DAF lastfordon

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

DAF lastfordon

Inläggav Lastbil » 28 apr 2008, 20:42

Hej !

Jag vet inte om det inlägg jag skriver här hamnar i rätt fack s.a.s.
För ett antal år sedan visade en kompis till mig på ett DAF lastfordon
med mittmotor "pannkaksmotor" som man säger om bussar.
Detta var i Ö-vikstrakten för många år sedan men kommer inte ihåg något åkerinamn
men det stod i alla fall Bilspedition på den. Det kan väl inte ha funnits så många exemplar
av denna biltyp i Sverige ? Känner någon till att det funnits sådana bilar i Sverige ?

Mvh Peter Ödén
Lastbil

Re: DAF lastfordon

Inläggav Stellan » 28 apr 2008, 22:05

Det är absolut helt rätt forum för frågan. :)

Har du någon aning om vilken tidsepok det kan röra sig om, det känns nästan som om det skulle kunna vara -50 eller -60 tal. Jag trodde att Büssing var ensamma om att ha lite udda motorplacering, detta verkar vara en verkligt udda bil...ser fram mot om någon kan ge något svar på frågan.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lastbil » 29 apr 2008, 19:56

Hej igen !

Beträffande den ovanliga DAF:en jag skrev om var det nog under andra halvan av 80-talet i alla fall !

Mvh Peter Ödén
Lastbil

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2008, 23:48

Verkar helskumt, tror att vi måste koppla in FBI på det . . . 8)
Büssing med sådan motor känner man ju till sedan vet man ju inte om någon gjort något specialbygge av ett Volvo B10? chassie?
Men DAF :?:
Hallå alla specialvetare, var finns ni?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Nor1 » 22 jul 2008, 19:07

Kan det möjligen vara något i stil med detta??

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13708.0

Inte daf men ändå en udda skapelse :)
Nor1

Inläggav herrstina- » 08 okt 2008, 10:13

Daf har levererat pannkaksmotorer för busschassie, jag vet inte om man kunde få enbart motorn eller om det alltid var kompletta chassier, vet inte heller om det var mittmotor eller bakmontage. Inga lastbilar med pannkaka ska ha byggts.

Büssing levererade både bussar och lastbilar med pannkaka, bilarna på mitten och bussarna där bak. Büssing hade förkärlek till Trilexhjul, även bussarna hade den utrustningen. Bussarna hade en lite udda lösning på kylfläkten, den drevs av styrningens servosystem.
När MAN övertog Büssing fortsatte dom med pannkakskonstruktionen för både lastbil och buss.

Mercedes har tillverkat pannkaksmotorer för bussar, om jag inte minns fel fanns det ett chassie på 60-talet som hette O317 med pannkaka.

Volvo har ju också levererat pannkaksmotorer för bussbruk sen 50-talet. Volvo lär fortfarande bygga pannkakor, hur det är med dom övriga vet jag inte.

Världens första pannkaka lär ha konstruerats av Hanomag, exakt när vet jag inte. Sent 40 eller tidigt 50 är nog ett bra tips.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 08 okt 2008, 14:40

Välkommen Herrstina till oss i detta eminenta forum.

Hoppas att du kommer att trivas och bli en frekvent skribent.

Jag har aldrig hört om en DAF LASTBIL med pannkaksmotor och då har jag sett många foton av DAF via Internet. Büssing har det vet jag med säkerhet. Jag har kollat via Internet och inte fått något napp. Du kan ju ha rätt men då måste det ha varit något alldeles extremt och något okänt för oss bilkännare. Annars har ju de flesta BUSSAR bakmonterad eller liggande motor i ramen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 08 okt 2008, 18:24

Hej Lars-Gunnar och tack!

Jag tror du missfårstått mig, vi är nog överens.

Jag var i kontakt med DAF i andra ärenden och talade då med Anders som är deras tekniska orakel, han hävdar att de producerat busschassier/motorer av pannkaksmodel men inga lastbilar av den typen är kända.

Mina övriga påståenden vet jag av egen erfarenhet, vi hade Büssing-bussar hemma när jag var liten gosse och de hade bakmonterad pannkaksmotor, dessutom kunde de skära ihop om man inte var försiktig.

Stockholms lokaltrafik använde mycket Büssing på 60-talet, jag tror tom. att det fanns dubbeldäckare där.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 08 okt 2008, 21:44

Ha, Stockholms Lokaltrafik benämndes Stockholm Spårvägar, förkortat SS, på den tiden. Jag minns väl när en leverans av nya bussar, minst 20 stycken, kom på autobahn någonstans i norra Tyskland. Folk på det tankställe där jag stannat gapade av förvåning när de vinröda bussarna susade förbi med en stor SS-logga på sidan - de kanske trodde att kriget ändå inte var riktigt slut än . . . :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 02 dec 2008, 21:27

Peter Ödén som startade denna tråd har nu hittat ett foto i sina "gömmor" som visar den bil han avsåg. Peter bad mig presentera bilden och här kommer hans text:

Bifogar en bild på den omtalade "busslastbilen".
Reg.nr MMD 555, DAF SB 230 DKVL 615.
Hytten är av fabrikat Helmark/Markaryd.

Mvh Peter

DAF.JPG
DAF.JPG (57.59 KiB) Visad 28228 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 02 dec 2008, 23:00

Den var ju onekligen rätt fräck, jag gillar ju DAF:ar så det kanske vore nåt. Den är ju definitivt byggd på ett busschassie, årsmodel -86 och 280 hästar. Den är fortfarande i registret så förhoppningsvis blir den sparad.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Stellan » 02 dec 2008, 23:05

Ett riktigt skumt fordon :shock: :D

Det är inte utan att man blir ändå mer nyfiken på den här bilen. Hur kom det sig att en svensk åkare beställde en sådan här bil, kan det ha varit för totalhöjden? Gick den som fjärr- eller distributionsbil, hur många kan det ha funnits? Det skulle vara väldigt intressant att få veta lite mer om det här fordonet nu när man vet att det funnits i Sverige.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 03 dec 2008, 00:18

Bare en tanke som selvsagt kan være en dårlig spekulasjon, men kan det være at åkaren absolutt ville ha luftfjæret kjøretøy som på den tiden var temmelig absurd på en lastebil - og videre at det ble gitt en god pris på dette konseptet?
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav herrstina- » 03 dec 2008, 18:41

Expertisen i Markaryd är konsulterad, det är bara byggt ett fordon av detta slaget. Anledningen var mycket riktigt att man ville ha luftfjädring för att rangera flaken. Jag har inte fått kläm på om det var DAF som byggde den som ett koncept eller om den var kundbeställd. Rolf Stridh som var Daf general på den tiden trodde inte att bilen kommit till användning över huvud taget.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 03 dec 2008, 19:14

Någon med Schenkeranknytning kanske kan kolla med nån av bröderna Sundqvist, efter som det var deras bil?.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.