av S-V L44 » 29 jan 2016, 15:22
*** Andelen är f.n. uppe i 217 stycken (april 2025) och den vunna erfarenheten säger att det säkert kommer att dyka upp ytterligare en och annan. ***
Hur många olika lastbilsfabrikat tror ni att det har funnits registrerade i de svenska bilregistren genom åren?
Säg från slutet av 1800-talet ända fram till idag.
Visst, dagens bilar är ju inte veteraner ännu, men det kan vara intressant för Forumet att försöka bilda sig en uppfattning om helheten i alla fall.
Med lastbilsmärken avser jag då inte enskilda modellbeteckningar utan enbart tillverkare.
Vi kanske också skall försöka begränsa oss till Tunga Lastbilar, dvs. med en totalvikt över 3500 kg (även om gränsen på 1950-talet var satt till 3000 kg, och före 2:a världskriget hade man ingen gräns mellan lätta och tunga lastbilar.)
Och vi tar inte med några personbilsmärken såvida fordonet inte klassats som en tung lastbil.
För tydlighetens skull skall man kanske också göra vissa andra kommentarer.
Vi kan t.ex. ta Scania som ett exempel.
Här kan man se Vabis (1891-1911), Scania (1887-1911 samt 1968 till idag) och Scania-Vabis (1911-1968) som tre individuella märken. "Nya" Scania är en bolagsändring från Scania-Vabis.
Sedan är det tveksamt om man t.ex. också skall se Dansk Scania-Vabis tillverkade i Danmark och Norsk Automobilfabrik-Scania-Vabis tillverkade i Norge som enskilda bilmärken. I viss mån tycker jag det eftersom t.ex. Dansk Scania-Vabis tillverkade unika chassin och motorer (bl.a. en bensin-V8:a) som inte alls tillverkades i Sverige utan bara i Danmark, men enskilda fordon hittade ändå till Sverige.
Är det "ren" sammansättning av importerade chassin och komponenter så tycker jag inte att det räknas som ett enskilt bilmärke utan då får det ingå moderbolagets bilmärke. Detta gäller t.ex. "svensktillverkade" Ford, Chevrolet, International, Plymouth-Fargo, Dodge, m.fl.
Däremot tycker jag att t.ex. Dodge, Dodge-Fargo, Plymouth-Fargo, Fargo, De Soto m.fl. skall betraktas som enskilda bilmärken fastän de alla ingick i samma koncern.
Ni ser att det är inte alldeles lätt att greppa situationen, men fega inte nu, utan sätt igång att rösta.
Det kostar ju inget, och röstningen kan ju vara helt anonym såvida man nu inte vill avslöja hur man lagt sin röst förstås.
Jag skulle också kunna tänkt mig att även inkludera de "udda" märken som funnits i våra grannländer, främst Norden, men låt oss begränsa det till att enbart gälla lastbilar som registrerats i Sverige.
Om ni bor i ett annat land så låt inte detta hindra er från att rösta i alla fall.
Svaret på hur många olika lastbilsfabrikat som representerats (eller importerats enskilt) till Sverige vet jag faktiskt inte själv, men jag lägger min röst på mellan 80 och 90.
Förhoppningsvis kanske vi gemensamt kan komma fram till en trovärdig siffra framöver.
Jag har börjat skapa en lista, men det skall bli mycket intressant att se hur många märken listan kommer att omfatta i slutändan (om listan nu någonsin blir fullständig vill säga).
// Kjell N
Senast redigerad av
S-V L44 30 apr 2025, 12:34, redigerad totalt 3 gånger.