Förutom den i Sverige ovanliga Krupp-lastbilen, så är ämnet registreringsskyltar också intressant.
Det är naturligtvis svårt att avgöra färger på svart-vita bilder, och det finns ju inte direkt en uppsjö av färgbilder som är "autentiska" med tidsperioden då ett fordon var försett med antingen en röd interimsskylt utan tilläggsbeteckningen "B" eller en röd alternativt saluvagnsskylt med tilläggsbeteckningen "B".
Därför har jag tittat igenom mitt hyfsat stora bildarkiv. Jag har visserligen begränsat sökandet till fordon som jag vet har haft antingen det ena eller det andra och finns i färg.
Jag får därmed vika mig för både Drängen och Reid med en del av en färgbild på en IH Loadstar som är tagen kring 1964.

- IH Loadstar 1700 - 1964 - E435B (Grön Skylt) - Norrköping - Stor Bild.JPG (171.27 KiB) Visad 13584 gånger
Originalbilden visar en åkerilackerad lastbil, men den är försedd med gröna saluvagnsskyltar troligen i samband med fotograferingen i reklamsyfte.
Just International, som var vanliga som brandbilar, finns även med röda interimsskyltar, men då utan tillägget "B" som kanske är rimligt då de oftast levererades direkt till slutanvändaren.
För mig är det nog så att jag aldrig noterat dessa skillnader tidigare.
Jag har tidigare försökt forska hos Landsarkivet i Lund kring de röda skyltarna, men fått svaret att de i princip är "osökbara".
Men med dessa nya rön så borde det ändå gå att hitta uppgifter kring skyltarna i något arkiv, frågan är bara vilket.
Jag tror inte att man kan härleda skyltar till enskilda fordon, men kanske enskilda bilhandlare och därmed i viss mån begränsa sökområdet till ett viss område/region.
Jag får kolla med arkivarierna vid nästa besök.
// Kjell N