Hendrickson

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Hendrickson

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2009, 22:26

Stellan skrev:Det verkar som om det är en boggie mer för terrängbilar än för "vanliga" lastbilar tycker jag, eller är jag helt ute och cyklar? Om inte, vad är det för fördel med den här typen av boggie? Lite lustigt att man inte hört så mycket talas om namnet Hedrickson, men man lär så länge man leker :D

/Stellan

Klicka på bilden . . .

Volvo6x4003.jpg
Volvo6x4003.jpg (51.05 KiB) Visad 17666 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 05 jan 2009, 22:44

Vilket år kan din din broshyr vara från Per? Det översta ekipaget påminner om något de provkör idag :mrgreen:

Titta längst ner på sidan, där finns bilderna:
http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark ... pubid=5915

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 05 jan 2009, 22:50

Ni som var med på mötet på Stigs Center och lyssnade på Sven Hallström, minns väl kanske att han nämnde Hendrickson-boggien. Andra karavanförare från Volvo som jag pratat med hävdar också att komforten var dålig på bilarna med den boggien. Själv körde jag en F 89 6x4 i slutet på 70-talet med, vad jag kan se, samma boggie. Den upplevde jag, trots 3,20 hjulbas, som väldigt behaglig på vägen, lastad som olastad. Scaniatandemarna däremot kändes ju som om axlarna var svetsade direkt mot ramen. Det här handlar om tungdragare, alltså med förhöjd totalvikt.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2009, 23:40

Thomas Almèn skrev:Ni som var med på mötet på Stigs Center och lyssnade på Sven Hallström, minns väl kanske att han nämnde Hendrickson-boggien. Andra karavanförare från Volvo som jag pratat med hävdar också att komforten var dålig på bilarna med den boggien. Själv körde jag en F 89 6x4 i slutet på 70-talet med, vad jag kan se, samma boggie. Den upplevde jag, trots 3,20 hjulbas, som väldigt behaglig på vägen, lastad som olastad. Scaniatandemarna däremot kändes ju som om axlarna var svetsade direkt mot ramen. Det här handlar om tungdragare, alltså med förhöjd totalvikt.

Båda konstruktionerna hade sina svagheter:
Hendriksson: Den stora ofjädrade vikten genom att balansarmarna var "stela".
Både Hendriksson o Timken: Den pendling som uppstår med båda dessa konstruktioner vid lite högre hastighet och dålig vägbana resulterar i en egenfrekvens och genom att skadorna i vägbanan kommer oregelbundet så "krockar" egensvängningarna då och då mot dessa vägskador. Detta fenomen uppfattas som hårda återkommande "genomslag". Senare utvecklades dessa konstruktioner med stötdämpare men jag tror inte att varken Scania eller Volvo införde detta.

Jag har för mig att Scania hade någon specialmodell för export med tandemdrift utan pendelfjädring och i stället fyra fjäderpaket typ trailer. Säkert en lösning som "hämtades" genom att studera andra märken.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 05 jan 2009, 23:48

Tackar för all information, nu har man lärt sig något nytt igen :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 06 jan 2009, 01:59

Stellan skrev:Vilket år kan din din broshyr vara från Per? Det översta ekipaget påminner om något de provkör idag :mrgreen:

Titta längst ner på sidan, där finns bilderna:
http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark ... pubid=5915

/Stellan

Står inget tryckår men det var ju på 88:ans tid. Enda beteckning är SP.L-263. Antar att SP står för Sales Promotion. "Dubbeldrivande boggi, Volvo 88 6x4", 12 sidor.

Tack för länken, intressanta bilder. Jo konceptet i broschyren med påhängsvagnar för skogstransporter infördes av SCA. På den tiden bedrevs en intensiv transportutveckling av företag som SCA, Stora Kopparberg och Boliden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 06 jan 2009, 09:37

Volvo vet jag med säkerhet hade stötdämpare på 6x4-bilar. Åtminstone F12 och senare.
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 06 jan 2009, 14:21

Konstruktionen med dubbla kardanaxlar och dubbla slutväxlar har använts av andra lastbilstillverkare också, vilket märke kommer jag inte ihåg. Kan det ha varit någon TATRA? Differentialen hamnar då i fördelningslådan för kardanaxlarna.
Kjell T

