Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Syd höstmöte 2019
TungaGefleDala2019
Syd Hollandsresa mars 2019
Elmia lastbil 2018
ÅHS Årsstämma 2018
Skaraborg Veteranmarknad 2018
Syd vårmöte 2018
Tunga Gefle Dala 2017
Svartå 2017
Skaraborg Veteranmarknad 2017
Syd vårmöte 2017
Skaraborg Foto o filmdag 18 feb 2017
Tidaholm 2017
Skaraborg höstträff 2016
Syd Höstmöte 2016
Elmia och ÅHS Årsstämma 2016
Hästkraftens dag 2016
Tunga Gefle Dala 2016
Skaraborg Veteranmarknad 2016
Syd vårmöte 2016
Skaraborg feb 2016
Skaraborg nov 2015
Syd höstmöte 2015
Tunga Gefle Dala 2015
Syd vårmöte 2015
ÅHS Skaraborg bildas
Summering 2014
Syd höstmöte 2014
Lastbil 2014 Mässan
Inför Lastbil 2014
Tunga Gefle Dala 2014
Syd vårmöte 2014
Syd höstmöte 2013
Tunga Gefle Dala 2013
Syd vårmöte 2013
Syd Höstmöte 2012
Lastbil 2012
Borlänge 12
Svartå 2012
Syd vårmöte 2012
Örebro 2011
Borlänge 11
Lastbil 2010
Borlänge 10
Borlänge 09
Lastbil 2008
Borlänge 08
Bratteborg 07
Borlänge 07
Borlänge06
Örebro05
Syd vårmöte 2018

Tysklandsresa med buss

Lördag morgon den 24 mars bar det iväg tidigt, för de som skulle kliva på bussen i Hässleholm gällde det att vara på plats redan klockan 06:00. Lördag eftermiddag skulle vi ju hellst vara på plats hos Klaus Sieh i närheten av Bad Segeberg norr om Hamburg. Lite klabb för bokningssystemet i Rödby medförde någon timmes försening, inte bara för oss, det var en kilometerlång kö ända ut på motorvägen. Tur att vi hade senarelagt kvällens middag på hotellet i Neumünster, lördagens höjdpunkt var ju Klaus Sieh’s "oldtimer" museum och efter vad vi har hört var det inget ställe som kunde fuskas över.

Alla 55 deltagare kunde konstatera att vi verkligen fick "valuta" för tidigt morgonuppstigande och timmar i bussen. Med förare Per vid ratten (dock inte jag utan en annan per) märktes inte bussåkandet, utan det var enbart trevligt samkväm. Väl framme hos Klaus fick vi uppleva en fantastisk samling av såväl veteranfordon som kunnigt historieberättande. Bilderna kommer att något förmedla detta hoppas jag för det vi vi fick veta om tysk transporthistoria ryms inte att berätta här.

Efter en god middag på hotellet i Neumünster och en behövlig god nattsömn var vi redo för frukost en timme tidigare än vad vi tänkt, sommartid hade ju inträffat under natten. Även härifrån gällde tidig avfärd, redan kl 08:30, man vet aldrig vad som kan inträffa och vi ville inte förlora någon tid hos nästa besök hos Anholt Spedition norr om Heide, ca 90 km nordväst om Neumünster.

En lugn färd utan förseningar gav oss denna förmiddag fina möjligheter att insupa nostalgi av lika god sort som hos Klaus under gårdagens eftermiddag. Ja, tolka inte det här med insupa fel, alla var "idel öra" och lyssnade så gott det gick till Horts välkomnande på tyska, men Horst hade varit förutseende och bett en av hans personal att hålla ett föredrag på engelska. Många av oss var inte särskilt begåvade på engelska heller, men har man en gång varit chaufför så reder man sig ändå, om inget annat med svengelska.

Jag uppfattade det som om att de flesta var var väldigt belåtna med denna vårträff som möjliggjordes genom "Stina" Carl-Erik Johnsson och hans kontakter.

Ett stort Tack till Carl-Erik, Klaus, Horst och inte minst bussföraren Per!
Herbert och jag är väldigt glada att ha kunnat få genomföra en sådan här träff.

Per Thomson



AA1020612_800 Alla 55 ombord nu och Herbert hälsar oss välkomna medans bussen passerar över Öresundsbron..
AA1020623_800 Någon timme försenade anländer vi Tyskland.
PT180324_100717 Stina informerar om dagens program.
PT180324_100728 Det är tillåtet att vara trött när man börjat dagen så tidigt.
 
PT180324_142509 Vägtraktorer med flera vagnar var vanligt före kriget.
PT180324_142522 Det var kraftiga motorer i dessa traktorer.
PT180324_142625 Den här möbelvagnen gömdes undan så den slapp krigstjänst. Den blev bortglömd och återfans först långt efter kriget.
PT180324_142651 Den automatiska kopplingen var uppfunnen före kriget.
 
PT180324_142703
PT180324_143443 En Südwerke
PT180324_143459
PT180324_143522
 
PT180324_143533
PT180324_143540
PT180324_143609 Observera den extra fotogenlampan bak.
PT180324_144502 Dessa skyltar har en intressant historia, det var skyltar som användes efter kriget i de olika övervakningszonerna.
 
PT180324_145219 En fint restaurerad dansk MAN från tidigt 60-tal.
PT180324_145120 Klaus visar den danskbyggda hytten.
PT180324_145517 Komforten vida överlägsen dåtida Be-Ge hytter.
PT180324_145240
 
PT180324_145234 Släpen hade för det mesta enkelhjul.
PT180324_145245 Typisk 50-tals tradare, Krupp Tiger lancerades 1955
PT180324_145744 År 1968 lade Krupp ner sin lastbilstillverkning.
PT180324_150815 Starkaste lastbilen för sin tid.
 
PT180324_151142 Imponerande former.
PT180324_151445
PT180324_151500
PT180324_151508
 
PT180324_151514 Klaus berättar.
PT180324_151753
PT180324_153610
PT180324_160402 Här berättar Klaus om bilen som var i Ryssland 2 gånger under kriget.
 
PT180324_160420 Av bilen återstod bara spillror så den har fått återuppbyggas.
AA1020662_800 Vänster originaldörr är bevarad, full med kulhål.
PT180324_161150 Skåpet var avlyftbart.
PT180324_164916
 
PT180324_161223
PT180324_161519 Denna Scania 111:a hade en mycket intressant historia och modifierad hytt. Emblemen är 76 av någon underlig anledning.
PT180324_163543 På kontinenten är det ekerhjul som gäller.
PT180324_164811 Bier und Wurst. Värmelampor över det vänstra bordet.
 
PT180324_164956
PT180324_165002 Imponerande byggnad.
PT180324_165009 Klaus kontor på nedervåningen och bostad på övervåningen.
PT180324_165012
 
PT180324_165030
PT180324_165036 Väggmålning.
PT180324_165045
PT180324_165049
 
PT180324_165059
PT180324_165229
PT180324_165246
PT180324_165259
 
PT180324_165453
PT180324_165507
PT180324_165514
PT180324_165533
 
PT180325_081749 Johansson & Johansson punktligast av alla.
PT180325_122411 Nu är vi framme hos Anhalt.
PT180325_095802 Horst Anhalt välkomnar.
PT180325_100225 Och vi gör vårt bästa för att försöka förstå.
 
PT180325_100634 Presentation av Anholt Spedition.
PT180325_095824 De här stod uppställda utanför, visst är Scanian vacker.
PT180325_095852 En Ford av den modellen i Tyskland?
PT180325_095903 Ursäkta, kan inte låta bli, är man nörd så är man.
 
PT180325_101016 Enkrets tryckluftsystem. Tyskarna var tidiga med tryckluftsbromsar.
PT180325_101610 Ett par bostadstrailers som användes vid rallyutflykter fanns i samlingen.
PT180325_101642 En sentida Krupp från tiden strax innan lastbilstillverkningen slutade.
PT180325_101657 Rutmarkeringen på lämsidorna är ingen dekor, det var dåtidens markering för att bilen hade fjärrtrafiktillstånd.
 
PT180325_101752
PT180325_102000
PT180325_103420 Så har vi klivit in i en av utflyktsskåpen.
PT180325_103426 Pentry fanns.
 
PT180325_103436 Sovavdelning.
PT180325_103547 Dush och toalett.
PT180325_104002 En omfattande samling Henschel modeller.
PT180325_104005 BG har fastnat för den här.
 
PT180325_105542 Visst var det "riktiga" lastbilar förr.
PT180325_105551
PT180325_105559
PT180325_105630 Kaelblen's bruttovikt uppgavs till bara 14 ton men vad vi kunde se så hade den en 30 tons boggi.
 
PT180325_105635
PT180325_105639
PT180325_105708 En luftkyld Magirus.
PT180325_105750 Magirusen skåp utgjorde tele-museum.
 
PT180325_105804 En Anhalt-veteran i mitten, en glad Rune till höger och en Bengt till vänster.
PT180325_111656 Vilket märke? Alla hade nog kuggat denna fråga om man inte sett bilen.
PT180325_111718 Bilden hör ihop med den förra.
PT180325_112239 Här kommer LT Scanian med det ovanliga fjäderarrangemanget.
 
PT180325_112202 Det fanns mycket annat än lastbilar också.
PT180325_112208
PT180325_112212
PT180325_112249 Någon Volvo fanns också med, här en F89.
 
PT180325_112256 Och en F88. Effektangivelserna var högre i Tyskland med deras DIN.
PT180325_112306 Bilden talar för sig själv.
PT180325_112312 Här fler Henschel från olika år.
AA1020697_800 En urtida DAF fanns också, den missade jag men inte Ason.
 
AA1020705_800 Ason fyndade delar till sin Henschel.
PT180325_112338 Även hos Horst bjöds på välsmakande mat.
PT180325_112357
PT180325_114750 En "Niklas hörna" fanns också.
 
PT180325_114807
PT180325_121623 Mari förevigar.
PT180325_122140 Nya DAF:ar måste ju inspekteras, gissa av vem?
PT180325_122237 Är man livsmedelstransportör måste det ju finnas en mjölkko med, här en i åkeriets färger.
 
PT180325_122318 Klara för avgång, några av de 200 bilarna.
PT180325_122431 Om alla kliver på så kan hemresan påbörjas.
PT180325_122352 Horst Anhalt vinkar snart av oss och Herbert i bakgrunden som försöker få in alla i bussen.
AA1020726_800 Noggrann passkontroll vid ankomst till Sverige.
 
AA1020729_800 Mellanrast för bussföraren och hemkomst för de som började resan i Helsinborg.
www.veteranlastbilar.se