Per Thomson skrev
.... Vet inte varför så många förr envisades med att ha 3-vägstipp då man till 99,99 procent alltid tippar bakåt.
Kanske för viss kommunkörning när man skulle fylla sand i samband med kantstensläggning, men hur många bilar i en LBC var engagerade i sådan körning. .....
Vad jag minns från farsans åkeri under 1950- och 1960-talet så användes sidtippen ganska ofta vid bl.a. grusleveranser (inte bara vid "kanstensläggning").
Men, den absolut största användningen (åtminstone i de allra sydligaste delarna av vårt land) skedde vid betleveranser till de olika sockerbruken. Bruken var direkt konstruerade för sidtippning av betorna från de högt belägna körbanorna ned till svämmorna. Något annat fungerade inte. Hade man inte hydraulisk tipp, så fanns det vissa avdelade körbanor var man använde en kran som tiltade vagnen, t.ex. för häst- eller traktordragen kärra.
Nu finns ju endast ett enda sockerbruk kvar och där är principen helt annorlunda.
De som var med på ÅHS Syds Höstmöte 2012 kanske minns detta. Några bilder från eventet vid Örtofta sockerbruk
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=866Så här kunde det se ut förr, jag har några fler bilder, men denna bild får utgöra ett exempel hur det kunde se ut. Visserligen tippar man här av någon anledning från en järnvägsvagn. Mycket av bettransporterna skedde f.ö. med järnväg, men varför man körde upp en lastbil på ett par järnvägsvagnar vet jag inte. Det fanns annars fasta ramper för tippning till järnvägsvagn på de allra flesta järnvägsstationerna.
Det som vid första anblicken kan se ut som en ynklig "kran" är en provtagningsanordning var provsäckarna hängdes för slumpvis provtagning av betorna i samband med sockerhaltsbestämning. Detta arrangemang kunde se lite olika ut beroende på vilket sockerbruk som gällde. Förutom Örtofta har jag varit med på Hasslarp, Hilleshög, Jordberga och Karpalund, vad jag minns, och även Staffanstorp, men i andra sammanhang.

- P-boggibil - SSA arkiv - 4.JPG (283.86 KiB) Visad 6129 gånger
Jag kom att tänka på en sak som kan ha en viss anknytning till den korta videon i samband med tippning av den stora stenen.
Jag hörde berättas att om man lastade betorna på flaket på kvällen och körde till sockerbruket på morgonen efter och det hade varit djup frost under natten, så kunde det hända att hela betlasset frös ihop till en enda stor klump. Då gällde det att tippa ytterst försiktigt annars kunde det inträffa att hela flaket hamnade nere i svämman. Om detta är en skröna, eller sanning, vet jag inte?
// Kjell N