moderna bilar hade jag tyckt vara kul där man kan visa upp sina bilder.

Att du inte har någon bil är absolut ingen fara Jonas, det är ju det genuina intresset som räknas. Det är som jag skrivit någon annan gång här på forumet: alla kan inte allt alltid... fördelen med det är ju att man kompleterar varandra. En del har bilar som de kör, andra samlar på arkivmterial och andra drar sitt strå till stacken genom att fotografera. Alla behövs för att hålla igång vår hobby :D

Ta så mycket bilder du kan, jag tror att det är många med mig här på forumet som ångrar att man inte tog mer kort på den tiden det begav sig. Dina "moderna" kort blir ju veteranbilder i framtiden.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav jonas a » 18 jan 2009, 17:34

Stellan skrev:
jonas a skrev:Jag är inte ofta på Veteranlastbilar, mycket pga avsaknad av lastbil. Men ett liten underforum för moderna bilar hade jag tyckt vara kul där man kan visa upp sina bilder.

Att du inte har någon bil är absolut ingen fara Jonas, det är ju det genuina intresset som räknas. Det är som jag skrivit någon annan gång här på forumet: alla kan inte allt alltid... fördelen med det är ju att man kompleterar varandra. En del har bilar som de kör, andra samlar på arkivmterial och andra drar sitt strå till stacken genom att fotografera. Alla behövs för att hålla igång vår hobby :D

Ta så mycket bilder du kan, jag tror att det är många med mig här på forumet som ångrar att man inte tog mer kort på den tiden det begav sig. Dina "moderna" kort blir ju veteranbilder i framtiden.

Men en egen bil kanske kommer om man hittar rätt.

/Stellan
Jonas A
jonas a

Återgå till Allmänt Veteransnack