Inläggav Anders » 06 jan 2009, 20:29

Det där är en boggie från en TVB eller en TVC. Har sett ett gäng olika exempel på Volvo TVB som byggts om med komponenter från senare lastbilar. Vet inte riktigt hur mycket i det här fallet som är TVB/N86.
Det speciella med den här typen av axlar är precis som Kjell T nämnt att bakaxlarna bara är en vinkelväxel och att differentialen hamnar i fördelningslådan för kardanaxlarna.
Detta system användes av tex. Praga och andra centraleuropeiska lastbilstillverkare under 30-talet.
TVB är ju konstruerad av en ungrare, så det är väl inte så konstigt att den bilen har mera gemensamt med Skoda, Tatra, Praga etc med sina pendelaxlar och "centralrörsram" än med andra samtida volvobilar.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 06 jan 2009, 23:04

Thomas Almèn skrev:Volvo vet jag med säkerhet hade stötdämpare på 6x4-bilar. Åtminstone F12 och senare.

OK, jag är uppdaterad nu, Tack :oops:
Jag har inga tekniska broschyrer från 70-talet o senare, skulle vara intressant och se senare konstruktioner . . .
Kanske någon kan dela med sig :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 06 jan 2009, 23:06

Anders skrev:Det där är en boggie från en TVB eller en TVC. Har sett ett gäng olika exempel på Volvo TVB som byggts om med komponenter från senare lastbilar. Vet inte riktigt hur mycket i det här fallet som är TVB/N86.
Det speciella med den här typen av axlar är precis som Kjell T nämnt att bakaxlarna bara är en vinkelväxel och att differentialen hamnar i fördelningslådan för kardanaxlarna.
Detta system användes av tex. Praga och andra centraleuropeiska lastbilstillverkare under 30-talet.
TVB är ju konstruerad av en ungrare, så det är väl inte så konstigt att den bilen har mera gemensamt med Skoda, Tatra, Praga etc med sina pendelaxlar och "centralrörsram" än med andra samtida volvobilar.

Anders

Var inne på samma idé men avbröt skrivandet då jag förstod att verklig kompetens kanske gör sig hörd och så skedde :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 06 jan 2009, 23:19

Det jag hade till hands är en servicehandbok från 1980...själva orsaken till min fråga :)
Bakaxlar Hendrickson_b.JPG
Bakaxlar Hendrickson_b.JPG (108.38 KiB) Visad 17492 gånger

Bakaxlar L-ride_b.JPG
Bakaxlar L-ride_b.JPG (91.08 KiB) Visad 17492 gånger

Bakaxlar T-Ride_b.JPG
Bakaxlar T-Ride_b.JPG (114.03 KiB) Visad 17491 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 06 jan 2009, 23:28

Tack Stellan :!:
Det var intressant. "T-ride" kanske står för Timken. "L-ride" visar den typen som jag liknade vid trailerboggie och som hade separata fjäderpaket för vardera axeln. Frågan var om dessa hade stötdämpare, det kan ju ha funnits även fast man inte visat detta i de schematiska skisserna.

Hade Volvo verkligen samtliga dessa typer :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 06 jan 2009, 23:33

De här bilderna visar ju egentligen hur man justerar axlarnas lutning, och fanns på samma sida i boken. De kanske inte hade dem samtidigt, men får väl ha med dem i en senare servicehandbok antar jag

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav janne59 » 06 okt 2010, 23:06

Per Thomson skrev:Tack Stellan :!:
Det var intressant. "T-ride" kanske står för Timken. "L-ride" visar den typen som jag liknade vid trailerboggie och som hade separata fjäderpaket för vardera axeln. Frågan var om dessa hade stötdämpare, det kan ju ha funnits även fast man inte visat detta i de schematiska skisserna.

Hade Volvo verkligen samtliga dessa typer :?:

Volvo har haft alla tre typerna, dock ej samtidigt vad jag vet.
När jag under slutet av -70 talet och början på -80 talet jobbade på Volvo verkstaden i Lidköping hade brandkåren en sexhjulsdriven F89 med hendrickson boggie. Jag minns inte årsmodellen, men den bör ha vart från första halvan av -70 talet.

Jag tror mig ha läst någonstans att "T-Ride" kom samtidigt som N10 / N12 bilarna kom, Jag gjorde lumpen på P4 i Skövde och dragbilarna till stridsvagnstrailerna var N12 med dubbelhytt och "T-Ride" boggie.

"L-Ride" Kom om jag minns rätt under -80 talets början som ett alternativ för landsvägskörning (långtrad).

Hälsningar Jan Johansson
janne59

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack