Nostalgikalender 2009 Del 2 Rösta bästa månadsbild

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bästa bild andra hlavåret

Juli, Rockwool o Gullhögen
2
17%
Augusti, Långtradare på lasbilcentral
3
25%
September, Miljövårdare med ovårdat lass
0
Inga röster
Oktober, Flyttbussar blev trailerdragare
1
8%
November, Fryst från Dafgård
2
17%
December, Bensin i lösa tankar
4
33%

Antal röster : 12

Nostalgikalender 2009 Del 2 Rösta bästa månadsbild

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2008, 14:54

Så tjuvstartar vi lite med andra halvårets omgång bilder . . .
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Nostalgikalender 2009 Del 2 Rösta bästa månadsbild

Inläggav Thomas Almen » 31 dec 2008, 15:00

Det får bli Dafgårds. Så såg en riktig tradare ut när man var 3,5 äpplen hög.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2008, 15:22

Ja, den definitivt med bland de 3 jag tvekar mellan. December (Z-titan-bensin) och augusti (76:or lastbilcentral) är de andra två kandidaterna :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 31 dec 2008, 16:48

Såg att jag inte skickat rösten för Dafgårds, så det får bli Arne Karlströms Titan, fotad på BP:s depå i Lugnvik, utanför Östersund. Efterföljaren till den där, Z 1279, tillbringade jag en del vinterdagar i efter att Carlssons Åkeri köpt den. Det var en LS 75 super, också med lösa tankar. Men den gick för Gulf.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 01 jan 2009, 14:55

Efter en stunds funderande så fick det bli Titanen med löstankarna. Även om Dafgårds Scania var fruktansvärt snygg!
Men man kan väl inte bara rösta på Scania hela tiden? :wink:
Hur som helst var lastbilarna från 50-talet estetiskt tilltalande på ett helt annat sätt än både tidigare och senare modeller. Men det kanske man ska utveckla i en annan tråd :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 01 jan 2009, 17:00

Lite blev det väl att man rösta med hjärtat. Men Dafgårds finns med på topp-3 iallafall.
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 05 jan 2009, 20:12

BP:s tankbilar minns man mycket väl eftersom mina föräldrar hade en BP bensinstation jämte åkeriet. Jag började sälja bensin i 10-årsåldern och har många minnen från denna bensinförsäljning, bl.a. till den lokala fordonsíndustrin. Jag har t.ex. tankat Landsverks stridsvagnar som man varit ute och leveransprovkört samt den lokalt byggda Fram-King, den trehjuliga glasfiberkarossförsedda Fulda "personbilen" vars legotillverkning flyttade till byn efter fabriksbranden på Ven var den först producerades.
Bensinen levererades både i löstankbilar och ordinarie tankbilar och jag försökte alltid vara på plats för att "övervaka".

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 07 jan 2009, 00:04

Det här var svårt men jag kan ju inte vela hur länge som helst, nu fick det bli ett beslut: "Långtadare på lastbilcentral", augustibilden. Varför, jo det bara känns som om jag är med på bilden.

Inga kapell ännu, man slet med presenningar, den första "moderna" frambyggda Scanian innebar något nytt i komfort, lastvikter över 30 ton var inte ovanligt, minns hur man dubbelväxlade uppför Barnarpsbacken och Kasselbergen i Tyskland. Jag hör ljudet från de 220 turbokusarna när det går tungt uppför. Att man var övertrött och less på det ofta omänskliga slitet har jag helt förträngt. 8)

Var det för över 40 år sedan, nej bilden gör att jag känner det som just nu :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack