Tack Björn!
Åter till LB 76:an; att lägga den extra axeln på släpet istället för på bilen sparade någon skattekrona. Bilarna skattades efter tjänstevikt vid den här tiden. Det är också en del av förklaringen till varför man valde en liten bränsletank på bilen och större extra-tank på släpet. Vid registreringsbesiktningen skulle bilens tank vara fylld när tjänstevikten fastställdes, dessutom lade man till 75 kg som avsåg förarens vikt.
Att stanna och pumpa över diesel från släpet till bilen var lite irriterande om man hade bråttom så ibland körde man medan pumpning pågick. Det hände att man glömde bort att stänga av pumpen, det hände mig en gång

. Vid ett tillfälle hade jag sällskap med en alphydde-trailer genom DDR. Överpumpningen av diesel på den bilen skedde med tryckluft och av någon anledning blev trycket för högt så en svetsskarv i den rektangulära tanken under trailern sprack. Ett moln av dieseldimma spred sig över Autobahn varefter söndagstrafikens Trabanter utmed 'Berliner Ring' kom att dansa runt oroväckande. Som tur var hände ingen olycka. Det var en svetsskarv i tankens överkant som brast, så huvuddelen av dieselinnehållet blev kvar. Sprickan 'tätades' med en overall som hölls på plats med ett rep. Hur den killen gjorde för att få över diesel till bilen sedan vet jag inte då våra vägar skildes åt i Tjeckoslovakien.