Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
BURTRÄSKARN skrev:På plog och grusbilar från slutet av 50,början av 60-talet så verkar det ha varit rätt vanligt att man hade två blinkande skyltar ANNAN FARA på taket,någon som vet om det bara gällde för dom som körde åt väg o vatten eller kommunerJag har i allafall lyckats hitta två stycken som kommer att hamna på titanen vare sej om man får någon körning åt vägverket eller inte
![]()
BURTRÄSKARN skrev:Detta står att läsa i tidningen motorbranschen 14.7.1964![]()
Thomas Almèn skrev:Vet faktiskt inte hur det är idag, men tidigare var det rätt hårda krav på "varningsljus". En kompis som körde husvagnar satte på 2 snurror på taket på F 89:an, för det hände ofta han fick stå på nån väg och lossa.Vid en poliskontroll ville man se intyget för saftblandarna. Kompisen tappa nästan hakan, "Måste man ha intyg?". Efter en lång korrespondens med dåvarande kommunikationsminister Anita Bondestam, fick han sitt intyg. Och egentligen, idag tycker jag det sitter på vad som helst. En bonde som harvar en åker 200 m. från vägen kan sitta i timtal och ha den/dom snurrande. Folk tappar respekten till slut. När jag var plogåkare försökte vi få igenom att väghållningsfordon skulle få ha rött sken på snurrorna, men det rann ut i sanden.
herrstina- skrev:Jag fortsätter lånet! Jag kan inte se problemet med att varselkläderna blivit för vanliga. Hustrun har en väst när hon vallar hunden och grabben har en varm och reflekterande jacka när han kör moppe. De som uppträder vårdslöst skulle förmodligen göra det även utan reflexer.
Stina.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster