Vägbyggen förr - ett tufft jobb!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vägbyggen förr - ett tufft jobb!

Inläggav Stellan » 14 dec 2008, 20:35

Den här beläggningen fanns ju överallt innan asfalt och betong på vägarna, även i Sverige. Tänk ett sådant jobb med att sätta all gatsten för hand...speciellt på tyskands motorvägar under kriget, arma människor. Den här bilden tog jag så sent som 1991 i östra Tyskland, i närheten av Hermsdorfer Kreutz
Autobahn2.JPG
Autobahn2.JPG (164.99 KiB) Visad 14616 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 14 dec 2008, 23:33

Ja det var ju Hitler-regimen som satte fångar från koncentrationslägren att bygga vägarna. Nog kan man säga arma människor. De som inte orkade kom alldrig tillbaka så detta är väl en "Dödens Väg" om man skall se det i sitt rätta sammanhang.

Lars-Gunnar :(
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 15 dec 2008, 11:10

Lars-Gunnar,
jag tror att mycket av dessa vägar byggdes före kriget. Mellankrigsåren i Tyskland innebar mycket stor arbetslöshet och ekonomisk kris. Genom Hitlers satsning på bl a dessa stora vägprojekt som krävde mycket arbetskraft vann han stor popularitet. Infrastrukturen var ju också en viktig förutsättning för alla transporter som krävdes för uppbyggnad av den tyska krigsapparaten innan kriget. Hur mycket av Autobahn som byggdes av fångar vet jag inte.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 15 dec 2008, 12:01

Stellan,
fanns det fortfarande kvar provisoriska broar när du körde här?
De ursprungliga broarna blev ju sönderbombade och när jag körde på dessa vägar fanns det ofta bara bro på den ena sidan så det blev att köra över på den sidan och därmed vara beredd på mötande trafik. I och för sig så fanns det nästan ingen trafik på 60-talets Östtyskland så det var inget stort problem. Det förekom också vägkorsningar av mindre vägar i plan rätt över Autobahn samt mittremsan kunde vara bevuxen med så mycket sly som trängde in över körbanan att det nätt och jämt gick att passera ett annat fordon.

Jag kom en gång från Hannover och skulle till Västberlin. Det var mörkt och dimma och jag var obekant med just den vägen. Plötsligt förstod jag att nu var det fråga om en större utförsbacke eftersom hastighetsmätaren ökade snabbt mot 90 km/h. Bromsade lite försiktigt men upplevde att inget hände. Utan bromsar, kunde det vara så? Nej, det var en sådan där halka som kan beskrivas som ett osynligt lager av slem, det var så halt att inbromsninsförsöket inte märktes det minsta. Skulle man köra av och lägga ekipaget åt sidan eller chansa. Jag hann aldrig fatta något beslut utan flyttade försiktigt ut ekipaget i omkörningsfilen i händelse att det skulle dyka upp något hinder i högerfilen. Tanken var befogad, plötsligt i dimman syntes en massa röda bakljus och det verkade som om de klättrade upp mot skyn. Förklaringen till denna syn var att dalen var nådd och här hade ett antal tyska tradare fastnat i den efterföljande uppförsbacken. Fanns det plats att köra förbi, vad gör man när man möts av en sådan situation och hastigheten är gott o väl king 100 km/h. Någon hade tydligen kört i i någon framförvarande så något släp stod till hälften ute i omkörningsfilen. Fanns det folk ute i körbanan? Alla tankar snurrade runt i huvudet.

Hur slutade då detta, jo jag valde att till hälften köra ut i mittsträngen som var tätt bevuxen med 2 till 4 meter hög sly, pråmsignalen kom till sin rätt och snart befann jag mig rätt långt upp i uppförsbacken. Jag fick tillbaks andningen :roll: , fann mig, diffspärr i, tryckte boggien, gasade allt vad det gick och lät pråmsignalen fortsätta spela. På slutet när hastigheten var i krypfart kom även Forss sandaggregatet till pass. Skador: Sönderivet kapell på vänster sida samt bakspeglarna (dubbla) borta. Denna gång vann jag högsta vinsten.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 15 dec 2008, 16:46

När jag började att köra öst så var de provisoriska broarna borta, men de återkom i lite annan skepnad när de stängde dåliga broar efter återföreningen för renoveringar. Förutom det som Per beskriver om de östtyska motorvägarna, så var deras avfarter inte att leka med. De var i stort sett obefintliga, men å andra sidan så hade man ju oftast inte någon större hastighet på deras autobahn :mrgreen:

I backen från Dresden upp på Ertsgebirge låg det en rad med cementplattor bredvid vägen som man inte lade märke till normalt sett, men det fick man ju lära sig tämligen omgående när det regnade varför de låg där. Det var enda sättet att få fäste för drivhjulen när all olja blandades med regnet...man fick diffa och ligga med det högra hjulparet där för att kunna ta sig upp.

En liten lustighet var att det stod "Berlin, hauptstadt der DDR" på viadukterna över autobahn på kommunist-tiden...och det stämmer ju nu för tiden också. 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 13 jan 2009, 23:00

Den här bilden hittade jag på Hebbes bildsida, en fantastisk sida med mycket fina bilder från Munkedal och Bohuslän :D

http://www.westlands.se/blandat/bilder_2/4573.jpg

På tal om vägbyggen...någon som kan gissa var den är tagen, utan att kolla i facit först? :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Abrahamsson » 13 jan 2009, 23:12

Kan det vara en tidig bild från infarten till Uddevalla söder ifrån, tycker den liknar en något yngre bild
som visats tidigare här på forumet
Hälsningar Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Stellan » 13 jan 2009, 23:29

Ähh...här var det ju ingen idé att ställa svåra frågor :lol:

Jodå, det är södra infarten till Uddevalla. Det är lite fascinerade att tänka att den här sträckningen var kvar så att den hann att vara både riksväg (Rikstvåan) och europaväg. Det finns fler bilder på Hebbes sida på just det här stället, bland annat den här http://www.westlands.se/dia/4281.jpg

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Vågert » 08 mar 2009, 23:08

Anders Ason skrev:
Stellan skrev:Det är en härlig sida, man kan sitta och titta runt på den i timmar :)

Jag hittade en fin bild på samma hemsida, en bild innan asfaltläggarna gjort sitt intåg på gatorna: http://www.westlands.se/blandat/bilder_2/4562.jpg

/Stellan

Himla imponerande - tre tippkolvar! (vilken påbyggare?)

Tre tippkolvar är imponerande men FYRA är en mer.
Scania LS 75 1960 med Blidsbergstipp.
Bilagor
48.jpg
48.jpg (178.57 KiB) Visad 14346 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Lars-Gunnar » 09 mar 2009, 21:44

4 kolvar var nog ganska vanligt på den tiden. Tror att Vikingen som far körde hade 4 st. Det var ett Foco-flak

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav arnfinn » 10 mar 2009, 01:47

Typen av tippvagga avgjør. Hvis det ikke er nok med to kolvar blir det fire som i dette tilfellet.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Thomas Almen » 10 mar 2009, 09:00

Lars-Gunnar skrev:4 kolvar var nog ganska vanligt på den tiden. Tror att Vikingen som far körde hade 4 st. Det var ett Foco-flak

Var det inte Foco som hade tippcylindrar som korsade varann?.
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 10 mar 2009, 12:39

Här var det vanligt förr att de som kom fast för rattfylleri blev bestraffade med vägarbete.
Kjell T

Inläggav BURTRÄSKARN » 10 mar 2009, 18:55

Thomas Almèn skrev:
Lars-Gunnar skrev:4 kolvar var nog ganska vanligt på den tiden. Tror att Vikingen som far körde hade 4 st. Det var ett Foco-flak

Ja på min tipp så korsar dom varandra,och det verkar dom ha gjort sen br.forslunds började med tipptillverkning.men jag vet inte hur det var på boggibilar.Och apropå tippar så har jag fått en almanacka på focos alla produkter året 63 av en arbetskompis tex,alla kranar,med tillbehör,tippar,sidlastare,timmerknuff med mera.Det gäller att ha tur :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Thomas Almen » 10 mar 2009, 19:26

BURTRÄSKARN skrev:
Thomas Almèn skrev:

Ja på min tipp så korsar dom varandra,och det verkar dom ha gjort sen br.forslunds började med tipptillverkning.men jag vet inte hur det var på boggibilar.Och apropå tippar så har jag fått en almanacka på focos alla produkter året 63 av en arbetskompis tex,alla kranar,med tillbehör,tippar,sidlastare,timmerknuff med mera.Det gäller att ha tur :lol:
Ge hit den, genast!!! :mrgreen:
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack