Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur många olika lastbilsfabrikat har det genom åren funnits registrerade i de svenska bilregistren?

Färre än 30
1
7%
Mellan 30 och 40
2
14%
Mellan 40 och 50
1
7%
Mellan 50 och 60
0
Inga röster
Mellan 60 och 70
2
14%
Mellan 70 och 80
0
Inga röster
Mellan 80 och 90
1
7%
Mellan 90 och 100
1
7%
Mellan 100 och 110
1
7%
Mellan 110 och 120
0
Inga röster
Mellan 120 och 125
1
7%
Över 125
4
29%
 
Antal röster : 14

Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav S-V L44 » 29 jan 2016, 15:22

*** Andelen är f.n. uppe i 217 stycken (april 2025) och den vunna erfarenheten säger att det säkert kommer att dyka upp ytterligare en och annan. ***

Hur många olika lastbilsfabrikat tror ni att det har funnits registrerade i de svenska bilregistren genom åren?

Säg från slutet av 1800-talet ända fram till idag.
Visst, dagens bilar är ju inte veteraner ännu, men det kan vara intressant för Forumet att försöka bilda sig en uppfattning om helheten i alla fall.
Med lastbilsmärken avser jag då inte enskilda modellbeteckningar utan enbart tillverkare.
Vi kanske också skall försöka begränsa oss till Tunga Lastbilar, dvs. med en totalvikt över 3500 kg (även om gränsen på 1950-talet var satt till 3000 kg, och före 2:a världskriget hade man ingen gräns mellan lätta och tunga lastbilar.)
Och vi tar inte med några personbilsmärken såvida fordonet inte klassats som en tung lastbil.
För tydlighetens skull skall man kanske också göra vissa andra kommentarer.

Vi kan t.ex. ta Scania som ett exempel.
Här kan man se Vabis (1891-1911), Scania (1887-1911 samt 1968 till idag) och Scania-Vabis (1911-1968) som tre individuella märken. "Nya" Scania är en bolagsändring från Scania-Vabis.
Sedan är det tveksamt om man t.ex. också skall se Dansk Scania-Vabis tillverkade i Danmark och Norsk Automobilfabrik-Scania-Vabis tillverkade i Norge som enskilda bilmärken. I viss mån tycker jag det eftersom t.ex. Dansk Scania-Vabis tillverkade unika chassin och motorer (bl.a. en bensin-V8:a) som inte alls tillverkades i Sverige utan bara i Danmark, men enskilda fordon hittade ändå till Sverige.

Är det "ren" sammansättning av importerade chassin och komponenter så tycker jag inte att det räknas som ett enskilt bilmärke utan då får det ingå moderbolagets bilmärke. Detta gäller t.ex. "svensktillverkade" Ford, Chevrolet, International, Plymouth-Fargo, Dodge, m.fl.
Däremot tycker jag att t.ex. Dodge, Dodge-Fargo, Plymouth-Fargo, Fargo, De Soto m.fl. skall betraktas som enskilda bilmärken fastän de alla ingick i samma koncern.

Ni ser att det är inte alldeles lätt att greppa situationen, men fega inte nu, utan sätt igång att rösta.
Det kostar ju inget, och röstningen kan ju vara helt anonym såvida man nu inte vill avslöja hur man lagt sin röst förstås.


Jag skulle också kunna tänkt mig att även inkludera de "udda" märken som funnits i våra grannländer, främst Norden, men låt oss begränsa det till att enbart gälla lastbilar som registrerats i Sverige.
Om ni bor i ett annat land så låt inte detta hindra er från att rösta i alla fall.

Svaret på hur många olika lastbilsfabrikat som representerats (eller importerats enskilt) till Sverige vet jag faktiskt inte själv, men jag lägger min röst på mellan 80 och 90.
Förhoppningsvis kanske vi gemensamt kan komma fram till en trovärdig siffra framöver.
Jag har börjat skapa en lista, men det skall bli mycket intressant att se hur många märken listan kommer att omfatta i slutändan (om listan nu någonsin blir fullständig vill säga).

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 30 apr 2025, 12:34, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav Bo Norvinge » 29 jan 2016, 16:36

Det verkar som det kom hit en massa udda fabrikat efter första världskriget. Många som tjänstgjort under kriget i Europa och inte hade några direkta importörer i landet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav Anders Ason » 29 jan 2016, 20:20

Trevligt att göra en poll. Ser fram mot resultatet.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav S-V L44 » 10 nov 2018, 13:39

Det börjar nu utkristallisera ett rimligt svar på frågan hur många olika lastbilsfabrikat som funnits registrerade i Sverige.
Listan och antalet fordon är i huvudsak baserad på tillgängliga registreringsuppgifter från södra Sverige.
Detta innebär att det mycket väl kan finnas ytterligare märken i andra delar av landet.

”Min” lista utgör strax över 200 olika lastbilsmärken. Det rör sig då uteslutande om tunga lastbilar, dvs. fordon med totalvikt över 3500 kg, men inklusive tre ”lastbilslika” traktormärken.
Skulle man lägga till lätta lastbilar och naturligtvis även bussar skulle antalet öka med minst 25-30 ytterligare bilmärken, och ännu något fler om man också räknar in ombyggda f.d. personbilar.

Kommentera gärna listan och lägg till sådana som ni tycker saknas.
Min avsikt är att skriva speciella trådar framöver som behandlar de mest unika märkena som jag listat.

Acme
Acoma (en förstärkt Ford TT)
Adler
AEC (Associated Equipment Company)
AEG
Albion
All American
Allvelo
AM General
Arbenz
ASEA (även benämnd Svenska Elektrobil AB, SEA)
Atterbury
Audi
Austin
Austro Fiat
Autocar
Bedford
Benz
Bergmann Elektrizitätswerke
Berliet
Berna
Bernard
Bethlehem Truck
Bleichert
Blitz
Bollnäs
Borgward
Brasier
Bristol (Buss)
Brockway
Broddway
Büssing
Cadillac
Ceirano SCAT
Chevrolet
Citroen
Clydesdale (inkl. tidigare Clyde Cars Co)
Comet
Commer
Commerce
Corbitt
DAAG-ACO
DAF
Daimler
Darmstatter
Darracq
Davis
Day-Elder Motors Corp.
Dearborn
Delahaye
Denby Motor Truck
Dennis
De Soto
Diamond T
Dinos
Dodge Brothers och Dodge
Dorris
Duplex Truck
Duty
Dux Polyphone
Dürkopp
Ehrhardt
Eisenach Dixi
Elite
Elman
Eugene Brillie
Fargo inkl. Dodge-Fargo och Plymouth-Fargo
Faun
Federal inkl. Federal-Knight
Fiat
Fisher inkl. Fisher-Standard
FN (Fabrique Nationale d'Armes de Guerre Herstal)
Foden
Ford
Fordson
Frankfurter Maschinenbau
Freightliner
Fulton Motor Truck
FWD
Garford
GAZ
GMC
Graham Brothers
Grand Motor Car
Halleys Industrial Motors
Hanomag
Hanomag-Henschel
Hansa-Lloyd
Helios
Henschel
Hercules
Heylandt
Hillerwerke
Hino
Horch
Hotchkiss
Hurlburt Motor Truck
Hydra Crane
Indiana
International (International Harvester)
Itala
Iveco
J & E Hall (Hallford)
Jumbo
Kaelble
Kaiser
Kalmar Verkstad
Karrier
Kelly (England) eller Kelly-Springfield (USA)
Kenworth
Kissel Kar
Komnick
Konerding
Kraz
Krupp
Laffly
Lamborn
Lancia
Larrabee
Latil
Lewis-Hall Iron Works
Leyland
Linn
Loeb
Luc Court
Mack
Magirus
Magirus-Deutz
MAN
MAN-Volkswagen
Mannesmann-Mulag
Martini
Master
Maxwell
MAZ
Mazda
Menominee
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Unimog
Minerva
Mitsubishi
Morris
Motala Verkstad (Buss)
Nacke
NAG
Nash
Neckarsulmer (NSU)
Nissan
Nürnberger Feuerlöschgeräte- & Maschinenfabrik
Oldsmobile
Opel
Overland White
Packard
Panhard & Levassor
Peerless
Perl
Peterbilt
Peugeot
Pierce Arrow
Plymouth
Podeus
Pokorny und Wittekind inklusive FMA Donar
Polyphone Musikwerke
Praga
Presto
Renaudin (Buss)
Renault
Reo
Republic
Rex Simplex
Richard & Hering
Rochet-Schneider
Saurer
Scammel
Scania
Scania-Vabis
Scheibler
Seddon
Sentinel (Alley & McLellan)
Service Motor Truck
Sicard
Simca
Sisu
Sterling
Stewart
Steyr
Stoewer
Studebaker
Söderblom
Tatra
Thornycroft
Thule
Tidaholm
Toyota
Traffic
Transport Truck Company
Triangel
Unic
Union Truck Company
Ural
US Truck
Vabis
Ward La France
White
Wichita Falls
Wiener Automobilfabrik
Vigor (Ipco Vigor)
Willys
Wisconsin Motor Manufacturing Company
Volkswagen
Volta
Volvo
Vomag
ZIL inkl. AMO-ZIL
Züst


// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 30 apr 2025, 12:33, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav Kjell T » 10 nov 2018, 14:59

Om man skiljer på danska och svenska Scania-Vabis, hur gör man då med tex Dodge, Fargo och De Soto som det fanns både amerikanska och engelska, helt olika varandra? Eller Ford som fanns i en massa olika utföranden beroende på tillverkningsland.
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav S-V L44 » 10 nov 2018, 15:24

Det är mycket berättigade frågor, Kjell.

Beträffande Scania-Vabis så har jag sett ganska många danskbyggda lastbilar av detta märke, men också en och annan norskbyggd, totalt ett 30-tal stycken. Man kan särskilja dessa från de svenskbyggda ganska lätt på de annorlunda motornumren och/eller motorspecifikationerna.
Sedan tillverkas ju både dagens Scania och Volvo i en rad olika länder. En och annan av dessa utlandsbyggda lastbilar letar sig också till de nordiska länderna. Återigen tyder chassinumret på detta i alla fall.
Beträffande Chryslerkoncernens äldre lastbilar så undrar jag inte om t.ex. Fargo ursprungligen stammar från Canada, men man kan ju se att en hel del också sattes samman i Sverige.
Andra jänkelastbilar som sattes samman i Sverige, var ju inte minst GM-produkterna, Chevrolet, GMC, Oldsmobile och Opel.
Och Ford tillverkades i flertalet länder, men Köpenhamn var väl den största sammansättningsfabriken i Norden.

Jag borde kanske också lagt in Conrad Dietrich Magirus och Klöckner-Deutz som enskilda bilmärken?

Själv har jag inte sett mer än en Sisu rullande i södra Sverige (bl.a. en som gick hos Lundafrakt på på 1980-90-talet), men man kan ju också misstänka att t.ex. en och annan Vanaja letat sig över gränsen i norr.

Så märkes- och modellfloran kan byggas ut rätt mycket mer än de drygt 200 som jag listat ovan.
Det vore intressant att kunna göra listan komplett.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav S-V L44 » 21 jul 2024, 20:20

Sedan jag gjorde den presenterade listan för snart sex år sedan som omfattade strax över 200 olika lastbilsmärken representerade i Sverige genom åren, så har det tillkommit ytterligare sju-åtta märken.
Jag håller för närvarande på att rota igenom och försöka färdigställa Blekinge läns fordonsarkiv (före WW2) och då har det dykt det upp åtminstone tre märken, bl.a. en tung (närmre 10 ton) eldriven tysk lastbil från 1919 som endast tillverkades i ett ytterst litet antal under 2-3 år och nästan inte alls omnämns i tillgänglig litteratur eller ens på internet (utan mycket noga letande).

