av herrstina- » 08 okt 2008, 10:13
Daf har levererat pannkaksmotorer för busschassie, jag vet inte om man kunde få enbart motorn eller om det alltid var kompletta chassier, vet inte heller om det var mittmotor eller bakmontage. Inga lastbilar med pannkaka ska ha byggts.
Büssing levererade både bussar och lastbilar med pannkaka, bilarna på mitten och bussarna där bak. Büssing hade förkärlek till Trilexhjul, även bussarna hade den utrustningen. Bussarna hade en lite udda lösning på kylfläkten, den drevs av styrningens servosystem.
När MAN övertog Büssing fortsatte dom med pannkakskonstruktionen för både lastbil och buss.
Mercedes har tillverkat pannkaksmotorer för bussar, om jag inte minns fel fanns det ett chassie på 60-talet som hette O317 med pannkaka.
Volvo har ju också levererat pannkaksmotorer för bussbruk sen 50-talet. Volvo lär fortfarande bygga pannkakor, hur det är med dom övriga vet jag inte.
Världens första pannkaka lär ha konstruerats av Hanomag, exakt när vet jag inte. Sent 40 eller tidigt 50 är nog ett bra tips.
Stina.