Sedan har jag t.ex. ännu inte ens räknat med "moderna" märken från forna Sovjetunionen och Sydostasien, så det skulle inte förvåna mig om listan så småningom hamnar på åtminstone 250 olika tillverkare.
Listan gäller alltså tunga fordon över 3,5 tons totalvikt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav Anders Ason » 22 jul 2024, 09:50

Ganska fantastisk märkesrikedom och sannolikt beroende på att lastbilarna i början var väldigt enkla fordon. Teknikutvecklingen tog rejäla språng i samband med de båda världskrigen och då främst inom krigsfartyg inledningsvis.

Intressant arbete Kjell.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav Bengt Dahlberg » 23 jul 2024, 20:39

Märkligt att inga Star eller Jelcz tillverkade i grannlandet Polen letat sig hit.

https://de.wikipedia.org/wiki/Star_Trucks

https://de.wikipedia.org/wiki/Jelcz
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav Per Thomson » 25 jul 2024, 15:04

Sovjet kanske inte tillät det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav S-V L44 » 27 jul 2024, 16:03

Bengt Dahlberg skrev :
Märkligt att inga Star eller Jelcz tillverkade i grannlandet Polen letat sig hit.


Mina efterforskningar bygger på uppgifter från Sveriges sydligaste län, så om min statistik stämmer överens med förhållandena i hela landet törs jag inte säga. Jag vet att man kan finna vissa märken mycket lokalt i landet.
Märken som inte står att finna i övriga delar av landet, så stora variationer kan förekomma.
Vissa bilmärket har endast förekommit i något enstaka exemplar.

Någon Jelcz har jag hittills inte funnit.
Inte heller någon Star lastvagn, men däremot ett antal Star personvagnar. Men det var kanske olika tillverkare.

Än om vi är grannländer så behöver det inte betyda att någon import förekom alls. Man kan bara titta på Thrige, en dansk tillverkare som inte verkar ha förekommit i Sverige. Jag har t.ex. nyligen funnit en Albion vid Augerums Kvarn utanför Karlskrona i Blekinge. Inget annat län verkar kunna uppvisa förekomst av någon Albion. Varför?

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 19 dec 2024, 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav S-V L44 » 19 dec 2024, 11:46

Åtminstone tre nytillkomna fordonstillverkare av tunga lastbilar som funnits i Sverige (utöver vad som tidigare framkommit i ovannämnda lista), jämte en mängd nyfunna personbilar (även svenskproducerade sådana).
Eller vad sägs om en personbil som framdrevs av vattenånga.

Heylandt
En tysk tillverkare av tunga elektriskt drivna lastbilar.
Två kända exemplar har hittills funnits i Sverige. Jag fann nyligen "papper" på en bil i Karlshamnsområdet i Blekinge.
Bilen var tillverkad 1919 (första registrering 1920).
Totalvikten var strax under tio ton fördelat på 5 tons lastvikt och 4,8 tons tjänstevikt.

Eugene Brillie, eller rätt och slätt bara Brillie
En fransk tillverkare av allehanda motorfordon, bl.a. personbilar. bussar, lastvagnar och stridsvagnar. Man tillverkade även en motkolvsmotor baserad på en enda gemensam vevaxel.
Åtminstone en tung lastbil i Simrishamn och minst en buss som f.ö. funnits i O-län, M-län och ÖÄ (A-registrerad).

Halleys Industrial Motors
En skotsktillverkad lastbil från 1919 som fanns i Äsphult (på Linderödsåsen i L-län). Bilen blev inte långlivad här utan exporterades enligt uppgift till okänt ort utanför riket redan samma år.

Efterforskningarna fortsätter.

// Kjell
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav Per Thomson » 19 dec 2024, 18:56

Mycket intressant!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hur många olika lastbilstillverkare har det funnits?

Inläggav S-V L44 » 14 mar 2025, 10:10

Ytterligare några märken som kompletterats i listan.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster